Sadelgjorden skaver, snälla hjälp...

Z

Zareefa

Nu har jag haft problem hela sommaren med sadelgjords skav.. Hade först en vanlig rak dressyrgjord, men den gav skav bakom vänster armbåge på henne.. Köpte en anatomisk dressyrgjord, med smal midja som skulle ge bättre rörelsefrihet, vilket jag trodde skulle hjälpa att förebygga skav.. Men inte, jag hinner bara rida 2 dagar sen blir det skavsår stora som femkronor=( Till saken hör oxå att bakom hennes framben, har hon en massa små hud veck, och det är där gjorden gör skav=( Jag har fått tips att försöka att sadla så långt bak som möjligt+ korsa stropparna innan jag spänner för att minska att det åker framåt, men det går verkligen inte.. Snälla hjälp mig, har ni några tips, känns inte alls kul det här, igår när vi kom hem från ridturen kände jag mig verkligen jättenöjd, Zareefa skötte sig super. Men det tar ont i hjärtat när jag sen tar bort gjorden och ser att hon har 2 stora sår, där all päls är bortskavd. Vi red i 45 minuter, bara skritt och trav..

Skickar här bilden på gjorden, om ni tittar från spännerna, sen innan gjorden blir smalare, vi det dubbelsydda lilla biten, det är där skavet uppstår...

http://www.hooks.se/butik/default.asp?sidvarde=SE&ScreenWidth=1024
 
Sv: Sadelgjorden skaver, snälla hjälp...

Har du provat en sadelgjordstunnel? Det funkade jättebra på min häst, hon fick skav av sin gjord och vi provade att sätta på en sadelgjordstunnel och sedan dess ingenting! Är ju en klar fördel om det kan lösas så pass enkelt.
 
Sv: Sadelgjorden skaver, snälla hjälp...

Den enda som funkade på min arab var att jag märke ut på sadelgjorden med sytråd exakt var skavet satt (på framsidan)och sen satte jag "skumgummiplattor" med klister på baksidan på varje sida av "skavet" på sadelgjorden så att det kom luft till var det brukade skava. En av plattorna fick jag klippa av ett hörn på för var hela plattan kortade skavde det. Jag hade plattorna att vara ca 10 cm långa.

Plattorna köpte jag på apoteket och de är vita ca 20*25 cm stora och har klister på baksidan (hoppas att de finns kvar) jag kan inte komma på vad det heter :o

Sen spände jag från båda hållen och var noga med att plattorna inte vek sig. Efter några gånger fick man in tekniken :)

Jag tävlade distans upp till 8 mil utan skav. Det ser lite roligt ut med fyra vita plattor på insidan men de syns inte från utsidan för man klipper till dom så att de är ca 3mm mindre än själva gjorden.

*fniss* utan det var bara i vetgriden som de andra såg och blev nyfikna på hur jag hade löst problemet. Såg sen att en del andra oxå hade börjat använda samma metod på sina hästar.

Ps sytråden är även till för att du själv ska kunna veta var plattorna ska sitta efter att du har tvättat gjorden.

Hoppas att du förstår min lite röriga förklaring ;)
 
Sv: Sadelgjorden skaver, snälla hjälp...

Enda som funkade på min gamla dam var den gamla hederliga repgjorden. Provade alla gjordar som gick, och värst var de anatomiska. Men repgjorden skavde aldrig på henne. Ful som stryk är den, men effektiv. Sen måste man vara noga när man dragit åt gjorden att: ta tag i hästens ena framben och dra det framåt/uppåt en bit. På så vis *rätar* man ut alla små hudveck som blir.
 
Sv: Sadelgjorden skaver, snälla hjälp...

Tack för ditt svar:laugh: Menar du en sadelgjordstunnel, som finns bla i Hööks, står att den är gjord i mjuk våfflelmönstrad neopren? Har även fått tips om sadelgjordsskydd i äkta fårskinn. Jag vill bara hitta ngn lösning så vi kan hålla igång med träningen:(
 
Sv: Sadelgjorden skaver, snälla hjälp...

Oj såg nu att länken inte blev till sadelgjorden, men på fliken sadelgjordar är den på 3.e raden till vänster:laugh:
 
Sv: Sadelgjorden skaver, snälla hjälp...

Enda som funkade på min gamla dam var den gamla hederliga repgjorden. Provade alla gjordar som gick, och värst var de anatomiska. Men repgjorden skavde aldrig på henne. Ful som stryk är den, men effektiv. Sen måste man vara noga när man dragit åt gjorden att: ta tag i hästens ena framben och dra det framåt/uppåt en bit. På så vis *rätar* man ut alla små hudveck som blir.

Jag har också en sån omodern sak. Aldrig haft skav och inte behöver jag dra åt för allt vad jag är värd heller. 10 år har jag haft den. Men ful som stryk.
 
Sv: Sadelgjorden skaver, snälla hjälp...

Neoprengjordar är ofta ganska snälla mot huden. Eller sadelgjordstunnel.
Jag har samma problem med min häst, som även får skav av neoprengjordar.
Den bästa tunneln jag har hittat, är från Continental. >Är avsedd för westerngjord men har en sådan modell att den säkert fungerar även på engelsk sadelgjord.
Har också en i "ludd" som fungerar bra.
 
Sv: Sadelgjorden skaver, snälla hjälp...

En väninna till mig har stora problem med skav på sin häst om hon inte har sadelgjordstunnel i fårskinn på honom.
 
Sv: Sadelgjorden skaver, snälla hjälp...

Jag har haft både en i ludd och en som är i nån sorts mjuk neopren, påminner om en gelpad.

Både hjälpte mot skavet, men nackdelen med ludd är att den samlar på sig svett och hår och behöver tvättas för att det inte ska skava pga av det, medans den neoprenliknande bara är att torka av.
 
Sv: Sadelgjorden skaver, snälla hjälp...

Jag har en i fårskinn som funkar kanon!

Annars måste jag oxå säga att dom gamla repgjordarna funkar bäst!
 
Sv: Sadelgjorden skaver, snälla hjälp...

Kan tillägga att, på min häst gav sadelgjordstunnlar ännu mera skav.
 

Liknande trådar

E
Hästvård Min medryttarhäst får väldigt lätt skav, speciellt av sadelgjorden nu under vintern. Han spänner upp magen när man drar åt sadelgjorden...
2
Svar
20
· Visningar
5 024
Senast: Ante
·
Hästvård Min häst har extremt känslig hud på magen, han är nog inte gjord för ridning egentligen :( Fick skavsår förra sommaren och då fick...
Svar
16
· Visningar
1 917
Senast: Lunketuss
·
L
Utrustning Jag har haft problem nu i ett år lite drygt med sadelgjordsskav, just nu går hon på antibiotika för stora bölder hon har fått från...
2
Svar
29
· Visningar
6 513
Senast: palle
·
T
Träning Jag har en unghäst (islandshäst som är islandsfödd) på 2 år. Jag har lärt henne att gå undan för tryck vilket hon gör väldigt bra. Är...
Svar
8
· Visningar
998
Senast: avslutat medlemskap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp