Sadelgjord

Cilva

Trådstartare
Jag behöver en ny gjord så då den gamla känns som att den är så pass använd att den kan bli reservgjord. Önskar en gjord som är lätt att hålla ren (material är egalt) och inte allt för dyr.

Vad ska jag titta efter för märken? Det är bra om gjorden är trevlig för hästen även vid större ansträngning (värme, svettning).

Sv: Sadelgjord

Vi bruger neopren gjord indtil videre (har øje på noget andet, men de er meget dyr). Det man skal være opmærksom på med neoppren gjord er bredden af stroppen som er ovenpå neoprenen. Den burde være 3 tommer eller mere bred. Ellers kan der opstår problemer. Det samme er vigtig med teddy og fleece gjord. Mange af de billigere gjord er bred nok i neopren eller teddy, men stroppen er for lille. Vi brugt teddy før, men er meget glædere for neopren, da det er nemt at gøre rent.

Vi rider tit langs stranden og salt og sand kan giv problemer. Men vores neopren gjord er nem at skylle af. Dem vi har er i en roping facon (breddere over brystkassen) og var noget dyr. Men hvis du bare undersøger strop bredden inden du køber, burde du kunne finde noget til mindre penge.

Menar du att själva neoprenen ibland kan vara bred men att det som de facto fördelar trycker ibland är för smalt? Det var ju en bra synpunkt, det har jag inte tänkt på.

Jag säger, absolut inte neopren! Usch vilka otäcka brännsår det kan bli av det!
Min ponny kanske är extra känslig, kan inte ha någonting i neopren till honom. Det blir varmt, fuktigt och ger eksem. Usch och fy.

Jag har en repgjord i mohair till honom. Den är helt underbar! Tvättar den i handfatet, oftast bara med varmt vatten men ibland även med lite såpa. Tvättar kanske varannan, var tredje månad. Ger inga som helst problem. Den är tjock men blir inte varm. Är en TwentyX.

Menar du att själva neoprenen ibland kan vara bred men att det som de facto fördelar trycker ibland är för smalt? Det var ju en bra synpunkt, det har jag inte tänkt på.

Ja, det var lige det jeg mente. Mange som har haft dårlig erfaring har brugt en der ikke er bred nok. Det kan også være et problem hvis ikke man holder dem rent. Vi har redet mange timer i træk i vores, uden det mindste problem!

Vores er lavet af Weaver og bestilt hjem fra USA. Med fragt og alle de andre udgifter, var det ikke en billig løsning. Vores er roping stil og stroppen der fordeler trykket er næsten lige så bred som neoprenen i hele gjordet.

De kan bare børstes af de fleste gang eller skylles af med vand hvis de er svedig for at gøre dem ren.

Det andet vi har øje på er læder udvendig og noget andet specialt indvendig, men de er endnu dyrere, og da vi ingen problem har med dem vi bruger idag, vil vi ikke investere i nyt lige forløbigt.

Nuvarande är i neoprene och har fungerat prickfritt i flera år, även under rätt långa turer. Ska dock kika på den i mohair.

4barsRR, då är jag med :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 597
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 168
Senast: Squie
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 328
Senast: Thaliaste
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 320
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar