Sadelgjord som inte glider

Solhäst

Trådstartare
Hej , jag har fått ett problem min sadelgjord som jag har nu den glider fram eftersom min häst har fått mycket päls och blivit lite rund om magen.
Är det någon som har tips på en helst anatomisk tryckutgämnade sadelgjord som inte glider fram? Som är godkänd för tävling.

Kombinationen läder/textil tycker jag är usel. Tycker leran fastnar i tyget och är allt annat än lätt att skölja av.
Aha, jag har bara ELT-gjorden på dressyrsadeln, som jag bara använder när jag dressyrar och det gör jag bara i ridhuset eller på banan - så ingen lera. Min häst gillar verkligen gjorden och då går det före min bekvämlighet, men som tur är för mig föredrar han en annan typ av gjord till hoppsadeln.

Jag tycker den är enkel att rengöra... bara skölja tygdelen i ljummet vatten och putsa lädret som vanligt.
Håller med. Har ridit med ELT dressyrgjord varje dag senaste 5-6 åren och har aldrig tänkt på att den varit svår att rengöra. Jag rider ute på skogsvägarna för det mesta, dock har vi bara lera på våren innan tjälen försvunnit helt. Jag låter leran/smutsen torka och borstar sedan bort den. Behövs mer rengöring tvättar jag av tygdelen med diskmedel och varmt vatten. Men för det mesta har jag bara behövt borsta av smutsen.

Håller med. Har ridit med ELT dressyrgjord varje dag senaste 5-6 åren och har aldrig tänkt på att den varit svår att rengöra. Jag rider ute på skogsvägarna för det mesta, dock har vi bara lera på våren innan tjälen försvunnit helt. Jag låter leran/smutsen torka och borstar sedan bort den. Behövs mer rengöring tvättar jag av tygdelen med diskmedel och varmt vatten. Men för det mesta har jag bara behövt borsta av smutsen.
Skulle vilja tvätta textilen i maskin nån gång ibland iaf, men känns sådär med tanke på lädret.

Aha, jag har bara ELT-gjorden på dressyrsadeln, som jag bara använder när jag dressyrar och det gör jag bara i ridhuset eller på banan - så ingen lera. Min häst gillar verkligen gjorden och då går det före min bekvämlighet, men som tur är för mig föredrar han en annan typ av gjord till hoppsadeln.
Har min jämt, ute som inne. Till slut är det svårt att få bort skiten i textilen.
Men är SÅ nöjd i övrigt!!

Jag har en häst som är rejält vid mellan frambenen och då fungerar inte gjordar som är konstruerade med en platta mitt under magen och sedan ytterligare en platta på vardera sidan av typen stubben equisoft eller Santa Cruz Freedom. Sidoplattorna hamnar nämligen helt fel i relation till armbågarna och det hjälper inte att ta en längre gjord. Det kan vara bra att tänka på om man har en sådan häst.
Köpte nämligen en Freedom och kommunicerade m leverantören ang detta och fick svaret att det nog var just så ...( fick returnera gjorden)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela...
Svar
19
· Visningar
1 029
Senast: Freazer
·
Utrustning Erfarenheter, tankar eller jämförelser kring Rambo Micklem Comfort Girth eller Eric le Tixerant? Väger mellan dessa två främst. Har...
Svar
3
· Visningar
352
Utrustning Jag är ute efter en sadelgjord med platta som har fast resår. Den får dessutom inte vara för bred, utan måste vara väl utskuren för...
Svar
0
· Visningar
365
Senast: Jeps
·
Utrustning Hej Behöver lite tips. Har en kvalitetssadel "Butet" som är något smal vid manken och vid sadelprovning sa sadelprovaren att jag...
Svar
16
· Visningar
661
Senast: Smultron
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023