Ja, nu har jag provat ut en sadel till min häst (Schumacher Connect II) och ska köpa stigläder och sadelgjord. Men vad tusan ska man köpa för något? Jag känner just nu att kostnaderna för hästen har sprungit iväg väldigt mycket och letar efter så billigt, men bra alternativ som möjligt. Sadelutprovaren tyckte att jag skulle satsa på en bred, anatomisk sadelgjord med mycket (och mjuk) stoppning, utan resår. Hen hade en för 1500:-, men jag känner bara att det är lite för mycket just nu.. Jag har ju alltid fått för mig att resår i både ändarna är bäst, men eftersom den gjorden hen hade var så tjock stoppning i så blev det lite resårkänsla och den var lätt att spänna (dock inte som en med resår).
Men om man ska kolla på bra gjordar under tusenlappen, vad finns det då att välja på? Och stigläder som gärna kostar under femhundringen? Några som inte töjer sig eller gör fula märken på sadeln. Ska i för sig rida med stigläderna under kåpan (hyr sadeln)..
Jättetacksam för alla svar!
Men om man ska kolla på bra gjordar under tusenlappen, vad finns det då att välja på? Och stigläder som gärna kostar under femhundringen? Några som inte töjer sig eller gör fula märken på sadeln. Ska i för sig rida med stigläderna under kåpan (hyr sadeln)..
Jättetacksam för alla svar!