sadelgjord med resår

arabia

Trådstartare
Ni som har sadelgjordar med resår i ena ändan, vilken sida sätter ni resåren på? Hade ett par tjejer i stallet som nästan började slåss om vilken sida den skulle vara på. Alltså höger eller på vänster?

Sv: sadelgjord med resår

Jag anser att den ska sitta på vänster så att du inte drar för hårt. Resåren ska ju vara till för att ge hästen lite rörelsefrihet och andrum. Är den på höger sida där du drar är det lätt att dra för hårt.

Är inte det vanliga att man drar det sista på vänster sida eftersom man sitter upp från den sen? I alla fall gör jag så och har alltid gjort.

Resåren ska vara på den sidan du inte drar åt det sista, om det nu blir höger eller vänster spelar mindre roll. Anledningen är som Lizzi säger att risken annars är att man drar åt för hårt. Om resåren tänjs ut till max finns inget utrymme kvar för gjorden att flexa. Själv använder jag dock aldrig gjordar med resår på bara ena sidan, vill ha på båda sidor och då kraftig resår som inte tänjs för lätt.

Jag sätter resåren på höger sida så att jag inte drar det för mkt av misstag (jag drar på vänster). Jag ogillar resår öht men nu råkar det vara på ena sidan av en gjord jag fick, så då gör jag på detta sätt som jag anser vara det minst dåliga.

Senast ändrad:

Jag använder inte sadelgjordar med resår på en sida på mina hästar, men om jag måste använda sån gjord så sätter jag resåren på högersidan.
Jag använder sadelgjordar med rejäl resår på bägge sidor, eller eventuellt sadelgjord utan resår.

Jag har den på höger sida. När resåren sitter på vänster har sadeln en tendens att hamna åt vänster vid uppsittning. Den ligger kvar mitt på när jag har resåren på höger. Men det är just denna gjord och jag tror det kan variera mycket mellan olika gjordar som har olika typer av resår, samt olika sadlar. Man får göra det som funkar bäst helt enkelt. Det går inte att säga att den alltid ska sitta på ena eller andra sidan. (på förra hästen hade jag resår åt vänster och det fungerade bra då. Annan sadelgjord, sadel och häst)
Jag tycker de gjordar med resår på båda sidorna eller på mitten är bäst för tryckfördelningens skull.

som gammal ridskole ryttare så lärde jag mig att ressåren skulle vara på vänster sida, och då sadelgjordarna redan var fästa i sadeln på höger så drog man ju bara i ressåren. nuförtiden så har jag sällan gjord med ressår på bara ena sidan då det lätt blir ojämnt spänt, men nu så spänner jag det sista på sidan utan ressår och spänner ett hål i taget på varje sida.

Spelar för mig ingen roll då jag spänner från båda sidor.
Det är inte bra att bara spänna sadelgjorden från ena sidan alltid.
// Linda

Resåren ska vara på den sidan du inte drar åt det sista, om det nu blir höger eller vänster spelar mindre roll. Anledningen är som Lizzi säger att risken annars är att man drar åt för hårt. Om resåren tänjs ut till max finns inget utrymme kvar för gjorden att flexa.

Instämmer.
Själv använder jag inte resårgjord längre.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
648
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Idag lånade jag en bomlös sadel till min häst. Jag använde min vanliga sadelgjord (helt i läder med fast resår på sidorna) till och...
Svar
6
· Visningar
977
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej Jag har rätt så nyligen flyttat till ett mindre stall med min ponnyvalack på 21 år. Rätt så omgående började ena stoet i flocken...
Svar
9
· Visningar
418
Senast: animalasia
·
Utrustning Tjo, har fått för mig att jag nog kommer va ut mer i vinter om jag inte fryser, och då jag inte hittat fodrade shortchaps i sverige...
Svar
8
· Visningar
616
Senast: Emma-pemma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Shettistråden del II
  • 07:or del 23