Sadelgjord, med eller utan resår?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare lindgreen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 28
  • Visningar Visningar 3 896
L

lindgreen

Med resår känns ju bäst på sadelgjord, men folk säger att då är det jättelätt hänt att man spänner för hårt utan att tänka sig för.. Nu har jag en sadelgjord med resår på båda sidor, funkar toppen, men man märker ju att om man spänner "ganska mycket" så är det mest resåren som töjer ut sig. Vad tycker ni? För/nackdelar med resår, för/nackdelar utan resår, och ska man i sådana fall ha resår på en eller båda sidor? Ska nämligen köpa en ny sadelgjord ganska så snart, men jag vill vara helt säker på min sak.

Sen tänkte jag också passa på att fråga om förbyglar. Dom har ju börjat säljas med resår nu också.. (Visserligen länge sedan) Jag har nu en helt i läder som behöver bytas ut och jag ska i samband med sadelgjordsbytet köpa en ny förbygel. Men det känns på något sätt som att en helt i läder ligger bättre på hästen? Är jag helt ute och cyklar i mörkret då?

Tack för svar :)

Sv: Sadelgjord, med eller utan resår?

Har läst här någongång att de helt utan resår är att föredra. Dels för att de med resår på en sida ger ojämt tryck (lr ngt sånt) och att man oftast bara drar i en sida. Dubbelresår kan man råka spänna för hårt men har man en förvuxen ponnyhäst med stor uppblåsningsmage är gjordar utan resår en omöjlighet. :D ;) Jag kör på med resår på en sida men jag spänner alltid på bägge sidorna. Alltså, tar helt bort gjorden när jag sadlar av för att få ett jämnt tryck på bägge sidor när jag sedan spänner.

Har läst här någongång att de helt utan resår är att föredra. Dels för att de med resår på en sida ger ojämt tryck (lr ngt sånt) och att man oftast bara drar i en sida. Dubbelresår kan man råka spänna för hårt men har man en förvuxen ponnyhäst med stor uppblåsningsmage är gjordar utan resår en omöjlighet. :D ;) Jag kör på med resår på en sida men jag spänner alltid på bägge sidorna. Alltså, tar helt bort gjorden när jag sadlar av för att få ett jämnt tryck på bägge sidor när jag sedan spänner.

Men det känns som att resår på en sida gör att det blir ojämnt tryck.. Fats jag har ju ingen aning :P Men om man har resår på båda sidor, och spänner på båda sidor, ger det ett mer jämnt tryck då?

En svensk NH tränare hävdar med bestämdhet att resårgjordar är att be om sadeltvång. Skall man prompt ha resårgjord så ha på bägge sidorna.

Om man har resår bara på ena sidan är tricket att inte spänna för hårt väldigt enkelt. Sätt resåren i den sida du INTE drar gjorden. Jag drar alltid gjorden på vänster sida så resåren sitter på höger på min långa gjord. Funkar alldeles utmärkt. Min dressyr har på bägge sidorna.

Har inte märkt något sadeltvång på någon av hästarna.

En svensk NH tränare hävdar med bestämdhet att resårgjordar är att be om sadeltvång.

Det var ju intressant, och tvärtemot det galopptränaren jag köpte fullblodet av sa: Resår i båda ändarna. Annars får man strax en popcorneffekt. (Fast nu går ju iofs galoppörerna med elastisk gjord.) Varför menar denne NH-tränare att det skulle ge sadeltvång?

Jag har för några år sedan helt slutat använda gjordar utan resor. Använder uteslutande resor på båda sidor, har alltid lika många hål spännt på varje sida och spänner med förstånd!

På detta vis så tycker jag att jag ger min häst en chans att kunna andas och röra sin bröstkorg helt fritt.
Har samma resorgjord även till tömkörningsgjorden.

Senast ändrad:

Det var ju intressant, och tvärtemot det galopptränaren jag köpte fullblodet av sa: Resår i båda ändarna. Annars får man strax en popcorneffekt. (Fast nu går ju iofs galoppörerna med elastisk gjord.) Varför menar denne NH-tränare att det skulle ge sadeltvång?

Det var väl det att han ansåg att de inte låg still och att hästarna blev tossiga av det samt att folk spänner för hårt.

Antingen utan resår eller med resår på båda sidor.

En svensk NH tränare hävdar med bestämdhet att resårgjordar är att be om sadeltvång. Skall man prompt ha resårgjord så ha på bägge sidorna.

Ett intressant svar då jag skulle kunna nämna 50-70 hästar som går med resår och inte har sadeltvång.. Min har haft resår i snart 5 år, gör inte en min när jag spänner.. Så sadeltvång är jag inte orolig över, är mer orolig över hur det känns för hästen. Och eventuella tryckpunkter som kanske blir fel?

Jag har för några år sedan helt slutat använda gjordar utan resor. Använder uteslutande resor på båda sidor, har alltid lika många hål spännt på varje sida och spänner med förstånd!

På detta vis så tycker jag att jag ger min häst en chans att kunna andas och röra sin bröstkorg helt fritt.
Har samma resorgjord även till tömkörningsgjorden.

Ditt svar lät helt klart vettigt! Än sålänge är jag nog inne på resår på båda sidor, se till att den är lika mkt spänd på båda sidor, och såklart fortsätta spänna med förstånd! Tack!!

Jag använder utan resår. Tidigare använde jag med resår, men upplevde att sadeln kunde röra sig lite (när resåren tändje sig lite). Spände man åt mer blev det för hårt och hästen blev irriterad, och därför bytte jag till en utan.

*kl*

har med resår på båda sidorna på dressyrsadeln men har letat halvt ihjäl mig på en sadelgjord till hopp/alroundsadeln med dubbla resåer, hittar bara med en :confused: någon som vet var man kan hitta med dubbla? på alla ställen jag har letat så finns det alltid bara dubbla till dressyrgjordarna :grin:

*kl*

har med resår på båda sidorna på dressyrsadeln men har letat halvt ihjäl mig på en sadelgjord till hopp/alroundsadeln med dubbla resåer, hittar bara med en :confused: någon som vet var man kan hitta med dubbla? på alla ställen jag har letat så finns det alltid bara dubbla till dressyrgjordarna :grin:

Hööks har, men inte så många att välja emellan.. Kolla www.hooks.se! Kolla MyOne annars! Dom flesta MyOne-affärer har bra sortiment och mycket olika saker! Kan rekommender Borås starkt, men jag vet ju inte vart du bor :S

Ett intressant svar då jag skulle kunna nämna 50-70 hästar som går med resår och inte har sadeltvång.. Min har haft resår i snart 5 år, gör inte en min när jag spänner.. Så sadeltvång är jag inte orolig över, är mer orolig över hur det känns för hästen. Och eventuella tryckpunkter som kanske blir fel?

Jag är inne på din linje också på att det inte framkallar sadeltvång. Har varit tävlingshästskötare på hög nivå och nästan alla har det. Har inte sett en enda häst få dårdimpen när de sadlats.

Vet dock inte om tryckpunkter blir fel. Min logik säger att det borde bli jämnare och inte så stumt.

okey! tackar tackar! :bow: bor i blekinge och närmaste hööks i malmö, men jag har vänner som reser där mellan :D

Jag har köpt med dubbla resårer på Eko i Fjälkinge :idea:
Lite närmare för dig. Fast du har ju inte så långt till Börjes heller, finns kanske där också?

jag trodde jag köpte ett med dubbla på Börjes men när jag kom hem så visade sig att jag hade sett fel :crazy:

men Eko har faktiskt billigare gjordar har jag upptäckt, varför tänkte jag inte på det? så det få bli en tripp dit snart då :D

tacktack:bow::bow:

okey! tackar tackar! :bow: bor i blekinge och närmaste hööks i malmö, men jag har vänner som reser där mellan :D

Kika på Horze grejer också. Var inne i deras butik i Upplands-Väsby och var klart impad av kvalitet och priser. Även av det som var superbilligt. De har butik i malmö med.

Jag är inne på din linje också på att det inte framkallar sadeltvång. Har varit tävlingshästskötare på hög nivå och nästan alla har det. Har inte sett en enda häst få dårdimpen när de sadlats.

Vet dock inte om tryckpunkter blir fel. Min logik säger att det borde bli jämnare och inte så stumt.

Ja det känns väl mest logiskt att om man (som en annan användare skrev) spänner lika mkt på båda sidor och använder vett i samband med det, så borde väl resår vara bäst? Det är just det att det känns stumt, som du skrev, som gör att jag inte vill ha utan resår! Tack förresten för svar!

Liknande trådar

Utrustning Idag lånade jag en bomlös sadel till min häst. Jag använde min vanliga sadelgjord (helt i läder med fast resår på sidorna) till och...
Svar
6
· Visningar
976
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
399
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 324
Utrustning Har köpt ny sadelgjord i resår, den förra sadelgjorden jag hade var 130 cm det är också denna. Ändå kunde jag spänna den 3 hål kortare...
Svar
9
· Visningar
890
Senast: aglaonema
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka