Sadelgjord med eller utan magplatta?

MaRomer

Trådstartare
Känner att jag bara vill lägga pengar på en sadelgjord. Och då är frågan. Vilken?

Det står mellan en anatomisk svängd eller en med magplatta. Men ponnyn ska visas på kvaliteén i sommar. Och alltså gå dressyr. Och då är frågan. Vilken gjord tror ni blir bäst?

finns det nackdelar att bara rida med magplatta?
Själv har jag magplatta till min stora. Då hon har lite sadeltvång. Och det har blivit mycket bättre sedan hon rids med bara den gjorden. Hon rids 4-6 dagar i veckan.

'
Men som sagt, får man tävla dressyr med en hoppgjord? Och hur är det på kvaliteén?

Många frågor!

Sv: Sadelgjord med eller utan magplatta?

Kvaliten är det inte reglerat på vad jag vet iaf. Inte dressyr heller vad jag vet.

Nackdelar med magplatta är väl som med all andra gjordar - om den inte passar :) På mitt djur, med obefintlig mage (typ a la vinthundshållet på underlinjen i normalhull) låg in magplattan optimalt, den tryckte liksom i framkant. Han blev dock mycket bättre vad gäller sadling (lite känslig men inte sadeltvång) och verkade inte bekymras över det men gjorden åkte gärna bak lite. En tryckfördelargjord låg mycket bättre. Men det fick man ju prova sig till lite. Annars vet jag inte om det finns några direkta nackdelar faktiskt?

Ok, ja det är en ungponny som hoppar STORT, så vill inte att hon ska sparka sig i magen direkt. Känns även som sadel ligger stadigare ju bredare gjord man har. MEn det kanske bara är som jag tycker?

Ponnyn ser just nu ut så här:

32234077.jpg

32234053.jpg

Och är under igångsättning efter problem med ryggen. Dvs det ska dit mer muskler på henne.

Alla gånger jag köpt sadelgjord till nuvarande har varit i samband med sadelprovning. Bara att testa i butiken :D Dock upptäckte jag inte där att magplattan inte var 100, den red jag med några månader och fick byta in mot tryckfördelargjorden.

Den här trivs pålle väldigt bra med: http://www.prestigeitaly.com/elenco.php?padre=5&cat=6&id=62

Ponnyn har ingen egen sadelgjord då den förra var kass. Så hon har en lånad nu så den enda affär jag kommer i kontakt med nu är hööks eller lokal ridsportsbutik:/

Vill faktiskt inte lägga mer än max 700:-.

Alla gånger jag köpt sadelgjord till nuvarande har varit i samband med sadelprovning. Bara att testa i butiken :D Dock upptäckte jag inte där att magplattan inte var 100, den red jag med några månader och fick byta in mot tryckfördelargjorden.

Den här trivs pålle väldigt bra med: http://www.prestigeitaly.com/elenco.php?padre=5&cat=6&id=62

Fast denna sadelgjord är anatomisk men inte svängd. Sadelutprovaren tyckte hon ska ha en svängd eller en med magplatta. Men de hade ej i rätt strl hemma. Och jag har väldigt långt dit, så kör inte dit bara för en sadelgjord.

Men även svängda måste ju provas in, de skiljer ju en del :) Enklast är kanske att testa några från den lokala då eller Hööks?

Men även svängda måste ju provas in, de skiljer ju en del :) Enklast är kanske att testa några från den lokala då eller Hööks?

Har endast 1 lokal och de har inte ens rätt gjordar utan bara i bomull och "gummi". Får åka 7 mil enkel resa för att kika på hööks och en annan affär:/ Så det är inte så lätt att hitta en bra sadelgjord för vettig peng! Ska kika i morgon så får vi se vad de har hemma! Med min otur har vel inte ens hööks rätt strl inne:/

du kan kolla på hööks hemsida om de har sadelgjorden, är bara att kolla på lagersaldo.
hööks anatomiska läder gjord från ch är nog bra, tycker att svängda gjordar är mycket bättre än raka (och snyggare :p)

du kan kolla på hööks hemsida om de har sadelgjorden, är bara att kolla på lagersaldo.
hööks anatomiska läder gjord från ch är nog bra, tycker att svängda gjordar är mycket bättre än raka (och snyggare :p)

Tack så mycket. här är det mest att det ska passa ponnyn. Om det är snyggt eller inte bryr jag mig inte direkt om faktiskt;)

De ska ha rätt strl inne i den affär jag ska till. Så hoppas det stämmer!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 627
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 120
Senast: Juli0a
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar