Sadelfunderingar

E

Egonson

Jag ska spara till en westernsadel till min j-ligt :devil: BREDA häst, ca 130 grader vid i engelskt mått mätt..
Funderar redan nu på vilken jag ska titta på, har sett att Double C Nevada Fancy bomstrl 4, är 8".
Har också sett en som heter nåt med Trail XXL, på hovotass. Hur vid är den?

Hästen har ganska normallång rygg, väldigt lätt svängd och som sagt BRED! :crazy:

Har tänkt mig en "medelklass-sadel" för allroundridning.

Sv: Sadelfunderingar

Absolut inte den där budget från hovotass + att om den inte passar så får du inte lämna tillbaka den. Satsa på en begagnad som du åtminstone får provrida. Jag har en WI 202-6 ,en simco drafthorse och en Double C Roper 04 .
Simcon är (om det nu finns svängda bommar :angel: annan diskussion för ett tag sedan ) för svankiga ryggar, enormt breda bogar, gullet är 8" men vinkeln är 90 grader, så där får du mäta var 8" gullet hamnar och sedan vad det är för vinkel där...eller något :smirk:.
WI 202-6 har en mindre gullet, mellan 6,5 och 7", men bredare vinkel på bladen och platt längs med ryggen.
Ropern är överhuvudtaget en rejäl sadel och för rakare ryggar 7,5-8".
Har för mig att WI 202-6 finns begagnad på Hovotass...
WI(WesternImport)/Simco/Longhorn är samma sak och de finns billigare än på Hovotass, kolla runt lite du...

Inte budgeten, den jag menar är den som kostar 9900 kr. Finns på www.westernimports.com. Märket heter Chimayo tror jag.
http://www.hovotass.com/images/grethe.jpg
Eller var det den du menade kanske?

Just det Börjes har ju den där Simcon, ska kika på den också. Tack!

Jag får väl lägga mig runt 10.000, gärna under men jag får nog ingen bra sadel annars.

Senast ändrad av en moderator:

Är hästen 130 grader så är det kört med westernsadel såvida du inte beställer en custom made bom o sadel. Plenty money! En 90 graders bom oavsett gullet vidd kommer att stå på hörnen av bommen och det är inte så lyckat för hästen när du sätter dej i sadeln. Vad är det för ras ? Tinker?

Hm, låter inte så roligt det där. Så mycket pengar har jag inte som jag kan tänka mig att det kostar!
Nej hon är en korsning, Nordsvensk/arab/paint.
Jag som vill tävla western sen, då måste jag ju ha en 'riktig' sadel.
Inte lönt att prova ovanstående då eller?
Engelska bommar är väl inte lika som westernbommar? Är det inte så att alla westernsadlar är ca 90 grader gullet men avståndet mellan 'hörnen' varierar? Måste ju finnas nån mer än jag som har en så bred häst.

Har svårt att tro att den kan vara 130 grader med den raskombinationen. Lägg på en W-sadel. Märk ut mitten av framvalvet på hästen o mät vinkeln där. Om 130 grader - banta hästen 70-80 kilo för då måste den vara smällfet !!!!

Ja hon är fet och det var hon när jag fick henne för 3 veckor sedan, håller som bäst på att banta henne, eller ja motionera rättare sagt. Men inte tror jag hon blir smalare över sadelläget för att hon bantar bort 100 kg? Eller blir hon det? :o Jag tänkte som så, att hon musklar ju på sig sen när hon har kommit igång, så hon kanske stannar på denna vidden trots nuvarande fläsket försvinner?
Fläsket ersätts med muskler alltså.
Prövade en engelsk bomsadel i 120 graders bomvidd (en Jensen, bra kvalitet alltså) och den var för smal japp.

Jodå, hon kommer att smala av även i sadelläget. När du börjar se revbenen o kan känna dom genom endast skinnet börjar hon vara i trim o då kan du prova sadel. Om du inte ser revbenen = julegris!

Jag har fått samma svar som du, varje gång jag har sagt att jag har en bred häst, fast jag har faktist en Tinker ;) .
Alla kära experter säger att de ska man inte rida på de ska köras, eller liknande.
Jag har iallafall letat efter breda sadlar och kommit fram till dessa .
Simcon heter,( hör och häpna Bill:angel:), att den har Draft Horse BAR, och the bars går längs med ryggen, vilket betyder att den är bra mycket vidare än en med full quarter BAR. Sedan om framvalvet är 8", så KAN det vara så att hästen faktist är så pass bred där fronten börjar, man kan mäta 8" där framvalvet ska vara och se vinkeln just där, det kanske kan ge en hint.

Jag provade en Double C reiner, med 8" gullet och inte var det draft horse bar där inte, bladen stod på högkant längst med ryggen och sadeln lutade nedåt.
Sedan WI 202-6 ÄR vidare än 90 grader, w-sadelmakarna har börjat uppdatera bommarna så de börjar passa breda hästar...kanske, men just den sadeln är vidare är 90 grader.

Vicious, kan tala om att min Tinker är 120 grader och Simco Draft är för stor för henne, WI passar , Ropern är ingen idé att prova eftersom den är helt enkelt bara för stor på många sätt och vis.

Den här diskussionen om gullet och bar och 90 grader finns på western.nu ,eller något sådan + en till här på buke om just oenigheter ang gullet, bars och svängda bommar... läs och bilda din egen uppfattning :smirk: .

Tack bägge för era svar :bow: Ja det är jättesvårt det där med sadlar, har nyss lärt mig en del om engelska sadlar (har hittat en Griffin som går att justera mellan ca 120-130 ca, wow!) och nu är det western-dags :p Har läst på lite grann och kommit fram till att en 8" gullet nog är välbehövligt. Min häst är liksom bred över hela ryggen, hon har inte bara breda bogar som flera andra har. Blir nog att prova på en Simco i alla fall, får spara ihop lite mer money först bara, sen så :D Passar inte Draften så kan man ju gå därefter och prova en annan sadel som är annorlunda där det behövs liksom.

Ska läsa på den där sidan du sa också.

Hehe, nu har hon faktiskt "gått ner 2 hål" i sadelgjordsmått mätt :bow:
Vi rider på! Ska se om vi kan få bort 90 kg till :angel:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka