Sadelfundering

Grålly

Trådstartare
Ska köpa sadel till min häst. Bör man satsa på beg. eller nytt? Blir ju självklart billigare med beg., och då är den ju "inriden", vilket skulle vara skönt. Dock är det ju inte så mycket att välja på, utan då får man ju liksom ta det bästa av det som dyker upp. Köper jag nytt så har jag ju en hel del att välja mellan. Min prisgräns ligger på 17'. Om ni hade den budgeten, skulle ni välja beg. eller nytt? Vill inte ha någon showsadel, lite silver kan väl inte skada (;)), men inget "pråligt". Köper jag beg. så lär det väl gå på 10-12' kanske, men det skulle vara roligt att köpa nytt också. Min dröm är ju en sadel jag själv designat, men det lär ju kosta minst 25', och det har jag definitivt inte råd med..

Vill även fråga - hur är Frinta-sadlarna i kvalitét? Har inte sett märket förrän alldeles nyss men tyckte de hade rätt sjysta grejer. Är det ett välkänt märke?

Sv: Sadelfundering

jadu.. Nytt eller inte? Du får ju en bra ny sadel för 17'.
Jag hade hem en frinta till min pålle, gillade den inte! Lädret var tunt och hårt, taffligt gjord i allmänhet enligt mej. (det var ingen av de billigare av deras)

*viskar om dollarkursen*

Jag har tittat på Frintas för 16500, så jag antog att för det priset borde de vara bra. Men kanske inte. Men är det värt att köpa en ny sadel för 17', när man får en beg. för mycket mindre summa, och kanske t.o.m. en bättre sadel? Jag velar fram och tillbaka, det är ju en massa pengar som man sparar om man köper ordentlig sadel begagnat.

Jag har tittat på Frintas för 16500, så jag antog att för det priset borde de vara bra. Men kanske inte. Men är det värt att köpa en ny sadel för 17', när man får en beg. för mycket mindre summa, och kanske t.o.m. en bättre sadel? Jag velar fram och tillbaka, det är ju en massa pengar som man sparar om man köper ordentlig sadel begagnat.
Köp en begagnad för mindre pengar. Om du måste byta av nån anledning så blir det enklare att sälja o du behöver inte förlora pengar som du skulle göra om du köpte en ny som beroende på priset blir svårsåld. (Frinta tror jag är tillverkad i Tjeckien ?)

Om du lägger dig på runt 15' så får du en riktigt bra beg sadel, satsa på det du istället för en ny halvbra....

Iof, som LL säger, dollarn är billig nu så om du köper hem en från USA (ny eller beg) kan du nog få mkt för pengarna!

Ja, det är det jag funderat på. Det får nog bli så.

Frinta är tillverkad i Tjeckien, undrar om det inte är en Reining-ryttare som heter Frinta, har för mig det, kan dock vara helt fel.

Du kan väl en hel del om sadlar, något speciellt man bör tänka på att titta på när man tar hem en beg. sadel?

Går det att beställa på ett säkert sätt från USA, via internet? Har inte vägarna förbi där nämligen.. :angel: Är skitfeg när det gäller att köpa grejer från andra ställen än Sverige.

Kolla på www.ebay.com, massor med sadlar. Sen betalar du via paypal. har köpt massor med grejor från USAo aldrig blivit blåst! Alternativet är ju att du gör dej ett skitärende till USA en vecka eller två o tar med en sadel hem så där i förbigående! För 17tkr får du både resa, uppehälle o en sadel + en lång o häääärlig flygtur!

Det viktigaste är att den har rätt storlek för hästen, sen att den är välskött o att lädret inte har krackelerat på ytan o att bommen är hel. Det lät väl ganska enkelt ?:angel:

Nä, alltså jag pallar inte Ebay. Tycker den är skitkrånglig. :angel:

En resa till Amerika skulle väl inte sitta fel egentligen.. Fast jag tror nog jag köper här hemma i Sverige istället, blir enklast så. Och enkelt passar mig skitbra!

Bara att hitta rätt storlek till hästen är ju ett mysterium, så enkelt var det ju inte. Hade varit enkelt om du bara sagt att den ska vara snygg och resten kvittar :angel:

Är det svårt att känna om bommen är trasig? Hur känner man det? Knakar det om den är paj?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka