Sadelfundering

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Tican
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 37
  • Visningar Visningar 4 111
T

Tican

Alla är ju överens om att en sadel kan sluta passa s a s om hästen musklar om sig. Men borde det inte vara samma sak beroende på vilken form hästen går i? Ser inte en hästrygg väldigt olika ut när den utför olika arbeten och jobbar med olika muskler?

Sv: Sadelfundering

Tänk dig själv att du har en ram till din ryggsäck (alltså en stel del som ligger mot en rörlig, omformlig del). Givetvis kommer inte ramen att ligga till hela vägen längs hela ryggen hela tiden när du rör dig. Bomsadeln ligger inte till hela vägen, hela tiden när hästen rör sig i olika skeden (gångarter, hoppning etc).

Eftersom jag inte tycker mig vara tillräckligt haj på exakt VAD som händer när hästen rör sig med en stel bom, har jag valt bomlöst. Vilket varit en väldigt bra lösning för mig och de hästar jag ridit.

Tican skrev:
Alla är ju överens om att en sadel kan sluta passa s a s om hästen musklar om sig. Men borde det inte vara samma sak beroende på vilken form hästen går i? Ser inte en hästrygg väldigt olika ut när den utför olika arbeten och jobbar med olika muskler?

JA! Helt rätt! :idea: En hästrygg är ingen orörlig pryl som alltid ser likadan ut utan den rör på sig när hästen arbetar.

Så då borde det ju inte "gå" att hoppa och rida dressyr i samma sadel? Och en tredje när man rider ut? En annan när man rider fram? :crazy: Eller varför inte en sadel för varje rörelse man utför? :idea: :(

Det tar emot som satan, men detta tyder ju på att en bomlös är vad vi alla borde rida i. :crazy: Synd, för dom är ju så in i helvete fula. Finns det bomlösa som man får tävla dressyr i och som känns och ser ut ungefär som en bomsadel?

dressage%20sto.jpg

Star trekk dressage close contact! Borde man få tävla dressyr i tycker jag då den ser ut som en helt vanlig engelsk sadel. Kommer till sverige i augusti och kommer att säljas av Kaupre Ridsport

Faan! Varför kom jag på det här för? Jag vill verkligen inte ha bomlöst. BUHU.

Och dessutom hittar jag inget på deras sida om att man kan provrida sadeln? Never att jag köper utan att testa först. (Nej jag försöker inte alls hitta nackdelar.)

Dom har inte fått in någon sadel än, maila eller ring till dom och fråga om du är intresserad.

Men har du en väl sittande bomsadel och hästen inte tycks ta skada så är det väl bara att fortsätta med den? Men en bomlös sadel följer hästens rörelser mycket bättre än en bomsadel, det går inte att komma ifrån.

Nej, jag har ingen bomsadel som passar. Är påväg till sadelprovare i veckan hade jag tänkt. Nu velar jag. Är man väldigt dum om man köper bomsadel istället, med argumentet "det har ju funkat hittills"?

Jo, det är skillnad, ta min fjant t ex. I vila är han lätt svankig. Men under ryttare, med minsta form (dvs unghästform räcker) eller när han bara sträcker huvudet framåt nedåt alt engagerar sin bakdel så är han rak i ryggen. Alltså måste han ha en rak bom, för det är ju ändå med ryttare den ska passa och inte när han står still på stallgången.

Så, det gäller att vara medveten om att det faktiskt SKA passa 'lite illa' rakt upp och ner på stallgången. Är bommen såpass böjd att den ligger perfekt på stallgången kommer den att gunga fram och tillbaka under ryttare.

Naturligtvis är det inga STORA skillnader, men om man väljer bom efter hur hans rygg är på stallgången kommer man inte få optimal passform under ryttare.

Men tänk så här; varför utvecklades en bom i ¨sadeln överhuvud taget?
Jo därför att inte ryttarens tyngd ska vila mot hästens ryggrad.

De gör den ju i bomlös sadel iaf + att de e ju en vanlig sadel över (eller hur man nu ska förklara de).

beroende på vilketn form hästen jobbar i så skiöjer de ju itne sig så mkt i ryggen iaf, rider amn rätt så ska ju hästen kunna jobba med välvd rygg i både låg och hög form. Sen ere ju itne bra att hoppa i en dressyrsadel, men de e ju skilldnad att hoppa ett hinder i skogen och hopptävla varje helg tex.

En bomlös sadel vilar INTE på ryggraden! Antingen så har man en kanalbildande pad eller så har sadeln bossor.

Aha okej :confused: jag har alltid trott att bomlös sadel och barbacka pad har haft samma konstruktion..

Akustik skrev:
Aha okej :confused: jag har alltid trott att bomlös sadel och barbacka pad har haft samma konstruktion..

Jag tycker att du ska kontrollera fakta innan du uttalar dig tvärsäkert, det kan bli rätt fel i andra fall där du inte blir korrigerad.

Att man utvecklat bom i sadlar har bl a med att göra att de flesta bomlösa sadlar är olämpliga att hoppa i då de ger punkttryck då man står i stigbyglarna vid t ex hoppning. Det är inga problem vid normal ridning, men just vid hoppning blir landningsbelastningen väldigt hög.

I dressyr föredrar jag främst att ha så god och direkt närkontakt med hästen som möjligt, för att få kommunikationen att bli nästan osynlig. Då är bomlöst suveränt. Och hästarna trivs.

Efter att ha läst om flertalet hästar som gått långa distanslöp i USA och gått i mål med högsta betyg på ryggen (från veterinärkollen efter avslutad ritt) - i bomlösa sadlar, så tror jag definitivt att bomlöst är det absolut bästa alternativet.

Om en häst orkar bära en ryttare över långa distanser, i extremt varierande terräng, i en bomlös sadel så finns det ingen som kan övertyga mig om att en bom verkligen är nödvändig om man inte har en extremt klenryggad häst (och har den så pass dålig rygg skulle jag nog våga påstå att den har ont av att ridas oavsett sadeltyp och tillpassning).

Lovisaleonora_ skrev:
I dressyr föredrar jag främst att ha så god och direkt närkontakt med hästen som möjligt, för att få kommunikationen att bli nästan osynlig. Då är bomlöst suveränt. Och hästarna trivs.

Intrigued now, efter att jag såg dressyrsadeln som Sweet lade in tips på dessutom...

du som använder bomlös - vad gäller runt utprovning av sådana sadlar? är det lika som för bom sadel, dvs att sadelutprovaren bör prova ut på hästen? Hur funkar det om man beställer en sadel tex? Nyfiken nu då jag är på jakt efter en dressyrsadel.....

Vet inte var du finns, du är välkommen när jag får hem min StarTrekk CC Dressage :D

Det är inte riktigt samma premisser för en bomlös som bomsadel vad gäller passformen. T ex är de flesta bomlösa m e m gjorda utan hårda inlägg, min Torsion har uttagbart fram och bakvalv. Tryckfördelningen existerar ju inte, så det gör inget om sadeln ligger sträcker sig långt bak på hästen då ingen vikt hamnar där om inte ryttaren sitter där. Den får givetvis inte skava på något sätt, men det ÄR ett annat tankesätt - tyngden ligger där ryttaren sitter.

Jag älskar min Torsion som jag gjort inlägg till (mellan sadel och sits s a s) efterhand som hästen utvecklats. Vilket hon gjort med expressfart när hon väl fick bomlöst. För att jag alltid ska ha optimala förutsättningar till en korrekt sits som kan inverka ordentligt på hästen har jag justerat efterhand som hästen ändrat sig.

Okej, du får ursäka mitt uttalande men jag var faktist tvärsäker på att jag hade rätt.

Lovisaleonora_ skrev:
Vet inte var du finns, du är välkommen när jag får hem min StarTrekk CC Dressage :D

Det är inte riktigt samma premisser för en bomlös som bomsadel vad gäller passformen. T ex är de flesta bomlösa m e m gjorda utan hårda inlägg, min Torsion har uttagbart fram och bakvalv. Tryckfördelningen existerar ju inte, så det gör inget om sadeln ligger sträcker sig långt bak på hästen då ingen vikt hamnar där om inte ryttaren sitter där. Den får givetvis inte skava på något sätt, men det ÄR ett annat tankesätt - tyngden ligger där ryttaren sitter.

Jag älskar min Torsion som jag gjort inlägg till (mellan sadel och sits s a s) efterhand som hästen utvecklats. Vilket hon gjort med expressfart när hon väl fick bomlöst. För att jag alltid ska ha optimala förutsättningar till en korrekt sits som kan inverka ordentligt på hästen har jag justerat efterhand som hästen ändrat sig.

Tack.... är östgötar jag och pållen, så blir en bit, men TACK! :bow: :D
Väldigt intressant, har läst lite om bomlösa tidigare men måste ha en isåfall som man får tävla dressyr i, det måste man ju få med denna antar jag....
Om man mäter hästens grader, tar mankhöjd osv i beräkning, osv osv, - tolkar jag ditt inlägg rätt i det att det då är plausiblelt att få en bomlös som passar UTAN att sadelmakaren som säljer sadeln eller whatever, är med ut och provar innan köpet..?? Tänkte om man ska beställa som typ denna sadel till exempel...?

:bow: :bow:

Varit på Kaupre idag!
Har klämt o känt på Star Trek sadlarna Och suttit i.
De har en StarTrekk CC Dressage provsadel där som man fick testa den verkar vara helt ok.
Väl värt ett besök deras lilla butik.

*Plockar en knapp*

Förut var jag tvärsäker på att jag skulle ha en bomlös, dressyr model, men de sadelutprovare jag har varit i kontakt med har avrått mej.
De säger att de bomlösa är inte tillräckligt stötdämpande, är det så?
Hur blir det med tryckfördelningen egentligen, eftersom det bara trycker där ryttaren sitter?
Eftersom man inte ska stå så mycket upp i stigbyglarna (då de trycker på ryggen?) hur blir det då vid lättridning?, eller om man behöver stå upp i dressyr arbetet?
Min första häst har precis blivit utdömt pga ks, och pga av de gamla sadlarna hans förra ägare använde var han mycket ryggöm när jag fick honom (hade i princip alltid ont i ryggen). Det gör att jag är enormt försiktig om hästens rygg (alla hästar) och vill inte göra misstag och hamna i samma sits som jag var i förut.

Får snart hem en unghäst och är väldigt osäker på vad för sadel(sadlar) jag ska ha. "Ska jag åka och prova ut en dressyr och en hopp med bom som ändå måste bytas efter några månader (då hästen är såpass ung och omusklad)? Eller ska jag köpa en dressyr utan bom och hopp med bom (eftersom man inte ska hoppa i bomlös) och då slipper jag byta ut båda sadlarna?"

Det känns som om allt krockar, och Oxxx är enormt förvirrad :crazy: .

Liknande trådar

Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
394
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
410
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 207
Senast: MiniLi
·
R
Hundhälsa Jag funderar på det här med hanhundar och löptikar, och vad det är som gör att hanar kan reagera så väldigt olika. Vi har fyra hanar i... 2
Svar
32
· Visningar
1 543
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka