Sadelfråga!

Sv: Sadelfråga!

smalare var? Smalare på det sätt att bladen sitter närmare varandra längst med ryggen, eller att vinkeln är smalare, eller är den smalare i framvalvet, eller smalare i vinkel i framvalvet??????
Jag vet mycket väl att i sverige så räknas semi som smalast det är inte en människa som ens nämner regular. Men om man kollar på westernsadelns historia så näms det att man först hade quarterbom och därefter ville amerikanarna ha bredare,större hästar så då skapade man semi bommar med vidare vinkel, vad i hela friden red de på innan då? Poitou Åsnor? Kan man ens jämföra de första semibommarna med dagens semibommar?

Om man pratar westernsadelns historia, så ska man inte blanda in quarterhäst, för den rasen är betydigt yngre än vad westernsadeln är och fanns inte "förr i tiden".

Smalare = gulletmåttet är mindre, vinkeln densamma

Regular = mindre gulletmått än semiQH bars, den storlek som användes på 1800-talets amerikanska hästar.

De ston man hade att avla på en gång i tiden var mustanger och allt man hade för hand, och på en del rancher använde man Percheronhingstar och ardenner för att på så vis öka storleken på sina boskapshästar. Så de gamla cowboyhästarna var några små skrangliga kreatur en gång i tiden. Gulletmåttet på en sadel från 1800-talet var c:a 4 - 4 1/2tum. Listen and learn !

Senast ändrad av en moderator:

http://rbpaints_2000.homestead.com/saddlefit.html

During the late 60''s and early 70''s, there was a movement to grow bigger horses. With these larger horses came wider backs and the need for the semi-quarter horse bars.
Semi-quarter horse bars had less angle than the quarter horse bars and thus fit more of these larger, wider bred animals.
The angle chosen was one that sort of split the difference between the QH bars and the wider angle that had been developed to fit Arabian horses

Någon som har lust att översätta den blåa skriften, jag börjar tro att det är något fel på min engelska:crazy: ?

The sad truth is that there is no true industry standards of measurements in tree widths or angles of English or Western saddlery:angel: . Often, in order to market to the masses, production saddlers will call the semi-quarter horse tree a "quarter horse" tree so you will better assume it will fit your Quarter Horse :crazy: .

För att kunna lyssna och lära måste jag förstå och inte bara anta att det är så för att någon säger det.

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Hästvård Vi har en nätt B-ponny (Welsh) som ska ridas in snart. Tjejen som ska hjälpa till att rida in henne är 15år ( ca 167cm lång , men väger...
Svar
2
· Visningar
297
Senast: skiesabove
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 596
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Ni med breda hästar som samtidigt inte har en rak rygg. Vad har ni för sadel till era hästar? Använder idag en wintec med uttöjt järn...
Svar
9
· Visningar
591
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka