Sadelfråga!

Sv: Sadelfråga!

Sedan för att göra folk ännu mer förvirrade så kan vi ta upp riggingen som inte en människa tänker på....

Riggingen har olika positioner och olika människor rekomenderar olika riggings i olika grenar, eller olika hästar, den som jag själv undrar mest om är centerfire riggingen som ligger i mitten på sadeln.
Jag själv går efter anatomin på hästen.
De hästar jag sett hittils har alla fungerat med Full position men 7/8 kan eventuellt vara fungerande ibland, men 3/4, 5/8 och centerfire är de som jag funderar på hur de fungerar? De första två borde dra sadeln framåt så den hamnar över bogarna och centerfire borde göra så sadeln åker bakåt :crazy: :confused: . Sedan bara för att det står att sadeln har en 7/8 rigging så kan den ändå ligga i 3/4 :eek: och en 7/8 kan ligga en cm från att vara full :smirk: .

Jag bara äääälskar den där myten om att en westernsadel passar de flesta hästar. Eller den om att arabbommar passar kallblod, jag har en bild här på en arab bom, som jag lagt på min Tinker, ser den verkligen ut att passa :angel: ? Den ligger bra fram kan jag tillägga...
1561.jpg

Helt apropå så mitt i allt semi, quarter + Fullquarter elände så har vi även Arab bommar , drafthorse bommar och gaited horse ....

Inte för att jag fattade vad "Riggingen" var men iaf...:(

JO alltså, vem för ser dig med bomar så att prova, det är ju ap smart ju.:idea:
Här hemma funkar det inte så... Det är så jäkla synd att det inte finns kompetent folk överallt... :(

Vill jag ha en ny sadel här, då måste jag vända mig till fastlandet och så skall dom skicka en "sadel-provar-pryl" till mig som jag skall klämma fast på hästens rygg och som sedan skalll fotas i en miljon vinklar för att sedan skickas ned stoppad i en kartong till dem...
Det tar 100 år..

Inte för att jag tror det där tar så mycket mindre tid, men iaf..:D

Athina skrev:
Inte för att jag fattade vad "Riggingen" var men iaf...:(

JO alltså, vem för ser dig med bomar så att prova, det är ju ap smart ju.:idea:
Här hemma funkar det inte så... Det är så jäkla synd att det inte finns kompetent folk överallt... :(

Vill jag ha en ny sadel här, då måste jag vända mig till fastlandet och så skall dom skicka en "sadel-provar-pryl" till mig som jag skall klämma fast på hästens rygg och som sedan skalll fotas i en miljon vinklar för att sedan skickas ned stoppad i en kartong till dem...
Det tar 100 år..

Inte för att jag tror det där tar så mycket mindre tid, men iaf..:D
Sorry Athina...
men det är inte så mkt smartare, med lösa bommar, än med sadelutprovaren..
Jag skall inte nämna några namn här, men jag tyckte oxå det lät fint med en som kom m lösa bommar hem, för då kan man ju inte få fel, trodde jag...
Det tog nog lika lång tid att få sadeln, fr Italien, än vad det tar från Tyskland...
Jag är än idag inte säker på att jag fått rätt storlek, från början, alltså den jag beställde...men passar gör den inte...trotts att den är XfullQbom..

Rigging är var längs kanten man kan fästa sadelgjorden, hur långt fram/bak ringen till den sitter alltså. Finns till och med sadlar med två ringar, för att man ska kunna ändra lätt.

Det kluriga med w-sadlar är ju att vinklarna måste stämma hela vägen från framkant till bakkant. Som den där bommen på tinkern ovan. Ett kallblod är ju (oftast) grov över hela ryggen, medan en arab har mer grovhet i framändan än längre bak. Sedan är det femtielva triljoner andra saker, den får inte vara för lång, den får inte vara för kort, den får inte vara för trång vid manken, den måste vara tillräckligt hög över manken, ska inte skumpa omkring när hästen rör sig osv. Hittar man en sadel som passar på alla sätt, så skiter man nästan i hur den ser ut bara den är av någorlunda kvalité.

/Ida

Svar till Collen. Prova och lägg på en riktig bom dvs en träbom istället för den plastbom du lagt på din häst.

Vad som är en riktig bom eller inte riktig bom är inte intressant tycker jag, detta är en Ralide bom nr 1561 som finns i Hector och Montsegur sadlar. Föresten vem bestämmer vad som är riktig bom?

Lex skrev:
Hej.
Fel Bill.
Olika bars för olika vinklar.
"Reference to quarter horse bars is actually referring to the angle of the bars on the tree"

/mvh Lex
Sorry , men din information är inte överensstämmande med verkligheten, Lex.
maila till en sadelträtillverkare så får du en bekräftelse på vad jag säger. ( www.saddletree.com). Som jag sa: Listen and learn!

I o f s har detta ingen betydelse med tanke på att de sadlar som är i drift här endast används en timme på en ridplan.

:idea: aha, men är det en regel, eller finns det undantag och varför är det större anläggningsyta på träbommarna? Hur hade det påverkat vinkeln på bladen på den ralidebom jag har på bilden? Där spelar det ingen roll om det är större anläggningsyta eftersom vinkel är för "smal" .

Vad jag lärt mig,hittills, är att semi, quarter etc står för vinkeln på bladen och nr 6½ etc står för gullet måtten.
Jag provade en Double C 8" fullquarter på min kära tinker vilket resulterade i samma resultat som med ralide bommen. Nu har jag en 8" Draft horsebar vilken ser vidare ut i vinkeln över ryggen, men det är väldigt svårt att se och känna och jag verkligen kämpar med att försöka mäta vinkeln. Nåja, jag rider i den nu och ska maila och se om jag kan få köpa en sådan bom för att prova, det är då man absolut SER bäst vinkel mm.

FYI:
Bowden säljer bara QH-bommar. (90 graders)

/mvh Lex

Då är du felinformerad! Bowden tillverkar bommar i alla storlekar, semi- QH- och fullQH, och - även kan de tillverka andra specialstorlekar. Listen and learn!

SemiQH, QH och fullQH storlekarna skiljer på olika gulletmått, samma vinkel. Möjligen kan FullQH ha 3-5 grader större vinkel. Listen and learn!

Bill skrev:
SemiQH, QH och fullQH storlekarna skiljer på olika gulletmått, samma vinkel. Möjligen kan FullQH ha 3-5 grader större vinkel. Listen and learn!

A Western saddle tree has two measurements:
the width of the fork (blue), and
the angle of the bars (red).
Tree Size Width of Fork Angle of Bars
Regular 5 3/4" - 6" 90
Semi-QH 6" - 6 1/2" 90
QH (also
Standard QH) 6 1/2" - 6 3/4" 90
Full QH 6 3/4" - 7" 94
Arabian 7 1/4" 86

Bill skrev:

A Western saddle tree has two measurements:
the width of the fork (blue), and
the angle of the bars (red).
Tree Size Width of Fork Angle of Bars
Regular 5 3/4" - 6" 90
Semi-QH 6" - 6 1/2" 90
QH (also Standard QH) 6 1/2" - 6 3/4" 90
Full QH 6 3/4" - 7" 94
Arabian 7 1/4" 86

www.lorienstable.com

Bars vinkel sätter ramen för hur bred gullet blir. Det finns fler faktorer som påverkar, tex rock, twist osv.
Läs och lär!

(Trevlig länk till en kanin-uppfödare.)

Tjoohooo länk "krig";) :

Quarter Horse Bars - designed to fit narrower western horses which were commonplace up through the 1960's. These bars have a narrow angle.

Semi-Quarter Horse Bars - horses got bigger and wider from the 1970's on, requiring a wider angle in the bars. Semi-quarter horse bars fit most of todays western horses.

Full Quarter Horse Bars - our successful saloon franchises - have even wider angles to accomodate horses of Arabian stock or any other wider-bodied horse. These bars are also sometimes referred to as Arab,Arabian or Arab-Morgan bars.

There are also "specialty" bars for breeds such as Haflingers and Draft Horses.

It's the same way with gullet width; gullet widths typically range from 6 1/2 to 7 inches with the former for horses with pronounced withers and the latter for horses with flatter or "mutton" withers.

http://www.your-guide-to-gifts-for-horse-lovers.com/saddle-tree.html

Jag fick även ett namn på riggingen mellan full och 7/8 ,15/16 ??
http://www.knightssaddlery.com/rigging.html

The bars are the runners that follow the line of the horses’ back and whose angle is determined by the angle that is used on the pommel and cantle where the bars join those parts. Reference to quarter horse bars is actually referring to the angle of the bars on the tree.

http://westernsaddle.com/saddlefitting.html

Alla dessa länkar menar på att quarter horse bars är smalare än semi , men om man frågar en sadel försäljare i sverige så säger de tvärt om. Bäst är väl de som säger att Ladies reiner,crates, är i full quarter fast den enligt crates lista, är i quarter... Sedan då man frågar denne försäljare varför de säljer den som FQ så säger det att det är så i sverige...:confused: . Hur i hela friden ska man lära sig något då storlekar ändras när sadeln fraktas till sverige?

Hur som helst så vet jag inte vad jag tycker om Lorienstable, men på hennes bild med hästen som har en westernsadel/bom så har de inte ritat brosket på bogbladet, vilket gör att på den bilden, ligger sadeln på bogbladet. Men fortfarande ligger den sadeln bättre än på många svenska westernryttares hästar...

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Hästvård Vi har en nätt B-ponny (Welsh) som ska ridas in snart. Tjejen som ska hjälpa till att rida in henne är 15år ( ca 167cm lång , men väger...
Svar
2
· Visningar
297
Senast: skiesabove
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 596
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Ni med breda hästar som samtidigt inte har en rak rygg. Vad har ni för sadel till era hästar? Använder idag en wintec med uttöjt järn...
Svar
9
· Visningar
591
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka