Sadelfråga!

Sv: Sadelfråga!

16 är storleken på sitsen, motsvarar ca 17 på engelsk. Semi quarter är bommen, men precis vad det innebär varierar mellan tillverkarna. Brukar vara en ganska smal bom. Tänk också på att det inte bara är bomstorleken som avgör om sadeln passar, hela undersidan av sadlen måste passa mot hästryggen.

Om man vill ha en bred bom. Vad ska man titta efter för betäckning då? Givetvis förstår jag att det inte bara handlar om bombredden. Men om då en semiquarter är en smal/normal bomvidd enligt vanliga mått så rä det ingen ide att ens testa på en häst så normalt har vidbom.

Semiquarter är smal
Quarter är normal
fullquarter är vid
x-fullquarter är vidare helt enkelt...

Sen är det ju olika mellan märkena, som vanligt :D

Bom stl. kan oxå vara angiven i en siffra från 3-7 eller något sådant, jag vet inte exakt, men har sett det iaf.

Prova du fullquarter bom och se om du hittar något som passar, det är en ganska vanligt stl.

Lycka till!:bump:

Tack för svaret!

Ska kolla runt lite och sedan hoppas att pålle håller för western. :crazy:

Hej.
Om man kollar lite på amerikanska sidor så är det inte så.
Utan då är semi mittemellan QH och Full.

"With these larger horses came wider backs and the need for the semi-quarter horse bars"

Saxat ur http://www.culturedcowboy.com/saddles/saddlefit.htm

Där står också lite historisk bakgrund.

Enligt sidan så står QH, semi, full osv eg. för vinkeln på "baren".
Dvs om hästen har en platt rygg (stora fileér) eller spetsig rygg.
Sn finns det gullet som anger avståndet emellan "baren", tex 6½ tum.

/Mvh Lex

:crazy: Om man då har ett varmblod som normalt har vidbom. vad ska man kolla på då? Ingen jättedyrt emn jag tänkte köpa begagnat så jag ändå kan få en kvalitetssadel.

Han har nog inte så mycket till manke egentligen heller och är absolut inte spetsig över ryggen.

*trådlån*
Jag ska köpa sadel till min häst men funderar nu över om det är dumt att köpa en nu innan hon är igångriden. Ändrar sig hästen mkt och är det bättre att vänta tills vi byggt upp lite muskler?
Och är risken stor att hon sen bygger nya muskler när jag byter sadel? Vill ju att sadeln ska stå sig ett tag, har ingen lust att byta på en gång.
Så, är det bättre att vänta eller ska jag slå till redan nu??:confused:

Hej.
Jag har nog misstolkat texten i mitt förra inlägg.
QH-bom=normal vinkel över ryggen.
Semi-bom=spetsigare över ryggen.
Full-bom=platt över ryggen.
X-full=ännu plattare över ryggen.

Jag har själv en kompakt varmblod (153cm) och där använder jag en sadel med QH-bom med en gullet-vid på 6 5/8 tum.
/mvh Lex

Hej.
Min erfarenhet är att vinklarna inte ändrar sig så mycket som man tror.
Det enda som jag har lagt märke till är att manke "växer".

/mvh lex

När vi köpte våran första häst (arabsto, helt otränad, hösten då hon var 6 år) red vi omkring i en lånad engelsksadel ett halvår just för att hon skulle få sätta muskler innan sadelköp. Köpte w-sadel under sommaren sedan, satt perfekt gjorde den. Några år senare började hon sura när man la på den, och när vi tittade närmare så var den ju för trång ungefär där framvalvet fäster i sadeln. Så det var bara att börja leta sadel igen...

Fördelen med westernsadlar är ju att de inte sjunker så mycket i pris fast de är begagnade, så får man sålt den gamla har man bortemot råd att köpa en ny. Sen så finns det ju de som köper en sadel som är lite för vid, just för att kunna "växa i", och använder mer fyllning under den i början. Känns väl lite sådär halv-OK, men man får väl hålla det inom rimliga gränser.

/Ida

:D
Ja där ser man jag bara skrev av det, för jag såg det på en annan sida.
Men hur som helst så är semi mindre än full...;)

*kl*

Det dummaste är att man vet ju inte då om amn ska köpa begagnad. Många som har annonser ute på westernsadlar vet ju knappt vad det är för bomvidd alltså typ QH eller semi eller så. Än mindre lär de veta några gullet siffror.

Vad är gullet då??? Det inverkar alltså oxå på bomvidden eller?

Hej.
Gullet är framvalvet som ligger vid (nära) manken.
Det är oftast där man får problem när hästen växer (obs, förväxla inte med att musklar sig). Hästen breddar sig runt manken och sadeln blir för trång och börjar ligga som en bro. Har man för vid framvalv så ligger sadeln ostadigt och liksom gungar på ryggen.

För att se lite sammanhang så titta på http://www.cratesleather.com/specs.htm
ex sadel nr 224-4:
Bars:semi
Gullet:6 1/4 (x 8 =höjden på framvalvet)
Seat: 16 (=sätets storlek)
titta sedan på 238-4:
Bars: semi
Gullet: 6 1/2
Seats: 16

Samma bars (semi) men 238-4 är lite bredare framtill.

/mvh Lex

Senast ändrad av en moderator:

Hej.
Att semi skulle vara mindre är inte korrekt då det är vinkeln över ryggen som är annorlunda, inte storleken.
Semi är tänkte för lite större hästar av fullblod-typ, men QH är tänkte för lite mindre och kompakta hästar. Full för lite mer "tunn-liknande" hästar.

/mvh Lex

Lex skrev:
Hej.
Att semi skulle vara mindre är inte korrekt då det är vinkeln över ryggen som är annorlunda, inte storleken.
Semi är tänkte för lite större hästar av fullblod-typ, men QH är tänkte för lite mindre och kompakta hästar. Full för lite mer "tunn-liknande" hästar.

/mvh Lex
Inte undra på att man inte hittar rätt sadelstorlek...efter att ha läst lite här...
Jag som alltid trott (säkert många m mig), att en W.sadel var lättare o hitta "rätt" till hästen...
Snart ger jag upp och övergår till eng. ridning..
Förklara för mig:
Hur skall hästen då se ut, när jag har en XfullQbom??????

:crazy: Så vad ska jag titta på för håll om jag ska ha en sadel till mitt varmblod som i dagsläget är ganska bred över ryggen . INte spetsig alls och har än ganska normalhög manke.

Han rids i dag med Börjes Pintosadel vid bom och den ligger helt suveränt bra. Så vilken sortssadel och vilken bom och gullet osv ska jag spana på? Givetvis kommer jag att pröva sadeln på honom men en liten hint om vad jag ska spana in?

Lex skrev:
Hej.
Jag har nog misstolkat texten i mitt förra inlägg.
QH-bom=normal vinkel över ryggen.
Semi-bom=spetsigare över ryggen.
Full-bom=platt över ryggen.
X-full=ännu plattare över ryggen.

/mvh Lex

Så här ligger det till, listen and learn :
Semi-, QH- och fullQH bommar har alla 90 graders vinkel, det som skiljer är gulletmåttet, där semi- är smalast och Full bredast
( måtten skiljer mellan olika fabrikat) , X-Full har samma gulletmått som en Full- men har 3-5 graders störra vinkel.

Hej.
Fel Bill.
Olika bars för olika vinklar.
"Reference to quarter horse bars is actually referring to the angle of the bars on the tree"

/mvh Lex

Senast ändrad av en moderator:

Hur som helst så var semi alldeles för smal för min mycket normalt skapta hbl. valack. Och full-q ligger perfekt...

Har faktiskt läst att xf-q är till dem hästar som är väldigt fyrkantiga, med bredabogar... det läste jag i en tidningen för inte så länge sedan..

aja.. skit samma

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Hästvård Vi har en nätt B-ponny (Welsh) som ska ridas in snart. Tjejen som ska hjälpa till att rida in henne är 15år ( ca 167cm lång , men väger...
Svar
2
· Visningar
297
Senast: skiesabove
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 596
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Ni med breda hästar som samtidigt inte har en rak rygg. Vad har ni för sadel till era hästar? Använder idag en wintec med uttöjt järn...
Svar
9
· Visningar
591
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka