Sadeldjungel... igen..

Lancet

Trådstartare
Ja förra veckan var jag helt säker på att jag skulle ha en childeric, och det ska jag också, men kom fram till att jag får vänta ett år om jag ska ha råd med kürprogram också.

Men till saken.
Jag är ute efter en lite billigare sadel, men den ska vara bra ändå..
De jag funderat på är:
Globus- den nya? Den har jag provat innan till min andra häst och den var skön, men passade inte min tunna till överbyggda sto. Hur mkt går de att ändra, i bom, stoppning?
Bates Ska jag köpa en till? hm.. Vilka ryggar passar den på, tror ni den passa på häst nedan?
Hdr Såg dem i en tiding där var en som såg skön ut! Vad ligger de på i pris, vilka hästar passar den?

Fler förslag?

Hästen min:

IMG_6448.jpg

Han är inte överbyggd bak, det är som han står.
IMG_0012.jpg

DSC08353.jpg

DSC08352.jpg

DSC08358.jpg

Så några ideer?

Sv: Sadeldjungel... igen..

Hur ligger den bates sadeln som du har då?? är den för rak?

båda globus och hdr är lite halvtaskig kvalite, med många måndagsex... :crazy:

tycker han är rätt så lik min i ryggen, och han har en Prestige Leonardo D. kostar ju mkt iofs, men det finns ju billigare modeller och dessutom begagnade. :)

Har knappt sett eller hört ngt om varken Globus eller HdR-sadlar innan, så kan inte uttala mig om dom :p.
Undrar lite samma sak som Centaur sen, om hur din bates ligger på honom :bump:, om den kan tänkas passa.
Fundreade annars på Prestige, vet dock inte om de har någon med mjuk sits i billigare modell. Gillar sj min Prestige Lucky Dressage, men kan nog inte rekommendera den till dig då jag är rädd att den skulle vara för hård i sitsen för din rygg.
Min Klimke Miller däremot hade varit bra för din rygg, dock är den troligen för rak för honom och är utlånad till en vän för tillfället ;).

Kommer tyvärr inte på fler för tillfället.

ja dom kostar väl över 20.000 har jag för mig...
har även sett några beg. cobra, kolla radannonserna.

Dominus? (man blir ju så lätt insnöad på sin egen sadel...)

Den borde ju rimligen passa och den har stora knästöd samt ett mjukt säte!

Han har för hög manke för den, får tryck på manken, det är det som är det största problemet med honom.

Okej.. hm. ja det är ju inte så bra.

Haha, jo, fast Leonardon är lite väl dyr. Mm.. ja, jag är lite rädd för att köpa begagnat.. Lite rädd att man inet får det man lovar.

Okej, nej är ganska nyfiken på att får lite åsikter om de två.. så man vet kvalite och hållbarhet o så.

Som sagt, den trycker på manken, precis som jensen sadeln gör, men Batesen passar bra på wille iaf = glad Malin:p

Mm. och sen gjordes den väl bara i 16,5? och det är för litet för min kära rumpa :p

Jo, någon hård sadel kan jag inte ha, han är redan stensvår att sitta på + min rygg, det räcker :rofl:

min kompis har en dominus, verkar skön! Men hur är de i manken, är där bra mankfrihet på dem?

Harry Dabbs, tillverkaren av Jaguar har även en budgetvariant av Jaguar som är något rakare.
Kn är Karl Niedersüss, kolla i sadellistan för att hitta hemsidorna.
Amerigo kan säkert funka, men de är ju dyra...

Okej, tack

Jo men har hittat två stycken begagnade som faktiskt verkar vara i bra skick!

min kompis köpte en beg. leonardo för 12.000kr :)

venus är också bra, en beg sådan får du för 9-10.000 och uppåt beroende på ålder.

prestige har iaf väldigt bra mankfrihet, även i dom vida stl.

Låter bra !

Har hittat en begagnad cobra! Tror ni det kan passa? har de inte lite samma grund som jaguar?

Nja, tror inte att Dominusen har så stor mankfrihet. Har normal manke på min pålle som går med den sadeln.

Tror dock inte att du behöver vara rädd för begagnat om du låter en sadelmakare kolla genom sadeln innan köp. De sadlar du vill ha ligger i den övre prisklassen och de bör hålla kvalitén även om de inte är helt nya!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 582
Senast: Fiorano
·
Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 403
Utrustning Jag är i akut behov av nya sadlar till min häst. Dressyrsadeln som provades ut för ett år sedan av en erkänt skicklig sadelutprovare är...
2
Svar
25
· Visningar
12 338
Senast: ylvalill
·
Utrustning Har en häst som jag söker western sadel till. Hon är smaaal över manken/saknar muskler (ska jobbas just för att sätta mer muskler över...
Svar
1
· Visningar
847
Senast: Digbil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka