Sadeldilema!

Rea

Trådstartare
Jag har i min ägo en sadel som min man och vår förra häst "stöffat runt" i skogen med och dom trivdes bra med det arrangemanget.
Nu är det tyvärr så att hästen inte finns längre och den häst vi har nu gillar inte sadeln alls öht.
Därför har vi beslutat att sälja den, MEN vad är det för en sadel?
Kan ju inte gärna sätta in en annons och skriva "westernsadel säljes, passar stor häst", vill ju gärna ha lite mer att gå på. Reining, Pleasure och Ropeing eller något har jag ju läst och förstått att det är olika sorter men vilken är vilken :o :confused: ?
Finns det ngt bra sätt att mäta sig fram till storleken på bom/säte?
DSC00051.jpg
Så här ser sadeln ut och mer vet jag inte än att den är "snorskön" att rida i...

Kan en TOTAL novis få böna om lite hjälp från erfarna Western-Bukar?
//kristel, som DOCK kan skillja en dressyrsadel från en hopp...

Sv: Sadeldilema!

Nu har jag måttat med linjal och den är 39 cm från "gullet" till "cantle" *klappar mig på huvudet och känner mig duktig*
Kan det vara ett mått man kan få ut sitsens storlek tro?
//kristel, virrig men snäll :D

Kan man kanske mäta bomvidden tvärs över här ngn stans?
DSC00052.jpg

"Den som inget frågar, inget lär"

//kristel, kvinnan med de 1000 frågorna ;)

Jag skulle gissa att det är en reiningsadel....Men är inte säker...

Sadeln förefaller att vara en pleasuresadel av billigare sort.

Du kan ju inte gärna skriva att det är en pleasure eller reining sadel om du inte är 100% säker på det! Då tycker jag det är bättre att skriva "westernsadel säljes, passar stor häst" som du föreslog, vad är det för fel med att skriva så?

Är den 39 cm i sätet så är det en 15,5 tum vilket är normal vuxenstorlek. Även om du inte vet bomvidden så kan du skriva i anonnsen vad för typ av häst sadeln använts till, (nordsvensk bruks, vbl trav, fullblod tex) detta ger en vägledning.

Ginne skrev:
Då tycker jag det är bättre att skriva "westernsadel säljes, passar stor häst" som du föreslog, vad är det för fel med att skriva så?

Jo, för att en "stor häst" kan vara allt från ett spinkigt fullblod till megabred ardenner... :smirk:

Klart jag inte skriver att det är något den inte är, det är ju därför jag ber er insatta om hjälp :idea:.
Felet med att bara skriva som jag föreslog är att det följs automatiskt av frågor om vad sadeln är för modell och storlek, givetvis vill jag kunna svara på det ifall. Nu kan jag ev. säga att jag tror att det är en pleasure alt. reiningsadel i storlek 16".
Det är väl inget fel i att vilja ta reda på information :confused: ?

Bill:
Köpt begagnad för 4500 engång i tiden, så dyr och exklusiv är den inte, skön och duglig dock.

Sweet skrev:
Jo, för att en "stor häst" kan vara allt från ett spinkigt fullblod till megabred ardenner... :smirk:

Eller Svhlb med mankhöjd från 155 till 178...

Ser ut som en pleasure eller trailsadel. Det är inte en reining, roper, barrel eller ranchsadel...
Ser ut att vara i god kvalitet, sätt ut runt 4, hade jag gjort!
Bomvidden går ganska lätt o mäta om du bara vet vart... Det finns sidor på nätet med bra bilder, vet tyvärr ingen på rak hand. Men sök på google eller nåt.

/cj

Jag tycker i alla fall inte att du ska säga att du "tror" att det är en sadel av den eller den typen. Jag tycker du bara ska säga hur du tycker att den är och på vilken typ av häst den har funkat på. Säg att den inte har nåt märke ifall den inte har det och säg att du inte vet vilken typ av sadel det är om du inte vet det! Skicka bilder på den till de som är intresserade så får de själva bedöma om det är en sån de är ute efter. Jag köpte en gång en sadel som påstods vara av ett speciellt märke och blev grymt besviken då det inte alls var en märkessadel utan bara en billig skitsadel! Efter mycket mailande och en hel del hot fick jag till slut skicka tillbaks eländet, så var framförallt ärlig, det är mitt råd!

Varför inte skriva som du skrivit här, att det är en skön och duglig sadel som passar x typ av häst och vuxen ryttare och som du köpt begagnad för 4500:- en gång? Att säga att det eventuellt är en reiningsadel eller en pleasuresadel säger egentligen ingenting eftersom reiningsadlar och pleasuresadlar är rätt olika...

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
862
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 864
Utrustning Jag ska köpa en häst där sadel inte följer med. Hon är tidigare riden med westernsadel och bomlös vanlig sadel. Känner mig tveksam på...
Svar
17
· Visningar
1 379
Senast: hovtassfot
·
Utrustning Jag har precis varit på sadelprovning med mitt sto. Hon fick omdömet kort rygg, relativt hög manke, kraftigt bogparti, hög bak (dock ej...
Svar
2
· Visningar
4 086
Senast: Morran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Random bildtråd med text V
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Göra i Danmark

Hund, Katt, Andra Djur