sadelbommar?

Z

zalaraya

Vilket material tycker Ni är det bästa?
Stålförstärkt träbom?
Glasfiberbom?
Ralide bom (nån sorts nylonbom)
Eller, vad finns det för andra?
Vad har Ni för bommar i era sadlar? Fördelar?

bladsadelbom eller fjäderstålsbom, fast å andra sidan kan man oftast ändra bomvidd på syntetbommar.

svea...
Har läst lite om bomösa sadlar... Läste senast igår en artikel med värmekamera och tryck... Inget bra resultat på bomlöst... Ska enligt den som skrev ge tryck på ryggraden... Men... Om hästen inte visar tecken på tryck... kör hårt, bomlöst verkar koolt. :)

har ingen choklad... :smirk:
men vad är en bladsadelbom? Och fjäderstålbom... då är den... rörlig?
Hur kan man ändra bomvidden? Strippar man hela sadeln då?
Berätta mera!

Ingen sadel ska ligga an mot ryggraden. Det finns många bomlösa sadlar som lämnar ryggraden helt fri, och de kan då omöjligt ge tryck på densamma. Synd att folk tror att alla bomlösa sadlar är likadana...
Var hittade du den artikeln? Vill gärna läsa...

bladsadel är den äldsta typen av bommar, den äldsta man har hittat, kina någonstans, är sådär 3000 år gammal och den ser mer eller mindre ut likadan idag. Bommen finns bla i western-, spanska-, manskaps sadlar tex.
Fjäderstålsbom är en bomtyp som finns i engelska sadlar, enkelt sagt så är det en bom i trä/läder/syntet/glasfiber och förstärkt med fjäderstål.
Ändra bomvidd gör man med koppjärnet eller att man värmer om bommen.

jag har setat och letat nu, men jag kan inte hitta artikeln. Typiskt. Men jag skall leta vidare!
det finns en site där man med värme kamera ser olika tryck på olika sadlar/märken. trodde det var på dena sida som artikeln låg. Länken dit är: http://www.saddlefitting.net/equiscan/index.html
men tyvärr fungerar ej alla bilder. Det går att ta fram om man ta bort den lokala sökvägen... Men högerklicka på den saknade bilden, välj egenskaper, kopiera och klistra in i ett nytt fönster, tag bort den lokala textlänkningen och bilden kommer. pm:a mig om Ni inte förstår hur man gör!

Liknande trådar

Utrustning Sitter å lurar på att införskaffa ett sidepull för att prova på grabbarna, men funderar på det här med designen på nosdelen Hur stor...
Svar
12
· Visningar
956
Senast: Shixle
·
R
Utrustning Vilka bett lösa träns tycker ni är bäst och varför? Alltså inte märken och då utan tillexempel hackamore eller side pull eller så! Om...
Svar
0
· Visningar
274
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 720
Senast: Amha
·
Katthälsa Mina katter går ute dagtid i den mån de vill och har då halsband med gps. Det har fungerat bra länge men för ett tag sen upptäcktes att...
Svar
11
· Visningar
1 079
Senast: cili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka