Ja det finns en hel del trådar men skapar en jag med :p Funderar på att skaffa en ny sadel till hästen, en svart. Är det någon är som vet någon bra sadel? Hästen är normal över ryggen m.m , så det är oftast inte någont problem. Men kraven är:

* Sadeln ska vara svart
* Den ska helst kosta under 10 000 kr.
* Den ska vara ganska diskret, inte en platta på ryggen på hästen utan en lite mer diskret och snygg sadel :p

Finns så många sadlar, men har ni några tips och erfarenhet så skulle det vara jättebra om ni ville säga det :) Tacksam för svar :bow:

Sv: Sadel.. ?

Fast vad innefattar du i ordet normal? Har han rak rygg? svängdrygg? Bred manke? Smal manke?
Begreppet normal säger liksom väldigt lite om din häst.

Har sett några fina sadlar på Soft Saddles hemsida, fast dom är bomfria... Funderar själv att prova en sådan på min häst :banana:

Har du inga bilder på hur din hästs rygg ser ut så man åtminstonde kan skaffa sig en uppfattning om hur en "normal" rygg ser ut? ;)

Jag ville välja en sånn där bomfri som ser ut som en riktig sadel; har själv nu beställt en Supreme T från S*ft S*ddles! Verkar som det enda vettiga då min häst ändrar sig stup i kvarten..:d

Haha vad komplicerat det blev. Nej han har inte sne rygg. Hans manke är varken bred eller smal. Något där i mellan ;)

Att ryggen kan vara svängd eller rak innebär inte att den är sned eller liknande (även om vissa hästar kan vara det, ex. pga att de är mer musklade på ena sidan än den andra.)
Det jag åsyftade var formen på rygglinjen (där sadeln ligger på längden). Alltså om din häst är mer rak i sin rygglinje eller kanske mer svängd.

Om du vill spara pengar och finna en passande sadeln snabbt så är det lämpligast att ta ut en sadelinpassare. Då får du prova många olika sadlar vid ett och samma tillfälle och slipper att jaga efter olika sadlar. Många chansar och köper en outprovad sadel enbart för att finna att den inte passar och så får de sälja den vidare till reducerat pris =oekonomiskt!

Precis så gjorde vi med förra hästen. På gården där hon stod så fanns det en sadelutprovare med sadlar så han passa ut en sadel för mig och hästen.
Tänkte göra detsamma nu, men jag skulle veta lite tips på olika sadlar som man kan säga till sadelutprovaren :idea: Därför jag gjort denna tråd :angel:

Jag har en nyinköpt hrimnir-sadel, och jag älskar den!

Fast den ligger ju lite över din prisklass.... :/

Mitt bästa tips till dig, sök upp en sadelmakare och tala om dina önskemål. Sen kan man prova ut något som passar din häst från början, det här sättet kan komma att kosta långt mycket mer än 10000 kr.

Jo har kikat på den flera gånger... "/ Men ska köpa en childeric om några år och till dess kan man ju köpa någon billigare... sadeln jag har idag är ingen vidare, man får inget stöd av den och så kommer man inte riktigt ner i den heller... visst den går att rida i men är ingen höjdare. Så därför tänkte jag köpa en lite billigare eftersom vi köper en childeric om några år :idea:

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
525
Senast: liiinnea
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
899
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 178
Senast: Mogge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka