• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Zippi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 823
Z

Zippi

:confused:
Blir tokig på alla dessa sadlar.
Har en fin skön sadel, men pållen får antagligen ont i ryggen av den.
Klämmer på bogbladen om den ligger sk rätt på ryggen, och om man flyttar den lite bak så bogbladen är fria, trycker den på bak på ryggen istället.
Har testat några sadlar nu och ingen ligger perfekt, hur noga ska man behöva va?
Har en sadel hemma nu som ligger ganska bra, frågan är om man kan hitta en sadel dom ligger bättre på min häst.
Han har rätt högmanke och kort rygg.
Jag har ridit med barbackagjord ett jäkla tag nu, pga dessa jäkla sadlar.
Nån som har tips och råd.
HJÄLP Snälla :cry:

dsc00026_orig_SE.jpg

Sv: Sadel???

Har testat några sadlar nu och ingen ligger perfekt, hur noga ska man behöva va?

Sadeln är bland den viktigaste utrustningen tycker jag så du bör nog vara så noga du bara kan. Jag hade förmodligen ihjäl mitt sto pga att jag hade en sadel på henne som inte passade.

Det är klart att man ska bara noga. Vill absolut inte utsetta min älskling för plåga. :(
Man man kan bli riktigt irriterad alltså, när inget passar. :mad:

Det förstår jag mycket väl. Jag kan inte så mycket så jag litar på mig själv utan tar sadelutprovare till hjälp. De två sadlar jag har nu verkar min häst tycka om, och jag avgudar dem. Lycka till med letandet....

Ta ut en bra sadelmakare/utprovare så blir det nog lättare att hitta en sadel åt din häst!

Hamnar den för långt bak så är sadeln för lång. Hur lång rygg har han? (översta punkten på manken-sista revbenet?)

Om den klämmer på bogbladen har du sadlat för långt fram.

Ta ut en sadelutprovare, om man inte vet var man ska börja är det svårt. Ta ut en sadelutprovare först som tar med lite sadlar (eller låna från en butik i närheten) och försök hitta en typ av sadel som passar hästen eller få iaf lite tips. Sen kan du fråga oss på Buke vilket märke som kan vara bra och vad för typ av sadel som du gillar (mjukt/hårt säte, flat/djupt säte osv) så kan du få lite tips och sen är det bara att ta ut sadelutprovaren igen och provrida sadlar.

Lycka till... Vet hur jobbigt det är med sadlar... Har själv drivits till vansinne av sadelletandet men har nu äntligen hittat en hoppsadel.

Liknande trådar

Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
5
· Visningar
339
Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
896
Senast: Tilly_85
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
638
Senast: cowgirl81
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 650
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mellanpudel
  • Stora canvasburar
  • Kattbilder #10