A

aprillan

Jag har en kallblodstravare på prov i 2 månader. Fick med sadeln och lite annat. Saken är den att sadeln inte passar på hästen. Jag sitter snett i ridningen. Vad har ni själva för sadlar till era kallblod?

Sv: Sadel

Att du sitter snett behöver inte bero på sadeln för det kan också vara du och/eller hästen som är sned.

Jag hamnade också snett i min väl utprovade sadel men efter besök av equiterapeut för hästen och naprapatbesök för mig så försvann problemet. Vi var båda två lite sneda :angel:.

Sen kan de ju hända att du behöver en annan sadel iallafall för det kan vara andra saker med nuvarande sadel som inte är bra.

western är bäst för mig, har en engelsk sadel med, men den är sne och man faller bakåt i den, har den kvar till min skötar tjej för hon gillar inte western, men jag har köpt en pad till sadeln och sen har jag noga mätt stigbyglarna så dom är exakt lika långa, visade sig att det skillde två hål på lädren till slut, med dessa fix är sadeln bättre och en pad kostar lite över hundra lappen, sadeln skadar inte hästen och den funkar att rida i, lite tips om du inte vill köpa en ny ;)

Har också kallblodstravare och vi har en bomlös sadel.

Men vi har även en allround med utbytbart koppjärn. Vi har det bredaste järnet i och den köpte vi mest för att min dotter skulle kunna hoppa ibland. En bomlös ska man ju inte hoppa i.

Är sadeln sned så ska den INTE användas alls och faller man bakåt i dej låter det dessutom som att den är för smal...

Det går inte att avgöra vilken sadel du ska ha enbart genom att höra rasen/vilken typ av häst (vet inte om du menar kallblodstravare eller häst av typen kallblod). Om du sitter snett i sadeln kan det bero på dig, hästen eller sadeln alt. en komb.

kan säga att jag har pratat med en sadelmakare om min engelska sneda sadel och hon sa att alla sadlar ska stoppas om efter 6-12månaders användning sedan de är nyinköpta, mycket vanligt att de blir sneda då de formar sig efter häst och ryttare samt att stoppningen blir packad, jag trodde man bara stoppade om riktigt dyra exklusiva sadlar men tji fick jag ;) det som glädjer mig är att det bara kostar ca800kr. men då vet man att de mesta sadlar blir lite sneda eller suttna efter ett tag ;)

Ja alla sadlar bör stoppas om men det är få som gör det regelbundet. Även om sadeln nu är rak finns det risk att både du och hästen är sneda. Kolla upp er iaf.

Har en kallblodskorsning, bred och platt. Hon har en Globus Loke vidd 36 (gamla storlekarne) och en bomlös dressyrsadel.

*kl*
M&N islandssadel till min Haflinger som jag hade förut,använder dock samma sadel nu till mitt arabsto.....

Liknande trådar

Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
792
Senast: Tilly_85
·
Utrustning Hade ut en sadelutprovare som provade ut en ny sadel som hon tyckte låg bra på min häst. Hon hjälpte mig att beställa sadeln å nu ca 1...
2
Svar
27
· Visningar
2 234
Senast: Tossa90
·
Utrustning Innan jag envisas för mycket så tänkte jag höra efter här. För någon vecka sedan hade Hööks i Sisjön jättestor sadelutförsäljning...
Svar
9
· Visningar
920
Senast: Tora
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 937
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar