Sadel till Welsh Cob

Saraoliv

Trådstartare
Hej alla på buke!

Nedanför ser ni (om länken funkar) mitt nya tillskott. En två år gammal welsh cob kille. Jag har börjat smygtitta lite på sadel till han eftersom att det börjar vankas invänjning. Dock är detta min första häst som är av modellen lite grövre och det känns som en djungel att leta sadel. Jag skulle nog beskriva honom som en normalgrov cob med en normal manke. Han kommer att bli maxad D om det är relevant.

Jag har tittat lite på Morris & Nolan - Dressyr med vid bom. Någon som har något att berätta om denna sadel?

Någon som kan tipsa om en annan sadel jag bör kika lite närmare på? Dressyr/allround

Ni som har/har haft cob, eller annan häst av grövre modell, har ni fått byta sadel ofta med tanke på att dom blir grövre desto äldre dom blir?



Självklart så kommer jag att testa mig fram men det är alltid skönt med lite tips som kanske åtminstone kan leda mig på rätt spår.

P.s. Visst är han snygg? :):bump:
 
Sv: Sadel till Welsh Cob

Mina cobbar har haft sina Hubertus Flexline från 3 års ålder och den äldsta, 12 år, har den ännu, omstoppad genom åren.

Min tant kan inte ha M&N men vet andra cobbar som kunnat det.
 
Sv: Sadel till Welsh Cob

Tekna är en sadel som verkar passa de flesta. Finns en tråd om den här på buke!
 
Sv: Sadel till Welsh Cob

Tack för tipsen. Har kikat lite på båda och tekna låter lovande. Synd bara att den inte är i riktigt läder men den kanske håller bra kvalité ändå. Ska se om jag kan hitta någon i närheten så att jag kan känna och klämma lite.

Någon som har några fler tips på en bra sadel?

Och tack Aquakatt :) Han är en riktig läckerbit så det ska bli spännande att se vad det blir av han :)
 
Sv: Sadel till Welsh Cob

Vilken goding! Får man fråga vad han har för stam? :)

Vårat 7åriga Welsh Cob-sto har en Albion-sadel iaf. Albion sadlarna finns i mycket breda bomvidder, tror att våran har XXW, eller om det var XXXW. Hon är iofs i stort sett platt uppepå :) Den har hon haft 2 år nu, och det är hennes första utprovade sadel.
 
Sv: Sadel till Welsh Cob

Vilken goding! Får man fråga vad han har för stam? :)

Vårat 7åriga Welsh Cob-sto har en Albion-sadel iaf. Albion sadlarna finns i mycket breda bomvidder, tror att våran har XXW, eller om det var XXXW. Hon är iofs i stort sett platt uppepå :) Den har hon haft 2 år nu, och det är hennes första utprovade sadel.

Ja, visst är han läcker :) Han är importerad från England och är där efter LODOR LLEWELYN AP MEREDITH 67391 (kopierad från en hemsida därför stor text).

Tack för tipset. Ska kika på märket/sadeln på en gång! :)
 
Sv: Sadel till Welsh Cob

Jag hade inte ridit in med dressyrsadel. Det är mycket lättare att vara lätt i sitsen med en hoppsadel, och det sista du vill göra på en unghäst är ju att sitta ned ryggen.

Crown kanske kan vara något?
 
Sv: Sadel till Welsh Cob

Jag rider aldrig in med sadel, bara repgrimma. Sadeln blir mest bara en vanesak i början. Jag kommer nog köpa mig en hopp/allround sadel så småningom också.

Men tack för tipset, jag ska titta på det! :)
 
Sv: Sadel till Welsh Cob

Har en M&N dressyrsadel på mitt korta 157 cm halvblod. Samma storlek på sadel har även legat bra på 180 cm kraftigt halvblod och 155 cm kallblodstravare, så det kan vara värt att prova en sådan (mkt skön f ö).
Har ett welshcobsto hemma nu (runt 162-164 cm) och hon passar i vår Stubben Sigfried allround och Appaloosa Venezia hopp. Har dock inte provat M&Nsadeln på henne då jag inte vill använda pållens sadel på andra hästar.
 

Liknande trådar

Utrustning Vår arab har hos oss gått med en äldre Morris &Nolan sadel (allround/hopp) 15/32 med u-format koppjärn. Den passar perfekt och är säkert...
Svar
0
· Visningar
655
Senast: Aifos
·
Utrustning Jag vill ha en dressyrsadel till foderhästen och funderar över vad som kan fungera, hon har en enkel rygg som tur är och normal bomvidd...
Svar
13
· Visningar
2 134
Senast: Buck
·
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
6 101
Senast: Lavinia
·
Utrustning Bilder kommer ev, vill ha ägarens tillstånd innan jag lägger dem här. Men det borde gå att råda lite allmänt utefter info ändå? Det är...
2
Svar
25
· Visningar
3 493

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp