Sadel till varmblodskorsning?

gadriel

Trådstartare
Jag har en ST espaniola till min nordsvensk som jag verkligen gillar. Idag provade jag sadeln på min varmblodskorsning och den låg inte alls bra (vilket jag väl iof inte väntade mig).

Att köpa en espaniola till som passar henne känns omöjligt :(. Har ni några tips på någon sadel som ligger bra på den här typen av häst och som ligger i lägre prisklass?

Bild så ni ser ungefär hur hennes rygg ser ut. Hon är omusklad och under inridning så hon lär väl ändra sig en del i kroppen sen.

100303.jpg

Sv: Sadel till varmblodskorsning?

Espaniolan funkar kanske om du byter framvalv?

Kan man byta framvalv och hur svårt är det? Trodde det var fasta storlekar (jag har extra vid).

Problemet nu är att den är för vid så det tippar ner på manken. Sen blev det lite gungbräda också, men det kanske skulle ändra sig om det blev smalare fram. Panelerna under är ju frågan om man vill flytta varje gång man byter häst, är väl risk att dom hamnar snett och att karborren blir dålig ganska snabbt.

Du skruvar loss skruvarna dvs ringarna som sitter där framme, sen drar du bara ut valvet, svårare att sätta i det nya, då man ska få skruvhålen att passa hålet i lädret.
Sen har man nog (minns inte riktigt) skruvar som går under sadeln & upp i framvalvet från under sidan.
Man kan bli lite lätt irriterad innan man får till det.

Du kan fuska lite med att vinkla panelerna uppåt där framme så du lyfter sadeln & gör framvalvet lite smalare & göra den lite bredare bak genom att vinkla ut panelerna.
Jag skiftade mellan mitt halvblod & nordsvensken innan jag snubblade över en begagnad vanlig ST dressage med flyttbara paneler.

Dom hade inte samma storlek på framvalv, halvblodet var bredare, istället för att skifta runt på framvalven, så gjorde jag så istället tills jag ordnat egen sadel till nordisen. Handlade om 2-3 månader & jag red inte båda dagligen, dom gick 2-3 dagar i veckan var.

Det är ingen bra permanent lösning, men det funkar att göra det tillfälligt.

Senast ändrad:

En bomlös utan järn i framvalvet kanske? Det finns flera olika märken.

Ja det verkar ju inte vara så jätte smårt ändå. Jag ska oxå köpa ett nytt framvalv till min Espaniola snart tänkte jag för det jag har är för smalt för min biffiga ponny nu redan och hon är inte ens inriden än :D

Om inte nordsvensken är jättesvankig borde det gå alldeles utmärkt att "bara" byta till ett smalare järn. Det finns nu järn som man ändrar med hjälp av en insektsnyckel så då behöver du bara ändra vidden och inte byta ut hela järnet. Men jag vet om att det har varit problem att få dit dessa järn på Espaniolorna så hör med Taur (agenten i sverige) innan du beställer något.

Om inte nordsvensken är jättesvankig borde det gå alldeles utmärkt att "bara" byta till ett smalare järn. Det finns nu järn som man ändrar med hjälp av en insektsnyckel så då behöver du bara ändra vidden och inte byta ut hela järnet. Men jag vet om att det har varit problem att få dit dessa järn på Espaniolorna så hör med Taur (agenten i sverige) innan du beställer något.

Förlåt men vad r en insektsnyckel??? :rofl::rofl::rofl:

Insexnycklar vet jag vad det är men detta var något nytt...

Öhm de har du väl hört talas om? Det är en liten skalbagge som fixar allt du ber om i verktygsväg :angel:

Ja jag kanske får låta henne ha espaniolan och ta min andra bomlösa till nordsvensken så länge. Är hopplöst att rida in henne i den andra bomlösa för den glider bara runt. :crazy:

En bomlös utan järn i framvalvet kanske? Det finns flera olika märken.

Frågan är vilka modeller som är stadiga. Jag har en bomlös till som är en billigare variant. Den ligger bra på henne men glider så himla lätt. Ska jag sitta upp utan att den glider får jag spänna jättehårt :crazy:

Har haft den nu när jag hängt på henne men nej, det funkar inte så bra. Däremot ligger den stadigt på nordsvensken men hon är lite bredare med.

Nej nordisen är rund som en tunna, inte svankig alls.

Aha...låter smart, passar dom till den äldre modellen, köpte min för hm...3 år sen tror jag, de har väl ändrat en del smågrejer på den nu...eller?

jaha..nu har jag mailat och frågat...hoppas det kunde funka, hade varit smidigt.

Attans, råkade hitta et fint hackamor också...*suck*. Hade varit fiiiint till.

Jag har själv erfarenhet av breeed fjording från tonåren. Lärde mig sitta upp utan vikt i stigbygeln då sadeln snurrade runt trots att gjorden var tillräckligt spänd, det var en bomsadel. Så det är bara att börja öva, jag var då väldigt kort och liten (155cm) och hästen stor och bred (146cm).

Senast ändrad:

En sadel som passar snurrar inte oavsett modell.

Tja, den här for runt och den passade, kollad av sadelutprovare och sadelmakare (som också provar sadlar) I och för sig drog jag alltid gjorden ett eller en par hål spändare från ryggen, var så liten då så jag ick den inte helt spänd från marken.

fast många bomlösa sadlar ska man öht inte sitta upp i med stigbygeln alls! då det inte finns nån bom "som håller sadeln på plats." det har inte med hästens form att göra utan med sadeln.

Det beror helt på sadel och sadel med de bomlösa, jag har inte än träffat på någon ST som snurrar, varken dressyr eller islandsmodellen som finns på islänningarna i grannstallet, eller espanolan som jag själv har. Det har nog prövats och visats att de inte snurrar ;) Hur det är med övriga märken har jag ingen erfarenhet.

Frågan är vilka modeller som är stadiga. Jag har en bomlös till som är en billigare variant. Den ligger bra på henne men glider så himla lätt. Ska jag sitta upp utan att den glider får jag spänna jättehårt :crazy:

Har haft den nu när jag hängt på henne men nej, det funkar inte så bra. Däremot ligger den stadigt på nordsvensken men hon är lite bredare med.

Min bomlösa har inget järn fram. Den är lika stabil som en bomsadel.:)

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
852
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 090
Senast: LiviaFilippa
·
IT & mobiler Min PC har betett sig lite lustigt den senaste tiden och jag funderar på om den ämnar gå i förtidspension. Sanningen att säga har jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 622
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar