Sadel till varmblod

Prefab Sprout

Trådstartare
Ja med risk för att bli halshuggen osv...ja jag vet att man inte kan rekommendera sadlar över ett forum osv...MEN, rent generellt kanske man kan få tips på ett märke eller PM:a gärna om ni har tips på vad man skulle kunna prova. Jag har jättesvårt att hitta en sadel som passar till ett tunt varmblod (fd travare) med manke och svängd rygg. Är westernsadlarna i regel utformade efter quarterhästens exteriör ( ja om man bortser från arabbommar och drafts osv ) eftersom bommarna utgår från quarter torde det väl vara så men jag frågar ändå...de här mallarna som man kan göra, vart finns de att få tag på, PM gärna om ni inte får lämna namn här.
MVH
Eva

Sv: Sadel till varmblod

Tyvärr så är det omöjligt att tipsa om märke, med det du kan försöka leta efter om din häst är smal är en sadel med semi-quarter bom. Nu är det inte så enkelt att alla sadlar med semi bom är lika smala, utan det kan variera rätt mycket, så det enda man kan göra är att prova, prova och åter prova!

Tro en 61/5" gullet semi quarter horse RALIDE BOM 15" sitts skulla passa med lite padding i mitten.
WESTERNBITEN i Marks kommun ska kunna hjälpa dig.
Az

Tro en 61/5" gullet semi quarter horse RALIDE BOM 15" sitts skulla passa med lite padding i mitten.
WESTERNBITEN i Marks kommun ska kunna hjälpa dig.
Az

Tack för svar, jag precis provat en semiquarter, den var 6 1/2 i gullet, med ralide bom och 16 i sätet, en premier...men ska alltså försöka leta efter lite mindre att prova. Tur att rumpan krympt mot slutet så jag får ner den i en 15. Ska kolla upp westerbiten.

Alla varmblod är inte smala över bogbladen, det är att tänka på. Vi har haft ett gäng varmblod genom åren, och det har varit både semi och full quarter som vi använt oss av, och det har varit 15,5" eller 16" sadlar, ej så små som 15". Dock har kanske våra varit relativt raka i ryggen och rätt långt sadelläge. det gör saken lite mindre komplicerad. :D Dock brukar de ha rätt så markerad manke, så de ska ha hög mankfrigång under hornet som oftast. ;)

Det ÄR jättesvårt att hitta sadel och jag hade tidigare ett vbl av den modell du beskriver.
Tog henne med ner till T*mbl*w**d och gick igenom deras sortiment. Slutade med att två sadlar satt skapligt, vart en Rocking R ranchsadel, den var skönast att sitt i!
Så det vart som så att jag helt enkelt fick ta den sadel som passade, hade ingen ´chans att välja inriktining då det endast fanns dessa två som skulle kunna funka.

Lättast är alltså om du tar med dig hästen till någon affär med stort urval, de kan säkert hjälpa dig att hitta rätt. Oftast finns även begagnade sadlar så det behöver inte kosta skjortan!

Lycka till!!!

Tack för alla svar, jo jag har tänkt åka till en sadelprovare, de flesta ligger en bit bort ifrån där jag bor, så jag väntar nog tills vägarna blir bara, blir till att rida barbacka tills dess :laugh:, kan bli spännande. Vill inte direkt lägga en förmögenhet på sadel till min bäste vän, då han är en åldrande herre som mest skogsrids...men vill ju att han ska trivas med sadeln, kanske blir en vanlig engelsk istället då det verkar lättare att hitta en sådan samt då det finns sadelprovare för dylik utrustning på lite närmare håll. Men en fråga till, finns det 6 1/5 i gullet? De minsta man brukar se är ju 6 1/2?

Arab bom kan ligga bra på en del varmblod. Många varmblod jag har haft hemma har kunnat ha min Crates arab sadel. Andra behöver vanlig quarterbom.

Prova en Courts, min har passat till alla travare utom en som vi provat den på.
En jätte bra sadel tycker jag:love:

Nu blev jag lite fundersam.
Hoppas jag förstår sidan som du länkade till rätt, är semi-quarter större bom än den som oftast kallas quarter-bom? :confused:

Om det är så så har jag förstått allt helt fel. Då kanske det blir lite lättare i mitt egna sadelletande. :grin:

Ja vet man bli snurrig, och det hjälpe inte med fel införmation.
Jag har skrivet till Saddle Guide och påpeket det.
Jag gick intill Blevins och andra och där är måttet på en quarter horse bom storer an på en semi-quarter.
Dom flesta varmblod jag kommit på ta en quarter horse bom, men det finns såna tunn typ som klara sig med en semi-quarter.
Man för prova.
Az

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka