Sadel till unghäst

M

maxur

Hej. Letar ny islandshäst och funderar eventuellt på att köpa en unghäst. Är det någon som har tips på en bra sadel som hästen kan växa i, eller använder man paddar? Det går ju inte att köpa en sadel som passar eftersom då har han ju ingen möjlighet att muskla sig.:bow:

Sv: Sadel till unghäst

Jag säger bomlöst! Själv var jag anti bomlöst tills att jag verkligen satte mig in i denna värld och prövade o.s.v. Nu är jag omvänd. En bomlös sadel speciellt av torsion modell passar ju när hästen musklar sig. Personligen tror jag att det är bättre med en bomlös än att köpa en bomsadel som ska "växas" i.

Jag säger bomlöst! Själv var jag anti bomlöst tills att jag verkligen satte mig in i denna värld och prövade o.s.v. Nu är jag omvänd. En bomlös sadel speciellt av torsion modell passar ju när hästen musklar sig. Personligen tror jag att det är bättre med en bomlös än att köpa en bomsadel som ska "växas" i.

Jag skulle inte använda bomlöst på en unghäst, de är ännu så obalanserade i sig själva så de ska ha en sadel med bom som kan stabilisera upp både deras egen & ryttarens balans & rörelser.

Till ts, det fins sadlar där man kan ändra bomvidd, tex med hjälp av koppjärn, wintecs sadlar blir svängda när man byter till bredare, knight lady hawk håller sig rak & passar en ganska rak & bred hästtyp.
Jag vet inte hur hästen ser ut men en sadel jag kollat på som är bredare än tex royal & ulan sadlarna är hööks islandssadel(inte griffin), den är billig & ser bra ut.

Du får antingen köpa en sadel man kan ändra eller en bred sadel som du kanske får byta ut några gånger under åren.det brukar amn ju få göra ändå.

Jag håller på att leta sadel till min 4åring nu ..
under inridningen hade han min gamla Nordica, men den är för lång så nu måste han få en egen ..

Liknande trådar

Utrustning Letar ny sadel till min ena pålle som har tappat muskler efter fölning mm. Utprovaren sa för flera år sen att hon har en rak rygg...
Svar
0
· Visningar
303
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
525
Senast: liiinnea
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 605
Senast: Nepenthe
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka