Sadel till svankryggig islänning

B

blomman_

Min häst är mycket svankryggig och har ganska dåligt med muskler i ryggen..
Tänker köpa en ny sadel åt henne, den som jag fick när jag köpte henne är sitter jätte dåligt på henne!
Någon som har några förslag på vad man ska köpa för sadel åt en svankryggig pålle? :)
Tacksam för svar!

Sv: Sadel till svankryggig islänning

en bomlös utan tvekan.

en av mina hästar har också enmkt kraftig svankrygg och det som fungerat är enbomlös.

hade en flexbommad först,en var ok,men den bomlösa älskade han.

Det är viktigt att den inte ligger emot i övergång länd -rygg och att hästen kan med hjälp av magmusklerna kunna arbeta med sin rygg optimalt.

Jag kan också tipsa om Prestige Hippos Dressage, men helst skulle du ta hjälp av en auktoriserad sadelutprovare för att få det som passar din häst bäst.

Vet du hur lång den anläggningsyta den har?
Tycker att den verkar väldigt trevlig.

Totala längden ligger på knappa 50 cm vid 17 tums säte, medan anläggningsytan på den sadeln är runt 43-44 cm dvs det som ligger an mot hästens rygg.

Okej men det låter lovande. Tack så mycket!

Tack för alla svar :bow:
Tänkte också på en bomlös!
Funderar på att ta hjälp av en sadelutprovare..

Min häst är ganska pigg när man rider henne nästan för pigg ibland, och alltid när man ska sitta upp så står hon inte stilla och direkt när man kommit upp så ska hon iväg direkt!
Men när man bara leder henne och när det inte är ngn som rider på henne är hon hur lugn som helst!
Kan det ha att göra med att hon har ont i ryggen pga svanket?

Tips på någon bra bomlös sadel?

Det där med att hon är så pigg och utan tålamod kan ha med alla möjliga orsaker att göra. Jag skulle tro att det bara är olydnad som gör att hon inte står stilla vid uppsittning osv.

Ang bomlös så har jag en Soft Supreme Dressyr, som fungerar bra. Jag har den gamla modellen, men den nya skall tydligen vara ännu bättre. Ser att du finns i Östergötland. Om du vill testa en sådan, så är det bara att du hör av dig så kan du få testa min om du vill.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har en Torsion sadel rill mitt sto och tycker att den fungerar bra.

Mitt sto är också ivrig att komma iväg men jag tror också att det hör till olydnad, sen att hon är het som sjutton när man rider är ju en helt annan sak:D

Kari flex (tunn mjuk fiberbom), Star Trek, torsion mfl.

Flexbom: Finns några olika lösningar; Monturas Lucas har en variant (delad på mitten ihopfogad med skinn), flera av de moderna "barocksadlarna" har flexbom. Tex på amazonas hemsida.

Finns en hel hög till. Sök på "bomlös" på buke så får du upp några olika diskussioner...

Flexbom och bomlös är ej samma sak!
Bomlös är utan bom, flexbom har en, ofta läder, bom som inte är helt stel, men som ändå bär upp mer än en bomlös.

Liknande trådar

Utrustning Letar ny sadel till min ena pålle som har tappat muskler efter fölning mm. Utprovaren sa för flera år sen att hon har en rak rygg...
Svar
0
· Visningar
303
Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
843
Senast: Tilly_85
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Hästmänniskan Jag är på väg och ska sälja min häst. Tänkte fråga vad hon som har haft honom på foder och även är den som köper vill ha för saker...
Svar
2
· Visningar
434
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka