sadel till shettis

Buck

Trådstartare
jag hittade några ponny putor och en barbacka gjord på hööks, de är till en shettis med omusklad rygg som skrittas/travas en gång i veckan. jag kan inte bestämma mig vilken som blir bäst^^ barbacka gjorden kommer jag ha till en barbacka padd då man behöver stigbyglar till min lilla polle^^ lite hjälp? fördelar nackdelar är välkomna:):bump:

http://www.hooks.se/product.aspx?productid=330203&deptid=26&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC
http://www.hooks.se/product.aspx?productid=320069&deptid=26&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC
http://www.hooks.se/product.aspx?productid=320760&deptid=26&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC
 
Sv: sadel till shettis

Av dessa tre hade jag valt Safarin, den ger bra stöd åt en liten ryttare och den är anpassningsbar till en liten ponny :)
Det tredje alternativet, ponnyputan är iofs helt ok (har den själv till min ponny), men den ger inte ngt stöd åt ryttare mer än i stigbygeln, dessutom är den rätt hal i sätet.
 
Sv: sadel till shettis

men min medryttare är ganska stor/lång för sin ålder, och den sadlen ska passa barn upp till 6år och medryttaren är 6år nu men ser ut som 7 eller mer. sen så har jag hört att sånna putor ger fel sits och snabbt blir för små.:( på den 3e sadlen så kan man ju lägga på en rumpvärmare för att förhindra att man glider runder.
 
Sv: sadel till shettis

Enklast är nog att ta med den lille ryttaren och låta denne prova i butiken vilket alternativ som passar rumpan bäst :)

Den bruna putan ger ju inte ngn som helst "stötdämpning" till ponnyns rygg så att ha bara den utan ngn form av padd under tycker iaf inte jag är att rekommendera. Hur du skall fästa en rumpvärmare och få den att ligga bra har jag lite svårt att se, sadeln är ju mjuk, mer som en lädervojlock med stigbygelfästen. Av just den anledningen tycker jag då dessutom att den inte är lämplig att rida lätt i.
Detta är ju nu min personliga åsikt som baseras på den erfarenhet jag har av mitt exemplar, andra kanske inte alls håller med mig.

Låt ryttaren prova alternativen innan köp blir alltså mitt råd :)
 
Sv: sadel till shettis

Jag håller helt klart med -Catherine-, safarin är skonsammast för hästen och ger ryttaren bäst stöd.

Annars finns det små westernsadlar begagnade till hyfsade priser som kanske skulle vara bättre om 6-åringen ska rida mycket? Vi har en ponnyputa, modell äldre, och den är som en galoppsadel mer eller mindre. Inte uppbyggd, minimalt knästöd och hal som attan. Sedan har vi en westernsadel och en vanlig engelsk sadel.
Jag är uppvuxen (1,5 till 13, jag var liten i växten :D) med dessa tre sadlar och så länge westernsadeln var lagom var det helt klart den bästa sadeln på shettisarna. Annars red jag barbacka.
Dessutom ger den ett stöd för nybörjarna liknande safarin.
 
Sv: sadel till shettis

jag har redan en liten western sadel passande liten b/ stor a ponny, men den är lite förstor och ligger inte riktigt bra på shettisen. annars hade jag haft den då den är gudomligt bekväm att rida i^^(önskar att jag var 7 igen och kunde ha den sadlen:) ) medryttis har ridit i den innan på min ponny men då han har lite tarm problem nu så ska han inte ridas.
jag har 2 engelska ponny sadlar och ingen ligger bra i bommen:( den som ligger bäst är konstigt nog min stora hästs sadel men den är ju på tok för stor^^
men jag ska leta efter begagnade shettis sadlar, lägger upp bilder här om jag hittar nån intressant.

men brukar shettisar ha Xvid eller XXvid i bommen?
 
Sv: sadel till shettis

3131403456.jpg
 
Sv: sadel till shettis

ignorera föregående inlägg, tack.

här är en bild på nuvarande sadel, hur tycker ni att den passar ligger?
 
Sv: sadel till shettis

Jag tycker den ligger väldigt konstigt.
kan inte sätta fingret på vad.

Jo, jag tycker den ligger långt fram. Kanske för att jag är van med att ponnys sadel måste ligga väldigt långt bak för att den ska ligga bra :p
 
Senast ändrad:
Sv: sadel till shettis

ignorera föregående inlägg, tack.

här är en bild på nuvarande sadel, hur tycker ni att den passar ligger?

I mina ögon passar den inte alls. Som den ligger nu så ligger den för långt fram, och drar du bak den dit den skall vara så blir den för lång för den korta ryggen.
Det är lite svårt att se på den bilden, men undras om den inte dessutom är för smal för den ponnyn?

Tyvärr :(
 
Sv: sadel till shettis

Som andra redan sagt - safarin. Den sitter bra, är tillräckligt kort osv. Och mest stöd och vettig sits för barnet.

Sadeln du visar på bilden passar inte alls någonstans, tyvärr.

Grannens barnbarn är 7 eller 8 år om jag inte minns fel. Hon kommer kunna ha safarin ett bra tag till. Gott om plats även i vinteroverall.

(Inte flickan som rider på bilden)

emilga1.jpg
 
Sv: sadel till shettis

svarar alla, ja den sadeln är mycket konstig, men för en 5-7 år sedan så passade den faktiskt^^(mycket lång vila)
försöker sälja den nu, ska kanske sälja den som ponnysadel så den är för lång och bommen för smal för shettisen.

ska försöka leta upp en safari sadel eller en ponnyputa i samma model begegnat, då shettisen inte rids så mycket och är ganska gammal så vill jag inte köpa en helt ny sadel till henne.
 
Sv: sadel till shettis

Fast har du kollat priset på Safarin? =) Absolut inte fel köpa begagnat, men den är ju inte dyr ny heller om du inte hittar ngn bra beg.
 
Sv: sadel till shettis

Vet inte på vilket sätt du tycker den verkar bekvämare, men det är ju samma typ som Safarin. Så kolla hur den ser ut på UNDERSIDAN bara. En av de fina grejerna med Safarin är att 'bossorna' på undersidan kan flyttas, de sitter med kardborre. Dvs du kan ha bred kanal eller smal kanal osv, och flytta dem så det blir så bra som möjligt på just den ponny den sitter på. Är det lika på den andra, så ser jag ingen anledning alls till att du inte skulle göra ett lika bra val med den =) Det är ju som sagt samma typ, och 'kopior'
 
Sv: sadel till shettis

JIsses vilken söt, och i ljusblått med *vissel*

Nyfiken fråga, vad är det för tum på den, och längd? SÅg riktigt trevlig ut, och den dag det ev är dags för en ny sadel till lille herr shettis så känns den som ett alternativ. Men det är det där med hur stor/lång den är. Ponnysade/barnsadell är ju ett väldigt vitt begrepp, och det finns ponnysadlar i allt från 12 - 16", och de senare är ju inte shettis-kompatibla längdmässigt, eller shettisryttarkompatibla sitsmässigt riktigt.
 
Sv: sadel till shettis

Jag vet inte måtten, men den är i storlek under den minsta i vuxen barfotasadlar. Den passar barn upp till 11-12 vad jag förstod. Det finns bilder på den när den ligger på en shetland som jag gissar är max 105 cm hög. Surfa runt så hittar du :)
 
Sv: sadel till shettis

Den på i fokus sidan? Det är lite knepig vinkel, men där tycker jag den blir för stor faktiskt?

Nåja, den dag det ev är dags för en ny sadel för ekipaget, finns det säkerligen mer erfarenheter - och bilder =)
 
Sv: sadel till shettis

Men vilken underbar! En sån hade jag velat skaffa till min lilla tös. Måste bara hitta en liten ryttare som kan hjälpa till att rida in skrället med. :D
Men den ser onekligen lite stor ut, och jag rider i minsta storleken BF Arizona (men den har samma mått som Cheyenne) och den är för lång för en d-ponny med "normalt" sadelläge och längd på ryggen.

En storlek mindre skulle passa utmärkt till en c/d-ponny längdmässigt får jag känslan av....
 
Sv: sadel till shettis

:love: ja men jag har inte råd med en ny sadel:cry: alla mina pengar går till special foder, hopp träningar/tävlingar och vetrinär avgifter!! sen så ska jag beställa student klänning och spara till körkort för både bil och tyngre släp:cry: måste skaffa mer jobb:( nån som vill ha en stall skötare?:angel:
 

Liknande trådar

Utrustning Är det nån här som har provat det? http://www.hooks.se/product.aspx?productid=300404&deptid=109&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC...
Svar
2
· Visningar
1 374
Senast: Neia
·
Utrustning Jag har kikat lite på denna: http://www.hooks.se/product.aspx?productid=320719&deptid=26&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC sadel...
Svar
2
· Visningar
2 634
Utrustning Hej! Hittade ett par snygga skydd på hööks men bakskydden ser ut som senskydd, är inte duktig på det där med skydd då jag är...
Svar
3
· Visningar
1 145
Senast: Filippa99
·
Utrustning Letar efter en billig allround sadel (ren allround eller mot hopp) och hittade denna...
Svar
17
· Visningar
9 535
Senast: Adolfine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp