Sadel till rund, kort och svängd rygg?

linnlarssonn

Trådstartare
Ja vilken sadel tror ni skulle passa mitt varmblod på 150 cm med ganska kort (sadelläge långt bak!), rund och svängd rygg? Har ingen erfarenhet av westernsadlar men har hört att simco kanske skulle funka? :) gärna syntet eller halvsyntet då jag vill ha en lätt sadel :D hon har normal mot vid-vid och 17" på vanliga engelska sadlar.

Sv: Sadel till rund, kort och svängd rygg?

1. Sadeln storlek handlar om din kroppstorlek, inte hästen. Har du 38 i byxor eller större kan 15,5-16" i westernsadel funka MEN det kan bli för stort, det beror på sadelns säte. Har du under 38 i byxor så kika efter 15" men dessa är svinsvåra att få tag på begagnade.

2. Det finns ett par begagnade, syntet-sadlar (big horn blandannat) ute på nätet men om de kan passa din häst går inte att avgöra av en beskrivning. Vinkeln-formen på sadeln måste stämma med vinkeln på din hästs bogblad, hästens bogblad ska kunna röra sig fritt under sadelns bom (till skillnad från dressyrsadeln som ska ligga bakom bogbladen alltså) och likaså måste sadeln passa resten av vägen också.

OBS. Kortfattat nått så innibombens men det ger kanske en liten funderare.

Sv: Sadel till rund, kort och svängd rygg?

ohh jisses va mycket å hålla koll på? :p när det kommer till engelska sadlar så har jag rätt bra koll (efter år av sadelletande.. *suck*) på inpassning och allt som hör till men detta låter som ett helt annat språk för mig! :o haha

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 961
Senast: iNHALE
·
Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
993
Senast: Barret
·
Utrustning Fast i träsket med att hitta sadel till vår nyinköpta häst. Han har svängd och kort rygg och hög manke. Sadlarna som följde med honom...
Svar
3
· Visningar
818
Senast: Fiorano
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 212

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar