Sadel till nordsvensk

tavla

Trådstartare
Är det någon som har tips på sadel till nordsvensk?
Gärna allround eller hopp
Hästen är ganska bred och har något svängd rygg

Går ju inte att säga en viss sadel, eller ett märke är "nordsvensk sadlar". Men till min har jag en santa cruz celine, men även bates, wintec, amerigo och tekna är sadlar som finns med såpass bredd att de kan passa en bred nordisrygg.

Beror ju på hur bred den är. Mina har haft en robert whitaker thorowgood t4 i vid. En gammal wintec 500 hopp med rött-vitt järn i blir ganska svängd och har funkat på de med svängd rygg. Santa cruz celine/merina går en med nu, vet inte vilken (inte hos mig). Knights king edward funkar för en. Forestier har de haft också. Har inte haft någon i normalvikt som dragit mer än vid/x-vid.

Jag har en Maxflex Nico hoppsadel som jag köpte till min breda nsv brukshingst. Den är till salu då hästen inte finns mer.

Liknande trådar

Utrustning Är det någon som har koll på Källqvists Genesis sadel med utbytbart koppjärn -->allround mot hopp skulle jag gissa att det är? Är det en...
Svar
7
· Visningar
625
Träning Jag hoppas att ni kan hjälpa mig med lite tips och idéer över hur jag kan träna min häst att stanna. Jag har en ung Nordsvensk...
Svar
15
· Visningar
699
Senast: skogaliten
·
Utrustning Hej! Har en sadel som behöver byta sits på. Kontaktade sadelmakare i min närhet och hon säger att den behöver skickas till fabriken...
2
Svar
22
· Visningar
789
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
843
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka