Sv: Sadel till islandshäst med hopplöst sadelläge
Förr när jag hade bomsadlar hade jag dressyrschabrak i pony-storlek. Det var inte alla som passade, en del var för korta, så man fick prova sig fram. Showmasters passade väldigt bra eftersom de var lite större än vanliga pony.
Nu när jag har bomlöst så har jag en grandeur pad och en formingavojlock. Hästen föredrar utan tvekan formigan, men den är inte lika tryckfördelande så jag växlar mellan de två.
Lycka till med din nya lilla korta sak. I hennes fall kan jag garantera dig att du inte kommer hitta något som passar i längden. Jag försökte ju i ett och ett halvt år att passa in olika bomsadlar, men de var för långa och rumpan tryckte fram dem mot bogen vilket gjorde att musklerna försvann mer och mer, och till slut fanns det inget som höll emot fram mot bogen, så allt gled fram ändå.
Den bomsadel jag hade längst hade jag bara i 5 månader, och då red jag ändå barbacka i stort sett hela sista månaden.
Det slutade som sagt med en bomlös sensation.
Så även om det verkar ligga bra till en början så råder jag dig att inte tumma på de där sista cm, för det kommer att sätta sina spår förr eller senare.
Det finns inga bomsadlar under 40 cm (möjligtvis för små barn).