Sadel till islandshäst med hopplöst sadelläge

Sv: Sadel till islandshäst med hopplöst sadelläge

Fast Gloi är en sadel med rakare bom, skulle aldrig fundera på att lägga den på en överbyggd häst faktiskt.

Även en överbyggd häst kan bli väldigt rak under arbete. Det är bra att komma ihåg. Att sadeln passar på stallgången hjälper inte om hästen blir mycker rakare under arbete. Man måste ju prova sadlarna under arbete för att ta reda på om de passar.

Rakare i ryggen ja, men att den överbyggdheten skulle förvinna genom det nej. Så fortfarande faller Gloin bort i mina ögon eftersom de hästar med just denna ryggkonstruktion som provat sadeln har haft den hängande mellan manke och länd rygg innan ridning och det borgar inte gott.

På godi låg den helt an i avslappnat läge och lyfte något bak vid arbete. Men jag provade en gång en annan gloi i exakt samma storlek, men den passade inte alls, så man får se till individen på både häst och sadel.

Marand: har faktiskt funderat på en Prestige D1 Island! Har tyvärr aldrig haft möjlighet att prova någon sån, då sadelutprovaren ej hade med sig någon i rätt storlek. Kanske lika så bra då den är lite väl dyr för mig.

Faktum med att jag lyckats hitta en sadel nu. Morris and Nolan Island 16,5" och 34 i bommen. Jag vet ej om den kommer fungera i längden för min del dock, måste känna in den ett tag till. Men min häst verkar älska den, så jag hoppas jag kan hitta hur jag ska sitta i den då den är väldigt bred att sitta i och jag har problem med mina höfter...

Tyvärr funkade ej Globus Glói för oss då den var för rak, vi hade en globus förut. Dessutom var stl 38 inte vid nog för henne- den gled fram. Vilket känns konstigt då 34'an i M&N sitter som en smäck. Ja man kan ju bli galet förvirrad på sadlar.

Även om jag löst (vi får se!) sadelproblemet för den här damen har jag en till häst som ska sättas igång till sommaren som har knappa 36 cm i sadelläge och är ännu mera överbyggd :crazy:

Förresten... Vad har ni under era sadlar? :)

Förr när jag hade bomsadlar hade jag dressyrschabrak i pony-storlek. Det var inte alla som passade, en del var för korta, så man fick prova sig fram. Showmasters passade väldigt bra eftersom de var lite större än vanliga pony.

Nu när jag har bomlöst så har jag en grandeur pad och en formingavojlock. Hästen föredrar utan tvekan formigan, men den är inte lika tryckfördelande så jag växlar mellan de två.

Lycka till med din nya lilla korta sak. I hennes fall kan jag garantera dig att du inte kommer hitta något som passar i längden. Jag försökte ju i ett och ett halvt år att passa in olika bomsadlar, men de var för långa och rumpan tryckte fram dem mot bogen vilket gjorde att musklerna försvann mer och mer, och till slut fanns det inget som höll emot fram mot bogen, så allt gled fram ändå.
Den bomsadel jag hade längst hade jag bara i 5 månader, och då red jag ändå barbacka i stort sett hela sista månaden. :crazy:

Det slutade som sagt med en bomlös sensation.
Så även om det verkar ligga bra till en början så råder jag dig att inte tumma på de där sista cm, för det kommer att sätta sina spår förr eller senare. :(
Det finns inga bomsadlar under 40 cm (möjligtvis för små barn).

Formiga vojlock? :laugh: kan du berätta mer om det? :)

Förresten... kan man använda en grandeurvojlock till en häst som har bomsadel?

Formigan är typ som en vanlig, fast materialet är kompaktare, tänk fast neopren. Sen är det nåt kol-tjohejsan som ska göra att bakterierna inte trivs och så ska det sänka temperaturen med en grad så det inte blir lika varmt. Vet inte om det funkar, men jag gillar den ändå. Den är ju tunn som en vanlig tunn vojlock och ligger väldigt bra, den är ändå mer stabil och den känns ändå någorlunda tryckfördelande, om man trycker med handen mot så är den rätt stabil tycker jag. Man sjunker inte ner med fingrarna som på ett vanligt schabrak.

Har en sadelgjord från formiga också, och den ligger också väldigt bra och känns stabil och anatomisk.

Graneuren kan du säkert ha under en vanlig sadel, men det blir nog rätt knöligt. Den är ju ganska tjock. Men det blir ju inte tjockare än med en fårskinnspad eller liknande under.

Formigan däremot vet jag flera som har under bomsadlar, den är ju tunn och smidig och är säkert i första hand tänkt till bomsadlar gissar jag.

Hade problem att hitta sadel till min Náttrún.

Slutade med att jag åkte till en Amerigo utprovare som hjälpte mig hitta en passande sadel.

Hade då provat allt annat känns det som.

Besöket där slutade med beställning av en kanon sadel som sitter som en smäck och min flicka har fått mycket bättre steg i sin nya sadel.

Dom kan även hjälpa en prova ut rätt modell och storlek så man kan köpa en begagnad om man nu inte vill ha en ny.

Vad hade din häst för rygg då?

Jag har hört att Amerigosadlarna är ganska långa. (inte under 40 cm i alla fall)

Kan mäta min imorn. =)
Den är inte så lång.

Hon har en rak inte jätte lång rygg, kräver stor bogfrhet och x-vid i bommen.

Har även provat den på andra islandshästar av varierande rygglängd och form som alla funkat i den.

Kan mäta min imorn. =)
Den är inte så lång.

Hon har en rak inte jätte lång rygg, kräver stor bogfrhet och x-vid i bommen.

Har även provat den på andra islandshästar av varierande rygglängd och form som alla funkat i den.

Nu säger jag inget om din hästs rygg, eftersom jag inte sett den. Men rent allmänt så måste jag uttala mig i frågan.

Så därför, halvt KL:

Jag har hört sååååå många säga att deras hästar har "inte så lång" rygg. Och jag kan säga att det är enorm skillnad på "inte så lång" och "minimalt superduperkort" som en del hästar har (bla. min och TS). Under 40 är det i stort sett omöjligt att hitta en sadel, kommer man bara över 40 så finns det många bra sadlar som kan passa jättebra. 50 är väl vad som generellt sett räknas som normallång, så om man då har en häst med 43-45 så tycker man nog att hästen inte har så lång rygg. Men skillnaden mellan 45 och 36 är ju jättestor! Det går liksom inte att få på en sadel som passar till en 45 rygg på en 36 rygg, det blir helfel.

Det finns amerigomodeller som passar dom korta, min är 35-37 cm (olika resultat olika gånger jag mätt) och den som passat bäst hittils är en Amerigo. Vet tyvärr inte vilken modell jag provat, eller vilken bomvidd eller storlek.
Enda nackdelen med den sadel är priset, så jag letar vidare (;

Åh fasen. Och jag som letar runt som en galning och det enda jag hört om arerigo är att de är för långa. Kanske var tur de, eftersom jag säkert inte hade haft råd ändå låter det som.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
876
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 237
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 619
Senast: Lavinia
·
Western Jag använder inte FB och tänker inte börja igen med det. Men jag skulle gärna vilja ha folk online att bolla med, fråga saker osv. Jag...
2
Svar
23
· Visningar
4 239
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Tik som "luktar gott"