Sadel till islandshäst med hopplöst sadelläge

Prickighalsduk

Trådstartare
Har en islandshäst med extremt kort rygg (!), som är överbyggd och enormt bred.
Sadeltips?
Har kollat igenom större delen av buke men hittar inte så mkt. Jag vill väldigt gärna höra vad ni som har liknande problem har för sadel.
Är nu nära att ge upp hoppet om att vi nånsin kommer hitta en som passar. :crazy:

Sv: Sadel till islandshäst med hopplöst sadelläge

Bukefalos känns väl som fel ställe att leta sadel på, personligen brukar jag åka till en sadelutprovare och testa olika sadlar. Här är nog chansen större att hitta något som passar.;)

Min har också kort rygg, ligger på strax över 40 cm bara....Jo, jag blev tvungen att byta sadel för ett par veckor sedan och då ringde jag en person som gör så kallade sadelmallar. Hon mätte ut ryggen och gjorde en mall som man kan testa sadlar utifrån och utan att göra det direkt på hästen (bra om man inte bor i närheten av sadelköparställen eller har extremt mycket pengar;))

Sen skickade vi in mallarna + några bilder på hästen i alla lägen, snett framifrån, bakifrån, uppifrån mm, till några ställen som provar ut. Vi sammanställde de tips på sadlar som vi fick och valde den vi gillade mest. Sen beställde vi hem den och testade att rida i den en helg med lakan under.

Sadeln passar utmärkt! JAg är supernöjd och utprovningen kostade inte, bara mallarna och det gick på 500kr. Så om du är tveksam gör såhär, det tjänar du tid och pengar på...:banana:

Bukefalos känns väl som fel ställe att leta sadel på, personligen brukar jag åka till en sadelutprovare och testa olika sadlar. Här är nog chansen större att hitta något som passar.;)

även om du har en ;) gubbe så kändes den kommentaren såå onödig!!??

jag tror att man förstod frågan ganska så väl eller??

Till TS har jag tyvärr inget bra tips då jag inte har varit i kontakt med häst med så dåligt sadelläge!! Men tror säkert att nån här inne har nåt bra tips!!:)

Min har också kort rygg, ligger på strax över 40 cm bara....Jo, jag blev tvungen att byta sadel för ett par veckor sedan och då ringde jag en person som gör så kallade sadelmallar. Hon mätte ut ryggen och gjorde en mall som man kan testa sadlar utifrån och utan att göra det direkt på hästen (bra om man inte bor i närheten av sadelköparställen eller har extremt mycket pengar;))

Sen skickade vi in mallarna + några bilder på hästen i alla lägen, snett framifrån, bakifrån, uppifrån mm, till några ställen som provar ut. Vi sammanställde de tips på sadlar som vi fick och valde den vi gillade mest. Sen beställde vi hem den och testade att rida i den en helg med lakan under.

Sadeln passar utmärkt! JAg är supernöjd och utprovningen kostade inte, bara mallarna och det gick på 500kr. Så om du är tveksam gör såhär, det tjänar du tid och pengar på...:banana:

Låter ju väldigt smart. Var hittade du? Har de någon hemsida?

Jag hade samma problem med min gammelgubbe. Sadelläge på ca 37 cm :crazy: och överbyggd. Dessutom hade han dåligt musklad rygg och var smalare framtill vid bogen vilket hjälpte till att göra att allt kasade framåt.

Jag provade allt jag kom över, hade ett par olika sadelprovare till hjälp, men inget pasasde, varken islandssadlar eller dressyrsadlar.

Beslutade mig sen för att prova bomlöst, hade inga jätteförhoppningar men hade hört en del med samma problem som kunde ha bomlöst.
Så jag testade en sensation och den låg blickstilla! Och tack vare att den var mjuk så gjorde det inte så mycket att den var några cm för lång baktill. Hade det varit en styv sadel hade sadeln puttats fram om den var för lång pga att han var överbyggd. Den jag har är 16.5" och därför kortare än de andra, så den funkade! :D

Jag kan fortfarande inte riktigt fatta hur det kunde göra så stor skillnad, den låg verkligen blickstilla, gled inte någonting!

Sen hade jag tur när jag köpte min nya häst, för den passade henne jättebra också! :D

Senast ändrad:

Det kanske finns någon enstaka person som är så korkad att den tror att bara för att någon på buke säger att de har en sån sadel så passar den även min häst. Men jag tror att risken är försvinnande liten.

Jag hade aldrig kommit i kontakt med den sadel som jag tillslut (efter flera månaders letande) passade min häst om det inte hade varit för tips jag fått från buke. Jag är extremt kräsen och nekade flera av de sadlar som försäljarna tyckte låg bra. I det fallet rör det sig om en dålig sadelprovare. Så att enbart förlita sig på en sadelprovare är inte alltid heller så lätt. Jag valde ändå en väldigt välkänd sadelprovare som jag tidigare anlitat och som då visat sig kompetent. Men denna gången var hon nog bara ute efter att sälja. Tråkigt!!

Så att säga att det är större chans att hitta något utanför buke håller jag inte med om. Buke kan ge många bra tips som varken jag eller sadelprovarna jag kommit i kontakt med inte har någon som helst erfarenhet av. :)

även om du har en ;) gubbe så kändes den kommentaren såå onödig!!??

Man får ju tycka vad man vill i det avseendet, men du kan aldrig någonsin mäta tips med IRL när man har objektet framför sig. Det är först då man möjligen kan veta vilken typ av sadel som kan passa. Jag har själv en överbyggd häst, dessa får ofta korta sadellägen just pga sin överbyggnad. Men det är långt ifrån alla sadlar för just överbyggda hästar som passar honom. I princip har vi den som han alltid har haft, det går inte att hitta något bättre trots att det finns en uppsjö av sadlar.

Vill man inte förlora pengar på felaktiga köp, så är det utprovning som gäller med hjälp av kunnig person. Man ska också se till att det följer med en bytesgaranti i händelse av att det visar sig att sadeln inte passar efter ett tag. För den ska funka lika bra efter två veckor om den kändes bra från början.

Det jag söker på buke är förslag och tips, sen kommer jag inte att köpa en oprovad sadel! Jag tror att buke kan vara jättebra, man får höra andras åsikter som har liknande problem.

Faktum med att jag varit i kontakt med tre (!) sadelutprovare, men ingen av dessa har kunnat hjälpa oss med det rätta.

Jag provade även en sensation förra veckan, och jag trodde verkligen på den- men min häst avskydde den. Har aldrig sett henne så missnöjd, den funkade helt enkelt inte för oss. Har även haft en Diddidyna på henne som hon inte gillade något vidare. Så nu är jag tillbaka på bomsadel-marknaden igen...
Alla tips är väldigt välkomna! :)

Hästen är i vidd med XW- XXW och har knappa 38 cm att lägga sadel på. :grin:

Har du testat Gloi?
Lippo? Angeline testade jag, den var en av de kortaste jag provat.
Top reiter? Jag testade en JR special, den funkade förvånansvärt bra på min men var inte helt perfekt. Kanske kan vara värt ett försök. Grymt skön att rida i.:love:

Jag har haft Gloi och en Hekla till min, Heklan är rakare än gloin, så det är inte säkert det funkar.

Dessa finns i breda bomvidder och är korta. Gloin hade jag den vidaste, 38, den är väldigt bred!

har åxå en överbyggd kort häst, en eques sella 16" är en riktigt kort sadel, med lite svänd bom. Går att byta bomjärn i åxå.

37 cm på min pålle och XW, ett råd kolla sadlar med rundbossor. Även om de ser ut att passera sista revbenet så påverkar det aldrig den bakre delen av ryggen.

Fast Gloi är en sadel med rakare bom, skulle aldrig fundera på att lägga den på en överbyggd häst faktiskt.

Funkade utmärkt på Godi, och han var överbygd. Han hade väldigt rak rygg i övrigt så den passade honom väldigt bra. Han kunde absolut inte ha svända sadlar, därför var det extra svårt att hitta något.

Heklan är också rak, och har dessutom inte rundbossor, så den är ännu svårare om hästen inte har väldigt rak rygg.

Senast ändrad:

Låter ju väldigt smart. Var hittade du? Har de någon hemsida?

Jo, Agersta ridshop, jag köpte mig en Alfur X-change X-vid då han har enorma bogmuskler:angel:....Jag skickade bara in mallarna och så tipsade de om vilka sadlar som passade och så kunde jag välja vilken prisklass de skulle kolla i också!!! Supernöjd!!! :banana:

tog du ut någon som mätte hästen eller gjorde du det själv och sen skicka in till agersta'?:)

på tal om att inte köpa sadel oprovad..
jag har hittat ett intressant märke, jag har provat dressyrsadeln, men när jag googlade runt hittade jag en islandssadel i samma märke. hittade bara en enda återförsäljare, den låg i ett annat land. skickade mejl och frågade lite om sadeln, i vilka storlekar den finns och så.. till svar fick jag att om jag inte tänker köpa sadel av h*n så svarar h*n inte på frågorna. jag skulle isåfall vända mej till den jag tänker köpa sadel av..men jag hittade bara den enda återförsäljaren.. och det e ganska svårt att lova köpa en sadel man inte vet ett dyft om tycker jag..:crazy:
så jag får välan lov att hitta en annan återförsäljare som ändå är villiga att sälja.. och tala för varan.

Ett oerhört effektivt sätt att mista kunder på, även om du inte blir aktuell som kund så kan det ju vara så att du har potentiella kunder runt omkring dig.

Prestige D1 Island. Speciellt designad för islandshästar av Carsten Engelke på Prestige. Min dotter har en sådan, och fick demonstrera den på Sharpmans visning för ett par veckor sedan. Efter det sålde Sharpman slut på alla D1 de hade hemma!
Jag själv rider i en Jaguar Dr mono, jag älskar den sadeln.
Båda dessa modeller går att vidga bommen på.

Hej Jag hade samma problem med min isis men jag hittade en bra sadel . Globus Clic 16 tum 32 bomvidd. Den sitter som en smäck:)

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
876
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 237
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 619
Senast: Lavinia
·
Western Jag använder inte FB och tänker inte börja igen med det. Men jag skulle gärna vilja ha folk online att bolla med, fråga saker osv. Jag...
2
Svar
23
· Visningar
4 239
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Tik som "luktar gott"