Sadel till en c-ponny när man själv är vuxen...

Domino_s

Trådstartare
Ja, precis som rubriken säger. Vad ska jag leta efter i sadelväg till en c-ponny om jag själv är vuxen... Kan ju alltså inte ha alltför liten sadel, då får jag inte plats... Tips på extremt korta sadlar!

Hon har ändå hyfsat lång rygg, så borde få plats med en som ska passa mej om den bara är rundskuren. Har en 16" till mitt andra sto (överväxt d-ponny).
En TomGus och den är det väldigt bra med plats i till mej. Men andra märken jag testat i 15,5 slår jag i benen i fram.

Mycket tacksam för all hjälp!

Mvh Domino_s

Sv: Sadel till en c-ponny när man själv är vuxen...

En liten fråga, om hästen är så liten så du inte får plats med en sadel, är det inte bättre att skaffa en större häst?

Om du är ute efter dressyrmodell så kolla islandshästsadlar (de tenderar att vara mindre djupa men annars likvärdiga), mindre än 16"-16,5" är inte så värst vanligt dock.

Hej!
jag tänker på barrel race sadlar när jag läser din fråga där kanske de finns nått för dig.
bara för man är vuxen betyder de inte att man behöver e större häst
men kanske mer plats åt den ervinligt stora röv man envissas med att bära som vuxen qvinna

Skirts har ingenting med att gjöra på sadels längden, det är hur lång bladerna är, gänska lång på en 16" seat sadel.
12"-14" kan passa en c-ponny.
Som Kenneth sa, behöver du en 16" för att sitta bekväm då för du bytt häst.

Kolla på Montsegur och såna sadlar, de är ofta små. Man kan beställa ner till 49 cm bomlängd om jag inte minns fel.
Men som många antytt, det finns inget sätt att få plats med en stor sadel på en liten häst.. Behöver du ett 16" säte och hästen inte har plats för det, då är det inte mycket man kan göra.

Vuxen + c-ponny är dock inga problem. Jag är vuxen och rider c-ponny. Hade svårt att hitta sadel, men det berodde mest på honom..

16" brukar man väl säga motsvarar en 17" i en engelsk sadel? Eller är det helt fel?

Annars så har jag ridit flertalet c-ponnyer i 17" sadlar, inga problem.

Det beror nog mycket på modellen på sadeln, eller sitsen rättare sagt. Jag har ridit i 15", 16" och 16,5" w-sadlar, och suttit som gjuten i samtliga. Jag föredrar vanligen 16-16,5" eller 17" (om sitsen är ordentligt djup) i engelska sadlar. Men ja, generellt är/upplevs nog w-sadlar lite större i sitsen än engelska. *Spånar*

Montsegur går att få kortad till 48cm. Jag har för mig att min Hector är 46cm eller 48cm lång, den är kortad i bommen. Hector finns dock inte med horn, vad jag vet.

För att svara alla:

Ponnyn är av det kraftigare slaget, jag är själv inte så lång så ang hästens storlek är det inga problem. Jag har ridit ner till stor kraftig b-ponny utan problem.

Men jag har aldrig ridit en så liten ponny mer westernsadel innan, mitt sto som är överväxt d-ponny har jag en 16" på, men har ridit en fjording (c-ponny) i en 15,5 westernsadel och det gick alldeles utmärkt. I vanliga engelska sadlar rider jag utan problem i 16" och har plats kvar... Det är just låren som har tenderat att slå emot hornet när jag rider lätt om sadeln blir lite liten till mej.

Ponnyn ska enbart promenadridas så huvudsaken är att sadeln passar ponnyn perfekt.

Mvh Domino_s

Om du inte vill tävla och träna kanske en engelsk är lättare att få tag på? :)

prova olika modeller av western sadel som plesur reining eller trail alla är ju lite olika i sitsen tror dock du ska testa reing sadel då du skrev nått om att du slog i fram valvet hoppas du hittar nått du gillar lycka till

barrel race sadlarna brukar ju va ganska enkel i skirtet och kan ju kanske passa hästen men jag vet inte hur sitsen är i en sådan

Om du inte vill tävla och träna kanske en engelsk är lättare att få tag på? :)

Jag har tänkt i de banorna också, absolut vore det mycket enklare att få tag på en engelsk... Problemet är att jag har en vansinnigt dålig rygg som mår alldeles prima i westernsadlarna...:D Men som du skrev, jag ska ju kanske inte direkt träna så då kanske det går bra...

Mvh Domino_s

prova olika modeller av western sadel som plesur reining eller trail alla är ju lite olika i sitsen tror dock du ska testa reing sadel då du skrev nått om att du slog i fram valvet hoppas du hittar nått du gillar lycka till

barrel race sadlarna brukar ju va ganska enkel i skirtet och kan ju kanske passa hästen men jag vet inte hur sitsen är i en sådan

Den jag har nu till min andra häst är en pleasure, med gott om plats. Hade även en reiner tidigare, den var det också väldigt gott om plats i.
De sadlar som inte har funkat i mindre än 16" är de så kallade "allround" sadlarna, samt arabsadlar m.m. De som är djupare i sitsen...

Mvh Domino_s

Jag har också en dum rygg; kan inte rida "permanent" i en för mjuk sadel för då blir det spänningar och annat (dvs jag får springa till naprapaten oftare än jag behöver annars). Varken jag eller naprapaten fattar varför, men min rygg trivs bäst med en bladsadel - utan en massa stoppning/vaddering i sitsen. Hectorn är min ryggs största förälskelse :love: :D
Hur som havre. Jag rider ju en del dressyr, även för tränare, och behöver därför en engelsk dressyrsadel också. Jag försöker, i största möjliga mån, att ha dressyrsadel med så lite sitsvaddering som möjligt. En del av de nyare sadlarna är ju lika stoppade som en soffa - de går bort. Det är inte lika optimalt som en bladsadel, för min del, men det funkar bra (särskilt som jag har bladsadeln att rida ut i). Hur är det för dig - blir det knas med alla engelska sadlar, eller bara "mjuka" ?

Jag har också en dum rygg; kan inte rida "permanent" i en för mjuk sadel för då blir det spänningar och annat (dvs jag får springa till naprapaten oftare än jag behöver annars). Varken jag eller naprapaten fattar varför, men min rygg trivs bäst med en bladsadel - utan en massa stoppning/vaddering i sitsen. Hectorn är min ryggs största förälskelse :love: :D
Hur som havre. Jag rider ju en del dressyr, även för tränare, och behöver därför en engelsk dressyrsadel också. Jag försöker, i största möjliga mån, att ha dressyrsadel med så lite sitsvaddering som möjligt. En del av de nyare sadlarna är ju lika stoppade som en soffa - de går bort. Det är inte lika optimalt som en bladsadel, för min del, men det funkar bra (särskilt som jag har bladsadeln att rida ut i). Hur är det för dig - blir det knas med alla engelska sadlar, eller bara "mjuka" ?

Hmm... det har jag aldrig tänkt på... Min naprapat och även sjukgymnast hade en teori om att jag vrider mitt bäcken lite annorlunda i en engelsk och därför får ont och faktiskt är det även så att jag har en 1000 gånger mer avslappnad och bättre sits i en westernsadel. Men de två sadlar som har funkar bäst till mej är wintec (ganska hårda) och santa cruz celine (halvmjuka)... Men de har en ganska bred midja och mycket plats, jag kan inte ha sadlar med smal midja, då är det ont i ryggen direkt...:crazy:

Mvh Domino_s

Jag blir verkligen beklämd när mina helt korrekta och seriösa inlägg blir borttagna. Det är verkligen ingenting att slå dövörat till om man tror att storleken på ryttaren inte har någon betydelse. Visst kan vuxna rida på små hästar men då är storleken på ryttaren viktig. Måste dessutom ryttaren ha en sadel som är så stor så att den inte får plats på hästen, jag då måste man nog tänka till lite. Jisses, detta är inte brainsurgeri på något sätt utan "common sence"!

Jag blev också snopen av att dina inlägg var borta. Har inte upplevt dom som otrevliga eller kränkande på nåt sätt:confused:...

Jag håller med Kenneth. Hittar du inte en 16" sadel som är kort nog åt din C-ponny så är det ju inte nåt att rida på för dig.

om du slår i framtill så kanske du har för korta läder? kan du ha längre läder så behöver du kanske inte ha lika stor sits?
för får du plats utan problem i en vanlig sadel på 16" så kommer du ju lätt passa 15-15,5" tum då en 16" western tycker jag morsvarar en 17,5-18" engelsk...

Der er to måde en "for lang" sadel kan blive problematisk. Hvis sadlen genere på hestens hofteben, som sjældent har at gøre med selve bommens længde, men istedetfor med størrelsen på "skirts" -- læderet. Derfor er en afrundet sadel normalvis en bedre valg til en kort rygget hest. Selvom totallængden er størrere, kommer sadlen ikke så nemt til at genere.

Hvis sadlen er længere en hoftebenene uden at genere hoftebenene, vil der blive mere bevægelse, hvilket kan give problemer. Her kan bommens længde påvirke sagen.

Men problemerne kommer normalvis fra selve læderet eller en stiv underlag, som gnubber på spidserne af hoftebenene.

Hvis sadlen er for lille for rytteren vil den komme til at skade hesten, ligegyldigt hvor godt man mener den ellers ligger på hesten. Så sadlen SKAL passe til rytteren.

Hvis det er en sadel med bladbom men ikke nødvendigvis en western sadel du leder efter, kan du kigge på sadler til langdistance, som Podium mærket. Kender ikke selv til deres kvalitet, men er rimelig sikkert på at de, samt andre mærker, findes med bladbom. Og de er også tit rimelig kort, da de plejes at laves meget let og uden alt det pynt som tit er på western sadler.

Liknande trådar

Utrustning Ponnykunniga! Eller sadelkunniga... :) Jag kollar lite efter sadlar till en liten c-ponny, väldigt kort rygg och lite överbyggd. Just...
Svar
1
· Visningar
1 304
Senast: pulkaskurk
·
Utrustning Har sökt & sökt på sajten & läst ungefär 100 trådar om olika sadlar mm. Alla är så olika så provar ändå med egen tråd. (OBS! -> Jag tror...
Svar
3
· Visningar
1 354
Senast: blippi
·
Western Eftersom min sadel förmodligen gått och blivit för smal (andra för iår..:crazy:) så behöver jag nu tips på en ny sadel. Nu har jag en...
Svar
3
· Visningar
1 326
Senast: gutenviks
·
Western Ja, precis som rubriken säger.... Ni som gjort det, blev det bra? Jag har ett par månader nu (minst) gått och haft en gnagande tanke...
2
Svar
33
· Visningar
4 068

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka