Sadel till denna ryggen

L

lola97

Jag ska köpa tillbaka min gamla häst men är osäker på om jag ska köpa med sadeln som hästen har för tillfället. Sadeln ska vara utprovat på Lillh**** i St**.
Det är en Stubben Hoppsadel, jag tror att det är en äldre Siegfried. Vad jag kan se så verkar hon inte ha några ryggbekymmer. Nuvarande ägare rider dock med fårskinnspadd vilket jag tror blir för trångt. Själv hade jag en ny Cliff Barnsby stl 3 (tror jag). Köpte den sprillans ny år 2005 tror jag. Men sålde den till någon annan när jag sålde hästen 2006.
Egentligen skulle jag vilja ha en dressyrsadel, men skulle kunna tänka mig att ha en av vardera då jag förmodligen även vill hoppa och då är det bra att ha en hoppsadel också.

Hur tycker ni sadeln verkar ligga på henne? Tips på sadlar jag skulle kunna prova om jag vill ha en dressyr. Jag är 172 cm lång och "normalt" byggd.

dsc02047f.jpg

dsc02048hu.jpg

dsc02049td.jpg

dsc02050de.jpg

dsc02051w.jpg

dsc02052m.jpg

dsc02053e.jpg

dsc02054a.jpg

Funkar inte bilderna kanske ni kan kolla på denna länk http://imageshack.us/g/840/dsc02047f.jpg/

Sv: Sadel till denna ryggen

Jag får känslan av att den ligger lite i bakvikt, så det är möjligt att den är något för smal.
Andra sadlar du kan prova är Passier och Kieffer, de tror jag kan ligga bra samt att det finns mycket beg att få tag på. Kan absolut tänka mig att CB också ligger bra även idag, så prova det om du får tag i någon modell.

Tack för tipsen. Nu tycker jag hästen är ganska tunn över ryggen, vilket hon inte va förut. Jag hoppas på att när jag köper tillbaka henne att hon ska bygga på sig igen. Har inte haft henne hemma på 5 år. Finns det olika svängda och raka bommar inom samma märke? Jag anser att hon är ganska rak, lite svängd
Här kommer några fler bilder, en med sadel på
nikon-d60-352846559_110409971.jpg

nikon-d60-3630_148226711.jpg

nikon-d60-3722_148520950.jpg

Jag håller med, hon ser inte ut att vara spikrak under arbete, men ändå väldigt rak. De märkena jag rekommenderade passar raka ryggar med lite spetsig rygg. Passier har lite olika modeller med olika passform och så har även CB.
De flesta märken har flera modeller med olika bommar för att kunna passa på flera olika hästtyper, så om en modell inte passar kan det vara lönt att prova en annan modell av samma märke.

Jag tror dock att du främst ska rikta in dig på tyska sadlar, då dessa är gjorda för precis en sådan typ av häst med spetsig rygg och manke. Även märken som t.ex. Equipe kanske kan passa, men tyska sadlar har den stora fördelen att det finns mycket beg i en bra prisklass också.

Liknande trådar

Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 597
Senast: Oknytt
·
Utrustning Det finns säkert otaliga trådar om sadeltillpassning, utprovade av allehanda experter, men jag funderar på själva marknaden. Av de...
2
Svar
21
· Visningar
3 665
Senast: Lixiigirl
·
Utrustning Hejsan:) jag har ett liten fundering:) jag hade en dåligt passande sadel innan men efter köp av ny som passade bra då så har det inte...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
6 792
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Hej, har haft mycket sadel bekymmer med mitt fullblod. Sadelprovare häromkring har jag redan tagit ut men antingen tycker dom att det är...
Svar
17
· Visningar
3 796
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama