Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Håller också med föregående att den inte ser jättesvängd ut för hästen. Håller dock med att den ser lite vid ut, och upplever du att den inte ligger an helt i bak så skulle det nog bli bättre om sadeln var något smalare.
Ja precis, kanske skulle ha tagit en bild när jag spänt den Men då dök den verkligen. Lättade säkert 5 cm bak. Och jo, de i mina ögon platta bossorna var inte tillräckligt platta. Här ser man lite mer. Den ligger liksom inte an längs ryggen, bara halvvägs.
Joss, hur rak är din bates? Jag tror min rygg är lite mer svängd än din, men någon tipsade om bates här i tråden.
Nej, men jag tror inte på clicen riktigt själv, inte tillräckligt platt. Fick med mig en sadel hem från utprovaren idag, en ramiro. Ska prova den med annan sadelgjord och padd, för den åker fram lite nu. Hon är så rund så det finns inget stopp. Låg kanon i övrigt tycke provis, så får vi den att ligga still tills hon bantat fram bogbladen blir det köp.
Tror också Clicen är för svängd. Testade en sån på min
Om din pålle är lika cylinderformad som min (allt vill gärna glida fram, även när hon inte är tjock, revbenen är väldigt välvda) så kan jag varmt rekommendera eric le tixerant-gjorden. Den ligger där du lägger den och drar inte fram sadeln.
Den är spikrak i princip. Går inte att hitta rakare till min häst tror jag, och hon är väldigt rak! Tycker din är lite svängd jämfört med min, haha. :-P Så Bates kan nog passa. Jag har Momentum och den är mycket rakare än Caprillin.
Nej, givetvis inte. Men den är betydligt rakare, än på bilden ovan, under arbete och det är då den ska passa. En sadel som passar när hästen står rak upp och ner på stallgången behöver inte passa när hästen är i rörelse.
Sen att den inte passade min rakryggade häst säger ju inte att den inte passar TS häst. Men för min var den inte rak nog, och bossorna var inte heller så passa "platta" som de behöver vara.
(Jag anser alltså att den inte är helt rak, kanske åt det rakare hållet, men inte i "rak-kategorin")
Hade en globus esperanza till min ena, låg bra på henne. Också rak rygg, ingen manke, svagt överbyggd.
Har nu en zaldi star till henne som ligger ännu bättre, den är som gjord för henne.
Så det är ju två förslag, som du dock redan fått/kommit på själv
Kom förresten på att jag har en gammal county om det är competition som också ligger bra på henne, den är väl närmast antik iof.. Om du får tag på nån sån kan det ju vara värt ett försök.
Tussinussen
Det blev 3 på min häst, alltså vid. Finns ju 4 också men då hade min nog tippat fram igen. Även om min är bred så är hon mest platt tydligen. Sadelutprovaren tyckte inte att min hästs rygg var så jätterak, absolut inte spikrak sa hon. Men en hel del av de sadlar man provar är ändå för svängda när man väl lägger på dem. Känner ingen skillnad på 17,5 och 17 i sitsen, den har väldigt djup sits för att vara hoppsadel så man sitter på plats. Däremot är kanske kåpan liiiite "stor". Jag får ha rätt korta läder för att utnyttja det groteskt stora stödet Min vän som är 180 lär sitta som en smäck i den. Jag är 170. Vet inte om färgen är new market eller cognac, men jag ska få kvitto på den så förhoppningsvis vet jag snart!
Hästmänniskan @lilsan
Upplever att du verkligen är kvar i hur en 17-åring resonerade kring häst. Lite "jag kan absolut allt tillräckligt bra för att...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.