Sadel till bred, rak rygg?

Sv: Sadel till bred, rak rygg?

Återförsäljaren sa att denna modell var svängd, och på nätet har jag läst att den är snarlik zaldi star som är jätterak. Men man ska kanske inte lita på allt. Bossorna är verkligen helt platta, det måste vara bilden som är missvisande när den är tagen underifrån. Den flög på sadelbocken med baken

Vid onlineköp är det ALLTID 14 dagars öppet köp och ångerrätt. :) Konsumentlagen kan du googla på så ska det stå där.

De M&N jag kikat på i brunt ser svarta ut, väldigt mörkbruna. Jag vill ha en ljusare sadel, och de verkar det finnas väldigt få utav tyvärr.

Jag har faktiskt tänkt tanken att ställa in en sadelbock i lägenheten och lägga på zaldin. Kan jag sitta i den och se på tv :d :D

Du får fundera på om färgen eller passformen är viktigast ;)

Jag har inga andra råd att ge, M&N är den enda som jag har hittat som ligger bra på min pålla (om jag inte går upp ordentligt i prisklass).
Jag har en zaldi liggande här hemma, visserligen inte samma modell som den du köpt, men den är mycket svängd och jag har upplevt det hos alla zaldisadlar som jag har testat (har haft svåra problem att hitta sadel till min tunna till häst).

Lycka till!

Jag tycker jag har tillräcklig budget för att få bägge delarna. Men om något ska få stryka på foten blir det ju färgen såklart Fått nys om en bra utprovare inte alltför långt bort, värt ett besök! Jag har också haft en del zaldi, eller ja, två. En royal som var jättejättesvängd. Och en star som var jättejätterak.

Tack för att du engagerade dig! :)

Jag vet ett företag som du kan skicka bilder på hästen till och så rekommenderar dom dig vad för sadlar som kan tänkas passa (dom har sadelutprovare). Då kan du få hem en ny sadel som du kan prova, och skicka tillbaka om du inte är nöjd. Dom har bl a Santa cruz celine (som jag tror skulle passa din häst) till bra pris. Jag köpte dressyrsadel av dom och är väldigt nöjd :). PMa om du vill veta vilket företag.

jag sålde alldelss precis en d-ponny som sadelutprovare var ock kollade på som 3 åring , rak bred rygg, Welshcob&welshponny
Hon skrev morris & noland , globus , albion.
Köpte en Globus loke som låg bra men ingen verkade trivas i det är en allround jättemjuk som ponnyn hoppas i.
Globus clic är jätteskön sadel men dressyr har en själv.
Kom inte ihåg om hon även skrev Kieffer för dessa är också raka, har två hoppsadlar till mina raka hästar som är jättebra sköna sadlar finns beg.

Finns två Zaldi i mitt stall allround och dressyr och dessa är svängda passar ingen av mina mer rakryggade hästar

Min har också welsh i sig, och riktig welshrygg. Albion kanske kan vara något då!

Utöver Albion så är det också värt att pröva Crown. De två + Globus är de som jag tror att det är störst chans att de passar.

Det är alltså bara clicen som är takformad? Vilka andra modeller har globus på hoppsidan?

Jag tror att clic kan passa. Vår ponny har liknande rygg- möjligen lite högre manke. Till honom passar clic hopp, albion slk dressyr,wintec allround och hubertus allround. Hubertussadeln är på gränsen till för lång.

Visste inte att globus clic fanns i hopp, men globusen läg jättebra på min bredryggade ponny, Min hade 38 i bomvidd så hon var verkligen platt,
Lycka till med sadelköp,

Clic hopp är permanentstoppad vilket jag inte skulle rekommendera till en 3-åring. Om du istället skaffar en ullstoppad sadel går den ju att ändra lite i stoppningen när hon ändrar sig i ryggen. :) Dessutom misstänker jag också att Clicen blir för takformad för hennes platta rygg.

Av Globus hoppsadlar tror jag mest på Esperanza hopp, annars håller jag med tidigare tips om Albion, Crown, M&N. Lycka till!

Aha! :idea: Jag var lite snabb där och tänkte permanentstoppad = ej omstoppningsbar. Den verkar ju dock inte vara omstobbningsbar i samma utsträckning som en ullstoppad sadel.

kl

Uppdaterar med bild på zaldin för den som är intresserad. Way too svängd, som ni förutspådde. Nåväl, the show must go on. Jag hoppas vi kan åka ut till utprovaren redan på måndag, annars torsdag. Jobbar som ett jehu så det blir tajt med tid just nu. Denne hade en pfiff ( gissar på ramiro ) och en frank baines i åtanke. Ingen har dykt upp i tråden. FB, hurdana är de? Pfiffen, om det är ramiron, tror jag lite på. Den är mycket rak och har stöd att dö för.

IMAG0621.jpg

Jag tycker inte detdär ser så spec. tokigt ut. Möjligtvis något vid kanske?
Blev den för svängd när du spände sadelgjorden? Eller när hon rörde sig?

Jag tycker inte detdär ser så spec. tokigt ut. Möjligtvis något vid kanske?

Det var PRECIS det intrycket jag fick också när jag tittade på bilden, fast jag är långt ifrån expert ska väl tilläggas :). Men jag tycker också att det ser helt okej ut!

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
876
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag letar efter en hopp-/allroundsadel till min häst med hög och bred manke, rak rygg. Inte alltför dyr. Han har en Kentaur Medea...
Svar
1
· Visningar
498
Senast: Jeps
·
Utrustning Behöver få lite tips på sadel som kan passa en häst med lite manke, bred (ca 110 grader), platt och relativt rak. Har tidigare haft en...
Svar
10
· Visningar
2 818
Utrustning Vad finns det för sadlar till en häst med avsaknad av manke? Finns det? Han är inte inriden än, men vill ju ha en sadel som passar...
Svar
3
· Visningar
1 345
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka