Sadel till bred, rak rygg?

Bluefish

Trådstartare
Sadelutprovaren har semester så tänkte försöka hitta en passande modell på egen hand. Naturligtvis ska den kontrolleras utav någon med utbildning och gedigen kunskap, frukta icke. Jag söker en brun hoppsadel till rak ( liten böj efter manken, i övrigt rak) och bred rygg. Överbygd för stunden. Själva ryggen är helt platt, väldigt rund kring manken. Liten, bred manke. Det mesta är för smalt och för svängt. Hästen ifråga är 3 så en bra sadel som finns begagnad till vettig peng är att föredra.

Funderar på Zaldi star eller confort, Globus Clic cc, Pfiff ramiro? Ryggen ifråga:

778549.jpg

Någon som har något att säga om de jag har i åtanke? Raka, finns de som väldigt vida?

Sv: Sadel till bred, rak rygg?

Globus clic ska ju vara rätt så takformad, så den borde gå bort.

Thorowgood T6 el T8 hopp kanske kan funka? Eller Santa Cruz Celine. Blir hon ännu rakare vid rörelse? Isf kanske Globus esperanza kanske kan vara nått att kika på också.

Dom sadlarna jag föreslagit kostar ju mellan 6-9 tusen nya och finns mycket begagnade :)

Ja mer än 10 vill jag absolut inte lägga, kommer förmodligen få byta inom ett år. Nä takformad går inte, det är väldigt platt här. Ska kika på esperanzan! Vet en som haft T6, ska höra hur den vara!

Flatback. 16,5" då min häst är lite kort i ryggen och jag är så pass liten att jag får plats i den ;)

Enligt uppgift så är hoppsadlarna rakare än dressyrsadlarna, men tror de är ganska snarlika (eller så var det att ponnybommen är rakare än de större storlekarna, minnet sviker mig lite).

Hur är M&N i vidderna? Smala, normala, vida? Den var tyvärr inte alls så brun som jag önskat. Hittar den bara i mörkbrunt - näst intill svart.

Visserligen allroundsadel, men passar rak och platt rygg. Globus Loke. Likaså Jacson Sabine.

Om inget annat funkar kikar jag på dem. Men hoppsadel vill jag innerst inne ha!

kl
En Zaldi confort på väg nu, vi får se hur den ligger! Håll tummarna, för det är banne mig den skönaste sadel jag någonsin suttit i.

min är ganska lik din fast kanske inte lika bed dock, han har en crown.

En sån har en vän till mig, k2! Ska be att få prova!

kl

Uppdaterar med lite bilder för skojs skull. Här ser man någorlunda hur bred och platt hästen är.

ryggen.jpg

Sedan lite bilder på en sådan sadeln jag köpt. 30% av nypriset, sprillans ny ( lagerrensning ), då måste man våga lite! Rundbossor, bred kanal, inte fullt lika rak som Star men kan funka bra nu! Mycket rakare än de modeller jag provat hittills. Den jag köpt är en halv tum större och 2 grader bredare, den vidaste. Håll tummarna nu!

zaldi.jpg

zaldi.jpg

zaldi1.jpg

Zaldi confort. Den är "något svängd" mot rak, men kan passa nu när hon är så bakhög. Jag hoppas det åtminstone! Återstår att se när den anländer

Jag är helt övertygad om att den där sadeln tyvärr inte kommer att passa din häst alls, inte ens i närheten.

Den är INTE ngt svängd mot rak, den där är rejält svängd...

och Yttik. Hoppas ni har fel, men är den det är det inte hela världen. Då får jag sälja vidare helt enkelt. Har råd att ligga ute med den summan så det går ingen nöd på sadelletandet.

Du har väl öppet köp? Antar du köpt online och då har du alltid 14 dagars öppet köp :) Så passar den inte kan du skicka tillbaka.

Tror inte det vid lagerresning. Men säljer den hellre lite dyrare, fick den vansinnigt billigt

Tror också att du kommer att få sälja den vidare. Zaldi är svängda och den där ser också ut att ha ganska rejält takformade bossor, var noga med att se att den inte bara ligger an på ytterkanterna av bossorna.
Får hoppas att du kan tjäna lite på den när (om) du säljer den, när du har köpt den så billigt :)

M&N finns i mycket vida storlekar. Har inte graderna i minnet.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
876
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag letar efter en hopp-/allroundsadel till min häst med hög och bred manke, rak rygg. Inte alltför dyr. Han har en Kentaur Medea...
Svar
1
· Visningar
498
Senast: Jeps
·
Utrustning Behöver få lite tips på sadel som kan passa en häst med lite manke, bred (ca 110 grader), platt och relativt rak. Har tidigare haft en...
Svar
10
· Visningar
2 818
Utrustning Vad finns det för sadlar till en häst med avsaknad av manke? Finns det? Han är inte inriden än, men vill ju ha en sadel som passar...
Svar
3
· Visningar
1 345
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVI
  • Secret Santa 2024
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur