Sadel till ARAB

SarautanP

Trådstartare
Jag söker en allround eller ev hoppsadel till min arab.

Han har kort bred rygg och ganska hög manke, något överbyggd vilket resulterar i aningen svängd rygg.
Har en Frank Baines elegance MW/16" dressyrsadel som än så länge ligger perfekt, men den allroundsadel jag har skaffat (också en frank baines, men äldre modell och 16,5"-säte) ligger inte alls bra utan verkar vara för rak i bommen. Så nu behöver jag tips på vad som kan passa så jag kan ge mig ut på sadeljakt igen!

ALLA tips är välkomna!

Sv: Sadel till ARAB

Jag skulle prova t.ex. Prestige i 36-37", Stübben i 32-33", Santa Cruz (ex. Celine eller Facundo) i XW eller Frank Baines Reflex (hoppmodellen).

Jag har också funderat på Prestige, framförallt för att jag hittat en som ser ut precis så som jag vill ha den :P Det är synd att man inte kan shoppa sadlar efter utseendet... Tack för tipsen!

Har en prestige versailles på båda araberna här hemma, båda lite överbyggda och höga mankar. Frank Baines(capriole har jag) upplever jag som ganska så rak i bommen, iaf den jag har på travaren som inte alls ligger på araberna.

Tack för tipsen! Ja, Frank baines allroundsadeln är alldeles för rak numera, tråkigt men sant. Får se hur det utvecklar sig med dressyrsadeln...

Men som sagt, tack för tipsen! uppskattas verkligen då jag avskyr att leta sadel! :)

Nu är några sadlar testade, och inte blev man klokare för det. Prestige och stübben blev för svängda. Testade en Frank Baines reflex, vilken inte heller låg bra. Så det vi kommit fram till är att hästen har rätt rak rygg, men inte spikrak, men heller inte direkt svängd. Ni förstår hur skoj det är! Nån som vet någon sadel som motsvarar Frank Baines elegance typ exakt i rakhet? För dressyrsadeln är kollad och verkar fortfarande ligga bra som tur är.

Albion, Crown, Jeremy Rudge - har rakare bom i varierande grad, beroende på modell etc.
Behöver den sittpunkten långt fram?

kl

bortsett från mina westernsadlar(som sitter bäst) , så har araben som rids "vanligt" ibland,en prestige appaloosa. Kanonsadel tycker jag:d

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
969
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
1 416
Senast: Anna-KarinO
·
Utrustning Jag letar efter en hopp-/allroundsadel till min häst med hög och bred manke, rak rygg. Inte alltför dyr. Han har en Kentaur Medea...
Svar
1
· Visningar
549
Senast: Jeps
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 279

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tovig katt
  • Alternativ till försäkring
  • Rehabtid dragna tänder

Hästrelaterat

Tillbaka