Sadel, skön bomlös?

Syrpa

Trådstartare
Hej. Ska köpa en ny sadel och funderar på en T*p reiter JR då jag ridit mycket i en sån och tycker den är grymt skön samt provat på hästen och den ligger bra. Tyvärr är ju priset minst sagt mycket för en student utan jobb så därför funderar jag på att köpa en bomlös istället som är lite billigare. Någon som har erfarenhet av deras bomlösa, är de bra eller dåliga? Får man tävla med bomlösa sadlar?
Jag är lite tveksam mot bomlösa då jag tidigare haft en från H**ks och då tyckte jag att det blev så brett över hästen så mina egna ben bara stod rakt ut och jag fick aldrig någon kontakt med hästens mage, t.ex. om jag skulle skänkla. Är det samma med alla bomlösa? Tacksam för svar!:bow:

Sv: Sadel, skön bomlös?

Masterback är min personliga favorit! Går att få billiga begagnade!

Även jag har numera en Masterback. Superskön! Hade tidigare en Barefoot London, men Jag upplevde samma som du gjorde med den du prövat: väldigt bred, och svårt att komma åt hästen ordentligt.

Som FL skrev ser MBn ut som en bomsadel, och har smalare midja än många andra bomlösa.

Jag har haft Masterback och älskade den! Superbra sadel till bra pris.
En sämre sak är att endel får jättefula slitmärken efter stiglädren. Tror att de sadlarna är några år äldre, men kan vara bra att hålla koll på.
Ytterligare en sak att fundera på när det kommer till bomlöst är att de sällan passar på hästar som är av tunnare modell utan ligger bättre på bredare hästar.

Jag har haft en sensation som jag var himla nöjd med. Mycket smalare midja än de andra bomlösa jag provat. Jag har problem med höfterna och pga extremt tight bäcken så kan jag inte sitta i för breda sadlar, gäller även bomsadlar, men sensation funkade kanon. :)

Här är en bild på min MB när den ligger på min gamla häst.

560244_2897610926325_264506395_n.jpg

Smaken är ju som bekant som baken, delad. Jag, min dotter, vår dåvarande medryttare och hästen tyckte inte alls om Masterback sadeln. Hästen tyckte den var obekväm och försökte springa ifrån den och vi tyckte att det kändes som om vi skulle falla framåt. Trots all möjlig hjälp ifrån åf (som är väldigt hjälpsamma) så fick vi inte sadeln att fungera.

Jag har numera en Sensation hybrid som jag bara älskar :love: den är väldigt smal i sitsen, mycket smalare än många smala bomsadlar. Jag har problem med bland annat höfterna och kan inte sitta i breda sadlar men i min Sensation hybrid sitter jag perfekt trots att min häst är ca 130 grader bred.

Det är absolut inte så att man sitter brett i alla bomlösa och precis som med sadlar med bom så får man ju vad man betalar för. En billig sadel som den du hade ifrån Hööks kan ju inte jämföras med en dyr sadel som t.ex. Sensation ride sadlarna.

Ja alltså, jag älskar ju min Sensation. Och det gör hästen också!
Jag känner mig nästan fånig, som om jag blivit medlem i Sensation-sekten, men ja, för min del är den helt perfekt, bara.
Alla älskar väl inte den sadeln heller, som med allt, men jag rekommenderar att man iaf provar den om man är intresserad av en bomlös. Tyvärr är den ju inte så himlarns billig och det finns få begagnade, men kvaliteten är kanon och för min del är den värd varenda krona!

Kan hålla med dig om det där med att man faller fram. Så kände jag lite när den låg på hästen på bilden och jag tror det berodde på att han var överbyggd bak och sluttade liksom framåt i ryggen + var lite smal över manken. Men efter lite justeringar funkade den bättre men inte superbra, men jag gillade den ändå och hästen gillade den :)

Men nu har jag bara min unghäst kvar och han är rakare i ryggen och är bredare över manken än min gamla häst och på honom kan jag ha panelerna i ursprungsläge utan att det känns som jag faller fram. Sitter som en smäck i den när den ligger på honom och han gillar den också :)

Det är väl som med alla sadlar, bom eller inte, de passar inte alla hästar och ryttare :)

Ja det var det som var konstigt för hästen som skulle ha sadeln har helt rak rygg, relativt bred manke och är inte det minsta överbyggd. Åf frågade nämligen det när vi sa att vi ramlade framåt. Hon frågade också om sätet kanske kunde vara för litet men det var omöjligt, dottern har stl 32-34 och sadeln var 17,5", den med flatare säte så den kunde ju omöjligt vara för liten för henne utan orsaken till att vi köpt 17,5" var dotterns långa ben.

Vi skickade foton till åf på hästens rygg och den borde legat jättebra på hästen enligt åf men hästen är tydlig i sitt språk och han förklarade väldigt väl för oss att den sadeln ville han verkligen inte ha. Vi satt ju inte heller bra i den så det var ju inget att tveka på utan vi skickade tillbaka den.

Men så är det ju, allt passar inte i praktiken även om det gör det i teorin.

Ja alltså, jag älskar ju min Sensation. Och det gör hästen också!
Jag känner mig nästan fånig, som om jag blivit medlem i Sensation-sekten, men ja, för min del är den helt perfekt, bara.
Alla älskar väl inte den sadeln heller, som med allt, men jag rekommenderar att man iaf provar den om man är intresserad av en bomlös. Tyvärr är den ju inte så himlarns billig och det finns få begagnade, men kvaliteten är kanon och för min del är den värd varenda krona!

Haha, ja Sensation-sekten var ett bra namn :D Det känns ju nästan som om man har blivit religös när man förklarar hur underbar sadeln är :D

Jag brukar säga att jag är kär i min Sensation hybrid :love: Utan den hade jag inte kunnat rida alls idag. Innan jag hittade sensationsadlarna var jag i det fruktansvärda valet och kvalet att tvingas sluta rida :cry: Min kropp är så sjuk och jag hittade ingen sadel som var tillräckligt kort och bred för min häst som också gav mig tillräckligt med stöd men att jag ändå inte satt fast och som var tillräckligt mjuk att sitta i.
Sedan provade jag min Sensation hybrid och alla pusselbitar föll på plats :love: Den sadeln är helt enkelt helt perfekt.
Jag köpte min sadel för drygt 2,5 år sedan, i höst har jag haft den i tre år och den är fortfarande som ny.

Jag är också en i Sensation sekten nu. ;)
Jag älskar min sadel framförallt eftersom den ligger där jag lägger den!
Har länge hört att min häst tyvärr alltid kommer ha sadlar som lätt åker fram men det gör INTE min sensation.
Hon har dessutom ett kort sadelläge och gör det svårt att hitta sadel men denna bomlösa funkar toppen!

Jag har länge haft problem med min svank (sen i höstas) och trodde att det var pga en häst som drog mig snett när hon krångla hela tiden men sen jag bytte sadel så har detta försvunnit, underbart =)

Så, kort och gott, jag är supernöjd!!!

En nackdel är bara att sadeln är bomlös och mjuk, jag som alltid har ridit i bomsadlar har lite svårt att rida trav :P Men spänner jag rätt muskler så går det hehe så jag lär få mina träningspass sedan när det är dags att börja med traven =D

Jag tycker att det krävs en bred häst för Mb, min kan inte ha den eftersom hon är såpass tunn i modellen. Men kanske inte var det som felade i erat fall :)

Jag skulle rekomendera den jag har, barefoot lexington :) sitter som en gud i den! Sen ser den lite udda ut, men den är underbar!

Ni som har sensation, Hur stora säten har ni? och vad tycker ni om sitsstorleken mot andra sadlar?

Jag har en 16,5", enligt ÅF så skulle en person som har storlek 36 i ridbyxa sitta bra i den storleken.
Jag tycker att den känns bra.

Istämmer, min är 16 eller 16.5, minns ej vilket. Och jag är 168 lång med normallånga ben och drar 36 i byxor. Skulle inte velat ha större.
Jag har normalt 17" i sadlar.

Liknande trådar

Utrustning Idag lånade jag en bomlös sadel till min häst. Jag använde min vanliga sadelgjord (helt i läder med fast resår på sidorna) till och...
Svar
6
· Visningar
938
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 766
Ridning Jag har en islandhäst som är 16 år. Har en Hrimnir Master sadel 17" idag som ligger jättebra på min häst men är tveksam om den passar...
Svar
4
· Visningar
1 255
Senast: Tossa90
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 122
Senast: lillamy73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama