Sadel problem

L

litet_a

Har en D-ponny med rätt bra sadelläge.
Problemet är att han reagerar så fort sadeln läggs på. Han hugger i luften och står ngn i närheten så nappar han gärna tag i armen (inga smånyp, han blir agressiv) Det är antagligen i sadelgjordsläget han ogillar, tar man där med handen innan sadeln lagts på (han vet vad som ska hända) så läggs öronen tillbaka.
Har hela tiden trott att han har sadeltvång, och spänner alltid ett hål i taget.
Men han har blivit värre.
Sadeln jag använder är en Kyra sadel. Den ligger bra enl. tränare, föräldrar o annat "duktigt hästfolk". (Den är relativt ny till honom, samma reaktion med 3 andra sadlar)
Han är avslappnad när han går och har inga problem med att jobba med hela ryggen. Kotknackare, massör, veterinär osv har inte sagt ngt om ngn ömmande rygg elr dylikt.
Om sadeln skulle snurra lite när jag sitter upp så bockar han (inte roligt med en fot i stigbyglen:crazy: ) har lagt på en fårskinnsvojlock och i början så gjorde han ingenting, men nu är han jobbig igen. :confused:
Sadeltvång? Eller vad kan det vara? Dålig ovana?

Sv: Sadel problem

det låter som han har sadeltvång faktiskt, eftersom så många inte sagt något som ryggproblem.
(balndat med dålig ovana ;))

testa att ha en fluffsak på sadelgjorden, alternativt sadelplatta så trycket delas ut över en större yta under magen. (det funkade jättebra på våran tjurhäst!)
och när du sitter upp så sitt upp tex. ifrån en pall eller något så sadelen absolut inte glider och han känner obehag.
och, som du redan gör, spänn ett hål i taget.
testa att tex lägga på sadelen och spänna första hålet, sätta på ett benskydd och spänna ett hål till, nästa benskydd, spänna ett hål ovs. så det blir längre emellan "dragningarna".
lycka till :)

/hanna - har själv en sadeltvångshäst :p

Tack för tipsen, vissa används redan. Men skönt att höra att fler stärker min tro om att det "bara" är sadeltvång.

Det låter som sadeltvång, åk på sadelprovning och se om det finns någon sadel han är lugn vid, gör han det vid absolut alla sadlar, även om ni provar 50 st, så kan det bero på att han tror att alla sadlar ska göra ont, och därför beter sig så.
Och om jag förstått rätt har du en ny sadel till han nu, och om det inte går över snart så passar den förmodligen inte.

njaa..inte så ny. Jag har fått ta över mammas sadel, men den gamla sadeln gjorde han likadant vid. Plus min flatback som jag hade innan (stubben artus)

De kan ha rätt så rejält obehag av dåligt passande sadel utan att det märks så speciellt mkt vid undersökning. Och antagligen så är han nu trött på att ha ont...

Att behöva gå med felaktig sadel är lika obehagligt som om vi skulle behöva gå med skor som inte passar. Och till männsikor så skulle vi aldrig få för oss att alltid ta över ngn annans skor och tro att de passar. Men ändå gör vi ofta så med våra hästar. En sadel inskaffas och sedan hänger den med på häst efter häst. Vilket sällan blir bra... Och det absolut vanligaste är att de är för trånga.
Att han reagerat lika dant när du provat ett par sadlar säger egentligen inte så mkt. För det kan ha varit så att inte en enda utav dem passade. Och har han då dåliga minnen så kan det också ta ett tag innan han vågar lite på sadeln igen.

Kolla upp om det finns någon sadelutprovare i närheten. Det gäller att prova MGA sadlar samtidigt för att få tag på en riktigt bra. Och det gäller att det är en kunnig utprovare med mkt erfarenhet.
Men sen måste man också ha i åtanke att den sadeln som passar bra just nu kanske inte ligger bra om ett år när/om hästen musklat om sig.

Att han så tydligt signalerar att ngt är fel bör du ta på allvar och försöka göra ngt åt.

Hoppas det löser sig!

Saigon skrev:
De kan ha rätt så rejält obehag av dåligt passande sadel utan att det märks så speciellt mkt vid undersökning. Och antagligen så är han nu trött på att ha ont...

Att behöva gå med felaktig sadel är lika obehagligt som om vi skulle behöva gå med skor som inte passar. Och till männsikor så skulle vi aldrig få för oss att alltid ta över ngn annans skor och tro att de passar. Men ändå gör vi ofta så med våra hästar. En sadel inskaffas och sedan hänger den med på häst efter häst. Vilket sällan blir bra... Och det absolut vanligaste är att de är för trånga.
Att han reagerat lika dant när du provat ett par sadlar säger egentligen inte så mkt. För det kan ha varit så att inte en enda utav dem passade. Och har han då dåliga minnen så kan det också ta ett tag innan han vågar lite på sadeln igen.

Kolla upp om det finns någon sadelutprovare i närheten. Det gäller att prova MGA sadlar samtidigt för att få tag på en riktigt bra. Och det gäller att det är en kunnig utprovare med mkt erfarenhet.
Men sen måste man också ha i åtanke att den sadeln som passar bra just nu kanske inte ligger bra om ett år när/om hästen musklat om sig.

Att han så tydligt signalerar att ngt är fel bör du ta på allvar och försöka göra ngt åt.

Hoppas det löser sig!

Jag tror inte jag formulerade mej så bra..:crazy:
Min första (förra) sadel var en dressyr sadel som köptes in för hans skull. Den satt bra (inte enl sadelprovare utan tränare o föräldrar bla) Vi köpte ytterligare en sadel då jag också höll på med hoppning, en stubben artus. En flatback. Jag skiftade mellan dessa två i ca 2 år. Sen så började flatbacken ligga dåligt (mer muskler) o den andra började bli gammal. Så vi sålde dom och provade mammas sadel plus en till. Mammas sadel låg/ligger bra. Så nu har han den.

om du inte har provat att ta ut en sadelprovare; gör det! de är verkligen guld värda. :love:
de om några kan hjälpa dig med din hästs sadelproblem.

Reagerar han alltid när du stryker med handen på ryggen? Sänker han ryggen?

Mitt tips är att ta ut sadelprovare och kontakta veterinär och göra en ordentlig undersökning just för ryggen. (om du inte redan har gjort det)

Om dina föräldrar och tränare är sadelutprovare är jag nöjd med svaret, annars måste du väl själv förstå att något är galet? Hur kan de du känner veta att den ligger bra om de inte är utbildade på området? Jag har sett åtskilliga sadlar genom åren där ägaren tycker att den ligger finnemang, men när de sedan tagit ut UTBILDAD utprovare har de fått på moppo.
En häst som inte har problem med ryggen bör inte reagera som din gör vid sadling, punkt slut.

Ta ut någon utbildad som känner genom hästen. Även om din sadel ligger bra, så kan han ha haft sadlar innan som har luggit illa. Och har han fått ont av det, försvinner det inte automatiskt utan behöver ofta behadlas.

Kontakta en hästmassör eller equiterapeut!

Svara gärna till den som startat tråden. Jag för egen del rider i bomlöst, det bästa sadelköp jag någonsin gjort! :bump:

jag har ett liknande problem med min ponny.
Jag har haft många duktiga,utbildade människor,såsom veterinärer,sadelutprovare mfl som har kollat på min pålle. Hon gillar absolut inte sadeln,inte täckena heller. Och hon har ingen "ond" sadel på sig.
Går han även runt,lägger bak öronen och rör med benen?
be honom stå stilla & se om han lugnar sig fast du står med sadeln bredvid.Min pålle gillar inte när man kommer med sadeln men har man väl fått på den så är det bra igen. Lugn & fint temperament & snäll röst.
Är han även så om man tar täcken,vojlock eller en jacka?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 520
Hästvård Jag köpte för nästan två och ett halvt år sedan en häst med kissing spines. Det har varit otroligt mycket jobb med honom, främst...
Svar
16
· Visningar
3 652
Senast: klystron
·
Utrustning Min häst är för tillfället lite för smal, vilket märks över ryggen. Hon har bantats ner rätt ordentligt under hösten, och när hon var...
Svar
18
· Visningar
1 757
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 946
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama