Sadel? Passar en sadel för storhäst maxad D-ponny?

Klarazetterlind

Trådstartare
Hej! Har lite funderingar kring sadlar då jag har lite tankar om min Eqiupe Expression sadel skulle passa en maxad D ponny? Ganska normal-kroppsform på ponnyn, normal manke till låg. Min häst jag har är 165cm hög Angloarab häst, han är väldigt smidig och snygg i kroppen, hög manke, vet ej storlek på sadeln men 17 tum. Det går att byta kopparen men kan man göra den lägre där framme om ponnyn har mindre manke?
 
Man brukar inte säga att en sadel är för storhäst eller för ponny. Det som spelar in är hur vid sadeln är, hur lång den är (det är framförallt beroende på ryttarens storlek men även hästens rygglängd) samt formen på ryggen och sadeln.

Så att säga om sadeln kan passa eller inte är i stort sett omöjligt utan att se ponnyn och sadeln, eller i absolut minsta fall bilder. Att ändra vidden på sadeln kan hjälpa om den inte stämmer, men sadeln kan ändå vara t.ex. för lång, för böjd, för rak eller något annat.

Det bästa är att ta hjälp av någon som har mycket kunskap om sadlar och inprovning, allra helst en utbildad sadelutprovare.
 
Det är så mycket mer än bara vidden som avgör om sadeln passar eller inte.
Jag har haft samma sadel på ponnyer och stora hästar. Är det så att den är lite vid kan man ibland fylla ut med en fårskinnspadd.
Men är inte sadeln rätt formad för hästens rygg kan du inget göra. Då passar den inte.

Är du osäker så be en sadelutprovare om hjälp.
Det kan bli skador som blir både dyra och jobbiga om de går med fel sadel. :)
 
Min ponny som ligger på gränsen mellan C- och D-ponny kan ha samma sadel som en av storhästarna i stallet. Det är alltså vår sadel som är utprovad till min som den andra hästen har lånat innan hon fick en egen, och den passade även henne. Det är en liten stor häst, förvisso, och båda har ganska korta ryggar, men annars är de egentligen rätt olika byggda.

Säger som ovanstående, är du det minsta osäker, be någon som kan om hjälp. Det kan bli så fruktansvärt fel om man rider i en sadel som inte passar hästen.
 
Man brukar inte säga att en sadel är för storhäst eller för ponny. Det som spelar in är hur vid sadeln är, hur lång den är (det är framförallt beroende på ryttarens storlek men även hästens rygglängd) samt formen på ryggen och sadeln.

Så att säga om sadeln kan passa eller inte är i stort sett omöjligt utan att se ponnyn och sadeln, eller i absolut minsta fall bilder. Att ändra vidden på sadeln kan hjälpa om den inte stämmer, men sadeln kan ändå vara t.ex. för lång, för böjd, för rak eller något annat.

Det bästa är att ta hjälp av någon som har mycket kunskap om sadlar och inprovning, allra helst en utbildad sadelutprovare.
Okej, tack så mycket!
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 907
Senast: iNHALE
·
Utrustning Hej Försöker hitta en allround eller hoppsadel till vår maxade D-ponny. Har haft sadelutprovare ute men hon hade inget som passade. Hon...
Svar
1
· Visningar
996
Hästmänniskan Jag skulle behöva lite input kring val av häst till min (snart) 13-åriga dotter. Hon har vuxit ur sin maxade b-ponny och skulle...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 068
Senast: Jeps
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 069
Senast: lillamy73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp