Sadel och foder problem

Mollasan

Trådstartare
Hej!

Jag är lite ny här och vet inte riktigt om jag postade i rätt tråd, Men jag har precis fått en egen ponny, och jag är super glad!
Men jag har några problem ….
Min ponny är en blandras (islandshäst/new forrest) och f. 07. Han är ganska överviktig och har nästan ingen manke då den inte är färdigväxt. Sedan är han proffs på att spänna ut magen! Så därför har jag ett ganska stort problem med sadlingen …. Vi har testat sadel efter sadel, från islandshästsadel till galoppsadel men inget har fungerat riktigt bra. Sadlarna glider fram då det inte går att spänna ordentligt när han spänner ut magen så enormt, och då glider sadeln fram, och i värsta fall runt. Så, vilken sadel tror ni skulle kunna passa han? Eller finns det något slags piller han kan få för att minska gaserna (så att han på så sätt inte kan spänna ut sin mage lika mycket)? Och han behöver ju banta! Så hur mycket foder tror ni att han ungefär behöver? Han äter just nu hösilage.
/Tacksam för svar :)
 
Sv: Sadel och foder problem

Vilken sadel du ska ha har inget att göra med huruvida det är en hopp-, dressyr-, galopp- eller westernsadel (eller något annat) utan hur bommen passar på din häst. På den punkten rekommenderar jag dig starkt att anlita en kunnig sadelutprovare som kan hitta en sadel som passar på din häst, för en sadel som glider fram gör i regel inte det. Handlar det enbart om att hästen spänner ut sig som du säger (gaserna kan du nog inte göra något åt, spänna ut sig kan dom oavsett gaser ;)), så är väl det enda man kan göra att spänna sadelgjorden flera gånger, vilket jag ändå tycker att man ska göra.

Spänn gjorden så att den precis ligger runt när du lägger på sadeln, och spänn sedan ett par gånger till med några minuters mellanrum (2-3 gånger brukar jag spänna) tills gjorden är lagom spänd, antagligen spänner hästen inte ut sig mer än första gången (det vet jag såklart inte, men enligt min erfarenhet brukar det vara så). Sedan spänner du ytterligare en gång när du skrittat fram.

Ang. foder så är det inte så enkelt som att man bara kan säga att "x kg hösilage ska hästen ha så blir den smal", men om du har analys på hösilaget kan du pm:a mig så ska jag försöka hjälpa dig att räkna ut något :)
 
Sv: Sadel och foder problem

Måste bara påpeka att hästen knappast spänner ut magen (sadlar du så gjorden ligger över magen förstår jag att sadeln inte ligger kvar) utan drar in luft i lungorna och spänner ut bröstkorgen. Det problemet löser man lätt genom att gå lite med hästen och spänna gjorden i omgångar innan man sitter upp. Förhoppningsvis slutar hästen med att spänna ut bröstkorgen efter ett tag när den märker att sadlingen inte längre är obehaglig.

Angående sadelinpassning så ta hjälp av en kunnig sadelmakare/utprovare för att hitta en sadel som passar så bra som möjligt, på en häst med extremt dåligt sadelläge kan det sen vara nödvändigt med en antiglidpad eller svanskappa men då förutsatt att sadeln faktiskt passar annars. Lika så med fodret, ta hjälp av en foderrådgivare eller någon annan kunnig som kan räkna ut hur mycket och av vad ponnyn behöver äta. Det du kan göra själv är att börja konditionsträna hästen ordentligt, att öka motionen är oftast bättre än att ge hästen minimalt med mat.
 

Liknande trådar

Katthälsa Min katt är överviktig. Min plan var att utesluta torrfodret helt och enbart ge blötmat, men jag har märkt de senaste dagarna att katten...
Svar
10
· Visningar
2 000
Senast: MJLee
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 140
Senast: As_Vegas
·
Utrustning Hej! Har letat sadel ett tag nu till min ponny, men tyvärr utan framgång. Haft problem med en skum hälta hela hösten (som visade sig...
2
Svar
31
· Visningar
5 297
Utrustning Jag har bara ridit i ett år och har nyligen skaffat min allra första medryttarhäst. Ganska mycket nytt för mig i och med...
Svar
10
· Visningar
2 740
Senast: Houdinie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp