Sadel med ngt svängd bom

CarEr

Trådstartare
Har tagit hem en Richard Davidsson dressyr sadel att kolla medryttarhästen på med ägarens vetskap ( så ingen skriker om det :smirk: ) Den satt inte bra på stallgången, alldeles för mkt utrymme kring manken samt fick in handen under bossan på mitten, i min värld dvs för rak bom. När jag satt i den så satt den som en smäck. Inget tomt utrymme kring manken, mer än väl utrymme i mankhöjd. Mkt fin kanal. Inget utrymme som glappar på mitten av ryggen. Hästen verkade trivas när jag provred lite försiktigt, men Nej. Känns inte alls bra. Lär bli punkttryck. Vad finns det för sadlar som är lite mer svängda i bommen. Hästen är normal mot hög i manken samt normal i vidd. Har inte mätt vidden än men det kommer. Sadelutprovare är ett steg som kommer men den som finns runtomkring kollar befintlig sadel och just nu finns ingen vettig befintlig att kolla med så det är lite svårt :crazy:
Någon som har ett förslag? Har en Hubertus som tidigare sadel, passar inte heller bra.

Sv: Sadel med ngt svängd bom

Celini.jpg

Hoppas att det fungerar annars får jag skicka mail. Ingen jättebra bild jag vet men det är den jag hade just nu

Sv: Sadel med ngt svängd bom

Bilden är ju ganska vinklad, bäst vore om du tar en bild på hästen på plant underlag och kameran i jämnhöjd med manken.

Med tanke på den höga manken hade jag (att döma av det kortet, men ger du mig bättre kort kan jag ge dig ett bättre svar) kollat på Prestige. Inte Hippos eller så, men Top dressagen och de dyrare modellerna.

Liknande trådar

Utrustning Söker lite tips på modeller som kan vara värda att titta på inför veckan då vi ska besöka sadelprovare. Då både jag och häst är ganska...
Svar
3
· Visningar
1 796
Senast: tuaphua
·
Utrustning Jag vill ha en dressyrsadel till foderhästen och funderar över vad som kan fungera, hon har en enkel rygg som tur är och normal bomvidd...
Svar
13
· Visningar
2 167
Senast: Buck
·
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 480
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning Jag måste tydligen ge mig på det här med att leta sadel till nya hästen. Det var många år sedan jag var tvungen att leta sadel och har...
Svar
4
· Visningar
2 072
Senast: Maoam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Valp 2025