Sadel med mycket stöd

E

Eila

Är det någon som har tips på islandshästsadel som har mycket stöd för benen? Alltså en sadel som främjar korrekt sits. Tacksam för svar...

/Eila

Sv: Sadel med mycket stöd

Jag vet inte om stöd är det som främjar en korrekt sits. Viktig är att sadeln ligger rätt på hästen, och att sadelns djupaste punkt är i mitten, så att du hamnar i balans. En sadel med fästena för stiglädren lite längre bak än gängse, gör att benen liksom trillar på plats av sig själva, man behöver inte "spänna" dem bakåt. Det har varit ett lyft för mig, man slipper jobba för att slippa stolsits. Det finns olika sadlar som har så.

OlleAtlas

Dressyrsadel ger mest korrekt sits. Det handlar inte så mycket om stöd utan sätet i förhållande till stigbyglarna.
Många islandssadlar har stigbygelfästena för långt fram. De nya modellerna är något bättre men bäst är dressyrsadlar tycker jag.
Anki

Jag har en Amerigo o i den har jag verkligen stöd och sitter stadigt! Men å andra sidan är inte den så praktisk eftersom jag sitter i en o samma sits hela tiden och inte blir speciellt rörlig och inte kan komma åt baken med sätet på samma sätt som med en "plattare" sadel. Fast den ligger jättebra och är skön som en soffa ;)

I Childericen sitter man stadigt med mycket stöd, men visst går det att sitta ack så fel i den med. Prestigen lägger skänklarna väldigt korrekt, men det är lätt att tippa framåt i den.

sadeln.jpg

Childeric

/Malin

En AlliUnn är väldig bra för att rätta till stolsits... Sedan tycker jag nog allmänt att man bör snegla på dressyrsadlarna som hjälper ryttarna en hel del mer än islandshästsadlarna. ;)

Tycker personligen att Goertz Liberté ger mkt bra stöd för skänklarna..stigbygelfästena sitter lite längre back på den också..

Hej!
AlliUnn sadeln är mycket bra för sitsen. Du kan läsa mer om den på Agersta islandshästshop. Jag har en alliUnn sadel till salu, om du är intresserad. Den är tillverkad 2002 men endast använd sparsamt i två år. I mycket gott skick, nästan som ny. 17" och normal bomvidd. Kanonskön att rida i!
Hälsningar Julia

Håller med Falki om du verkligen är ute efter en sadel med MYCKET stöd för benen. Har inte sett någon annan sadel med denna utformning.

jag tycker Globus dressyr sadel är som en dröm att rida i med prefekt stöd och ja, underbar.

En kompis till mig köpte en Excall (stavning??) från Stall Akur och den går det banne mig inte att sitta fel i! Har provridit den och den är underbar, djup sits och raka kåpor med rejäla stoppklossar som förhindrar stolsits ;-)

Jag hade också en AlliUnn sadel.
Helt underbar för mig!!!

Men tyvärr så passade den inte till någon av mina hästar. På tok för smal. Tyvärr har jag svårt att se att den skall kunna passa till någon islandshäst, så smal är den.

Hur menar du då? Går det inte att få den med större bomvidd eller är den smal på ngt annat sätt?

jag rider mycker i wintec-sadlarna. Dressyrtmodellen. Den har du mycket stöd i och för benen kan du byta ut vilket stöd du vill ha. Många som inte provat den innan säger när de sätter sig i den att "det går ju inte att sitta fel". Visserligen har någon, innan de vant sig, tyckt att de satt lite väl "som i en form" men sen har de ångrat sig...

em76 skrev:
Den finns bara i en bomvidd och den är smal. :(
Märklig inställning från tillverkaren att inte göra den i bredare modell :confused: .

Tråkigt, det lät ju bra det där med att den var "urskön"!

Men, de djupaste modellerna (finns ju flera dressyr) är inte att rekomendera för att rida lätt en längre stund. Nog för att framvalvet är mjukt stoppat, men det känns efteråt ;)

En sadel jag älskar är Equipe islandssadel. Väldigt mjuk att rida i och ger bra stöd. Men den är ju ganska dyr ca. 20 000 som ny och jag tycker det är svårt att hitta begagnade sådana.
http://www.equipe.se
MVH Sanna

För mycket "stöd" eller fixering av var knät ska vara placerat kan ställa till det, eftersom vi inte har samma längd på lårbenet och det inte går att göra så att det passar alla.
Flyttas knät tillbaka för mycket på fel sätt, gör det att man svankar i ryggen och spänner sig = ryggont på ryttaren och säkert på hästen också till slut.

Man kan upptäcka det snabbt ibland. Provsatt en sadel på VM i år. Jag klev snabbt av igen, gick inte att sitta kvar, skar som en kniv i ryggen... och jag som aldrig får ont i ryggen av att rida annars - tvärtom.
Medan andra tyckte att sadeln var underbar.
Och ryttaren som tagit fram sadeln sitter verkligen bra i den och hästen som rids har verkligen aktion och sväv..

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
894
Senast: Esmeralda
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140
Utrustning Efter 30 år som ryttare har jag för första gången fått ridsår, i ljumskarna. Sadeln är utprovad och ny, jag hamnar i en korrekt sits i...
2
Svar
20
· Visningar
2 324
Senast: Oknytt
·
Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
480
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka