Sadel i bakåtlut

Famous00

Trådstartare
Har en Crown 16" allround sadel som ligger på b-ponny med rätt normal rygg tror jag. Sadel ligger tyvärr rätt mycket i bakåtlut och ryttaren hamnar i fel position i sadeln, har även hänt att jag fått ont i ryggen av att rida i den då jag lutar mig framåt och sitter i uppförsbacke i sadeln. Så nu tänkte jag fråga om ni vet någon bra padd som minskar sadelns bakåtlut. T. ex en padd med ilägg där bak. Padden får dock inte va tjock där fram då sadeln blir för trång istället :)

Länk till två bilder: http://jennyalebark.blogg.se/2013/september/jamfor-magen.html#comment

Sv: Sadel i bakåtlut

Om sadeln ligger i bakvikt är den antingen för smal (mest troligt) eller fel passform. Detta kan INTE åtgärdas av en padd. Sadeln blir ännu smalare då. Så ta bort padden, o se om sadel ligger bättre utan :) Absolut ingen padd ska du ha iallafall!

Rider just nu utan padd med två paddar som man använder till lindor under där bak. Nu ligger den perfekt men kan inte rida med sånna lindpaddar där bak hela tiden ;) Sadeln är inte för smal, nästan förstor när sommarmagen försvinner, haha!

Jag håller med föregående talare.

Det som kommer att hända om du bygger upp mer i bakkant för att få en för smal sadel att ligga i balans (tyvärr är dina bilder inte representativa, pga padden och schabraket som gör det svårt att avgöra hur sadeln ligger utan grejerna under), är att det blir ett ännu större tryck framme vid manken.
Iom att du dessutom säger att det är så pass illa att du får ont i ryggen av att sadeln ligger i bakvikt, skulle jag definitivt byta sadel, oavsett varför sadeln ligger i bakvikt (bomvidd/form). (I vissa fall, då bommens passform avviker lite från hästens ryggform, går det att korrigera med stoppningen. Men det är inte mycket man kan ändra på det sättet, utan vi talar om en aning. Men som sagt; eftersom det påverkar dig så pass mycket fysiskt, antyder det att det är mer än en aning i det här fallet. Jag skulle föredra att byta ut sadeln.) Om sadelns passform i övrigt är bra, kan det vara värt att börja med att prova en sadel av samma märke och modell, men i en vidare bomvidd än den nuvarande.

Även om sadeln inte är för smal i vinkeln (bombenens vinkel), kan den vara för smal mellan sadelspikarna, så att säga. Och isf hjälper det inte att gå upp en bomvidd, utan då är det läge att byta till en "öppnare" sadel (dvs en sadel som är bredare mellan sadelspikarna vid framvalvet, ungefär).

Har någon kunnig sadelmakare/sadelutprovare tittat på häst och sadel?

Senast ändrad:

Bomvidden är perfekt utan padd :) Ska åka till sadelutprovare när ponnyn fått bort sommarmagen! Kan tillägga att sadeln inte är för smal heller :)

Senast ändrad:

Eftersom att jag bara får svar om sadeln nu så ber jag igen om tips om paddar! Hästen och sadeln ska in till kunnig sadelutprovare men medans måste jag jobba bort hans sommarmage. Medans måste jag alltså ha en padd :)

Om bomvidden är bra, så är det något annat som gör att den inte ligger i balans. Antingen är den för trång mellan sadelspikarna i fram, som jag nämnde ovan, eller så har bommen fel passform. Oavsett vilket, så ger det tyvärr samma effekt som om sadeln vore för smal: punkttryck på hästens rygg. När sadeln ligger i bakvikt trycker den i bakkant, och om du paddar upp den i bak för att få bort det så flyttas det trycket fram till området fram till manken istället. Därför skulle jag hellre jobba hästen från marken tills den kommer iväg till någon som kan prova ut en passande sadel, än att padda upp i bak.

Senast ändrad:

Eftersom att jag bara får svar om sadeln nu så ber jag igen om tips om paddar! Hästen och sadeln ska in till kunnig sadelutprovare men medans måste jag jobba bort hans sommarmage. Medans måste jag alltså ha en padd :)

Mattes har padar utan ull men fickor att stoppa ilägg i. M en sån kan man göra egna ilägg eller använda de filtillägg som medföljer. Finns m 2 el 4 fickor, 2 är bäst f då kan man förskjuta iläggen eller göra dem precis så långa somtbehövs.

Du påstår att sadel inte är för smal, men hur kommer det sig då att på dina bilder så ligger sadeln i mer bakvikt ju fetare hästen är? Det tyder i mina ögon på att den är för smal. Varför har du fårskinnspad för? Om man paddar upp när sadeln redan är för smal så blir det bara värre, precis som föregående skrivit. Rid barbacka/tömkör /promenera/longera eller hitta en vidare sadel tills hästen är i rätt form och med sadelprovarens hjälp hitta en sadel som passar.

Den där sadeln är ju katastrof för din stackars ponny!! Den ligger i bakvikt på båda bilderna, den ligger även för långt fram, den ska ligga bakom bogbladen sedan så ser den för rak ut samt är för lång..

Sadelns bossa måste följa ryggens linje, i din sadels fall så trycker bossorna ner ländryggen på din häst vilket gör det i stort sett omöjligt för ponnyn att höja ryggen och arbeta i korrekt i form. Utrymmet som en sadel ska få plats på är mellan bogblad och sista revbenet. Din sadel ligger uppepå bogen så om du skulle flytta den längre bak så skulle den gå bakom sista revbenet. En sadels jobb är ju att fördela ryttarens vikt över så stor yta som möjligt för att det ska bli skonsamt för hästen. När en sadel ligger ur balans så fördelar inte sadeln vikten som tänkt utan tvärtom så förskjuts vikten till den lägsta punkten i ditt fall precis vid ländryggen på din ponny. Tänk då på att hästar är som starkast precis bakom manken sedan blir dom svagare ju längre bak man kommer..

Det är billigare att köpa en ny sadel än att betala massa veterinärräkningar vilket blir följden om man rider i en dåligt anpassad sadel!!

Fast på första bilden ser sadeln faktiskt ut att ligga bakom bogbladen. Det är ju bombenen man tittar på, och de tycker jag ser ut att ligga bakom. Någon smärre katastrof längdmässigt tycker jag heller inte att det ser ut att vara. Visst, det skulle nog inte skada om den var ½-1" kortare, men om inte ryttaren får plats (vet ju inte vilken sitsstorlek TS behöver, så utgår från att hen har 16" av en anledning) i sadeln så hamnar ju denne för långt bak/"på" bakvalvet vilket kan ge samma konsekvenser som en sadel som ligger i bakvikt. Bättre då med en passande sadel som är snäppet för lång, men placerar ryttaren korrekt och ligger i balans.

Det finns ju så kallade kilpaddar som bygger upp baktill. Min sadel ligger också i bakvikt just nu men jag väntar på en ny då min är för smal.

Risken med att lägga under en padd är då att sadeln istället trycker framtill. Så kolla noga att det inte gör det.

Jag vet att det är bombenen man tittar på och mig veterligen så ska bombenen ligga tre fingrar bakom bogbladet för att ge bogbladet utrymme att röra sig!! Så jag vidhåller att sadeln ligger för långt fram och om man skulle lägga den i rätt läge så skulle den bli för lång!! Det finns ju sadlar med samma tum som har kort anläggningsyta.. Denna sadel har ju kilbossor som sticker ut bakom sadeln vilket gör sadeln onödigt lång! Jag tycker inte det är ok med alldeles för långa sadlar bara för att ryttaren ska få plats!! Då får man faktiskt göra allt för att hitta en sadel med kort anläggningsyta eller inse att man kanske är för stor för sin ponny/häst! Våra hästar har ju faktiskt inte valt att bli ridna av oss och då tycker jag det är vår skyldighet att göra allt vi kan för att inte våra djur ska behöva lida av våra val!!

Du behöver inte göra femtioelva utropstecken, jag är fullt kapabel att läsa.

Jag tycker inte att sadeln ser ut att ligga på bogbladen, på första bilden. 5cm bakom bogbladen är normen och vad man bör sikta på, men om den ligger 4cm bakom är det ofta inga problem för den genomsnittliga hästen. Min egen har t.ex. ett sådant sadelgjordsläge, att ingen sadel ligger kvar exakt 5cm bakom, utan oftast hamnar den 3,5-4cm bakom - vilket för honom är fullt tillräckligt (ja, jag känner ibland med handen när jag rider, i alla gångarter, för att kolla). Oavsett vilken typ av sadelgjord.
Min erfarenhet är att det inte är någon katastrof om sadeln är ett par centimeter (en tum = 2,54cm) för lång om den ligger bra i övrigt. Som sagt; om ryttaren inte får plats i sadeln får hästen lida för det, eftersom det skapar tryck i bakkant. När jag tittar på den första bilden tycker jag att det ser ut som att sadeln är på gränsen till för lång, men inte mycket, baserat på var jag uppfattar att sista revbenet slutar. Håller med om att rundbossor troligen skulle åtgärda längden.

Du behöver inte hålla med mig.
Och om du läser tidigare inlägg, så ser du att jag skulle låta bli att rida i den sadeln (pga bakvikten) i väntan på en korrekt utprovad. ;)

Senast ändrad:

Det bästa vore förstås bilder på sadeln (på hästen) utan padd och schabrak under, så att passformen och hästens rygg syns ordentligt.

Tillägg angående längd: Naturligtvis finns det undantag. Min förra häst t.ex., kan inte ha en för lång engelsk sadel - då får hon ont (spänningar i ryggen). Min nuvarande däremot, som är mer "normalkänslig", kan utan problem gå med en sadel som är på gränsen - men som ligger optimalt i övrigt. Däremot får man ju vara mer uppmärksam på att sadeln inte blir för smal och/eller ligger i obalans.

Senast ändrad:

Sadel ligger tyvärr rätt mycket i bakåtlut och ryttaren hamnar i fel position i sadeln, har även hänt att jag fått ont i ryggen av att rida i den då jag lutar mig framåt och sitter i uppförsbacke i sadeln.

Utan att ens titta på bilderna kan jag ge dig rekommendationen att du behöver byta sadel. Både för din skull och din hästs skull. Sitter du så katastrofalt fel i sadeln att du ständigt måste balansera, så sitter du också fel i sadeln med all tryck bak under bossorna --> kilbossorna trycker ner i hästens rygg, vilken ofta brukar svara med att värja sig genom att rusa, vägra höja ryggen eller bocka/sparka bakut, vägra på hinder som exempel. Sura när du kommer med sadel, sadlar och sitter upp.

Och efter att ha tittat på bilderna: fårskinnspadden gör att sadeln sannolikt blir för trång fram så den är inte en optimal lösning för dig. Tunnare pad bara under bakkanten eller kilpadd kanske funkar, men först skulle jag gärna vilja se bild från sidan + framifrån hur sadeln ligger på hästen, utan pad eller schabrak, fastspänd. + bild på hästryggen utan sadel.

Du får jättegärna förklara hur man kan padda upp en sadel i bak utan att den ligger illa i fram. Ligger den inte i balans är den väl antingen för smal/bred eller för sväng/rak. I mina ögon kan man padda upp en sadel ifram genom att fylla ut vid manken OM den är lite för vid men ligger bra förövrigt, Inte annars

Du får jättegärna förklara hur man kan padda upp en sadel i bak utan att den ligger illa i fram. Ligger den inte i balans är den väl antingen för smal/bred eller för sväng/rak. I mina ögon kan man padda upp en sadel ifram genom att fylla ut vid manken OM den är lite för vid men ligger bra förövrigt, Inte annars

Det finns ju grader i helvetet. Själv paddar jag upp min hoppsadel framifrån ungefär till mitten (tjockas framtill och tunnare efterhand så den flyter ihop med resten av sadeln där padden tar slut) eftersom hästens rygg lutar framåt och då hamnar sadeln i framvikt. Däremot kasar inte sadeln fram. Det är inte 100 % optimalt men det funkar 2 ggr i veckan. Ponnyn är fin i ryggen och har aldrig varit öm. Jag säger inte att det nödvändigtvis är möjligt i TS fall men ibland får nästan bra vara tillräckligt bra av olika anledningar.

Liknande trådar

Utrustning Någon som vet hur mycket man egentligen kan fylla ut en för vid sadel med en mattespadd med alla ilägg i? En storlek eller mer? Är det...
Svar
8
· Visningar
1 582
Senast: Oknytt
·
Ridning Jag har en islandhäst som är 16 år. Har en Hrimnir Master sadel 17" idag som ligger jättebra på min häst men är tveksam om den passar...
Svar
4
· Visningar
1 271
Senast: Tossa90
·
Utrustning Jag letar efter en sadel till min unghäst, det är ett fullblod f. mars 2015 (exgaloppör utan karriär) som inte hunnit bygga några...
Svar
6
· Visningar
1 840
Senast: Debsie
·
Utrustning Jag vill ha en dressyrsadel till foderhästen och funderar över vad som kan fungera, hon har en enkel rygg som tur är och normal bomvidd...
Svar
13
· Visningar
2 167
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gravid som "äldre"
  • Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur