Sadel för riktigt stor manke?

Nomina

Trådstartare
Vad finns det egentligen för sadlar med utrymme för en manke som är rejäl både på höjden och på längden? Vi pratar gigantisk :angel:

Är på sadeljakt till mitt fullblod och har ännu inte lyckats hitta någonting som lämnar tillräckligt med utrymme åt manken, har dock inte provat jättemycket än heller så helt uppgiven är jag inte :p

Han har ganska enkel rygg förutom manken, rak och inga vidare avvikelser sådär, så själva ryggformen är inga problem att hitta sadel till, men manken ställer till det.

Crown Jessica med vid bom ligger som en smäck på honom (men hamnar på manken), så något liknande den men med mer mankfrihet hade varit kanon. Wintec IW ligger också helt ok (inte lika bra som Crownen dock), men inte heller där finns det tillräckligt med plats för manken.

Söker både hopp- och dressyrsadel, så alla tips tas tacksamt emot :D

Sv: Sadel för riktigt stor manke?

Tack för tipset!
Kikar redan lite på Kieffer, men har hört mycket negativt om dom så är ändå osäker (obekväma). Hittar jag någon i närheten ska jag dock låna och prova :)

Min kille hade hög lång skidbacke till manke, rak rygg och bred anläggningsyta. Han hade en clic.

Kieffer är sköna om du hittar en sk inriden, dvs de är obekväma helt nya men sen är de sköna haha

Kieffer kommer aldrig att bli min favoritsadel, men till vissa hästar har det ändå fått bli en sådan under en övergångsperiod. Som ryttare får jag tiga och lida ;)

Får titta på det också då! Det är Globusen du menar va?

*delvis kl*
Det absolut viktigaste är ju såklart att sadeln ligger bra på hästen, och jag har ganska bråttom så så länge den inte totalt mördar mitt underliv nöjer jag mig med vad sjutton som helst egentligen :p Dock är det en VÄLDIGT stor fördel om jag gillar sadeln, så att jag slipper fortsätta leta ny sadel även efter att jag köpt en.

Prestige har bra mankfrihet även i vida bommar, men har den väldigt rak rygg så kanske även de nya modellerna blir för svängda.

Kolla på alla tyska märken, de är nästan alltid designade för rakare ryggar med hög manke. Euroriding, Passier, OS, Hennig etc.

Min häst kan även han ha Jessican (den ligger dock nära manken på min med) och det ENDA jag hittat som legat bra är en Frank Baines Omni.
Nu är jag på jakt efter en hoppsadel då Mr Crazy tyvärr inte lär hålla för annat än promenadridning, de luftsprången han gör vill jag inte uppleva i en dressyrsadel längre. Men hoppsadel till denna häst verkar bli spännande att hitta, han ligger dessutom på xwide.

Albion ligger ok på honom också, dock inte perfekt. Men kanske värt att testa?

Vi har en äldre Albion Legend som köptes speciellt till en häst med hög manke.
Hästen finns dock inte kvar, så jag vet inte hur ryggen såg ut i övrigt.
AlbionLegend_front.jpg

001.jpg

Har du provat jeremyrudge? Den är ju gjord till fullblodsryggar, har en på mitt halvblod med fullblodsrygg, han har ganska rak rygg med hög och ganska bred manke, jag tycker dom är kanon att rida i! Tyvärr har min musklat sig och manken har försvunnit nästan så nu är den för hög i manken. Bra stöd också! :)

*delvis kl*

Är jättetacksam för alla era tips, och ska kolla upp alla märken ni nämnt! :laugh:

Han har förövrigt inte extremt rak rygg, men den kvalificerar sig ändå gott och väl som rak :) Tror att Prestige blir för svängda av vad jag sett, men det skadar ju inte att prova :)

min häst har också en rejält manke, både hög och flera mil lång :D
jag har en equipe linnea på henne som ligger perfekt.
nu vet jag inte om den är svängd eller rak.. men tror min häst har rätt så rak rygg.

kieffer!!

Min som jag har kvar efter förra hästen är superskön, men den är en 18" kanske blir mer uttrymme i den - så därför skönare.. ingen aning.

Jag slår ett slag för KenTaurs modell Poseidon.
Ligger klockrent på min valack som passar in på din beskrivning. Dessutom riktigt skön att rida i!

Jag provade Prestige, Globus, Equippe, Bates, Kieffer m.fl. Men ingen låg så bra som denna.

Har en unghäst med rak rygg och massor med manke. Hittade en Pfiff som passar både honom och pilotens mycket långa ben (hoppsadel).

tror modellen heter Ramiro (vi skojade om det eftersom han har 3 x Ramiro i stamtavlan)

Vad finns det egentligen för sadlar med utrymme för en manke som är rejäl både på höjden och på längden? Vi pratar gigantisk :angel:

Är på sadeljakt till mitt fullblod och har ännu inte lyckats hitta någonting som lämnar tillräckligt med utrymme åt manken, har dock inte provat jättemycket än heller så helt uppgiven är jag inte :p

Han har ganska enkel rygg förutom manken, rak och inga vidare avvikelser sådär, så själva ryggformen är inga problem att hitta sadel till, men manken ställer till det.

Crown Jessica med vid bom ligger som en smäck på honom (men hamnar på manken), så något liknande den men med mer mankfrihet hade varit kanon. Wintec IW ligger också helt ok (inte lika bra som Crownen dock), men inte heller där finns det tillräckligt med plats för manken.

Söker både hopp- och dressyrsadel, så alla tips tas tacksamt emot :D

Kieffer tycker jag är helt ok sadlar att rida i!
Passier med PS-baum har också bra plats för mankar.
Hade nog börjat med att testa dessa märken.
Bägge ligger bra på fullblodsmankar!
Lycka till!

Morris&Nolan Gold collection har jag på min val. med jättehög- och lång fullblodsmanke och rak rygg. Han har en Kieffer Wien också som ligger bra, men M&N är såå mycket bekvämare att rida i:).

Min ena häst stämmer in på din beskrivning. Till honom har jag en bred Jessica crown med en luftpad som fyller ut lite framtill. Utan paden hade manken tagit i. Det blev vår räddning efter mkt sadelletande där inget funkade. Och det har fungerat super nu i många år. Kan vara värt att prova eftersom att crownen ligger bra även på din. Dock är det möjligt att du behöver en bredare så att pad får plats och balansen blir rätt.

Problemet med de extrema mankarna är ju ofta att de är lite håliga efter sadlar som inte gett tillräckligt med utrymme. Men hittar man bara en bra lösning så fyller de ut och igen och utbudet på möjliga sadlar ökar.

Ska tillägga också att även jag haft Kieffer Wien vilken låg ok men inte optimalt, så den åkte rätt snabbt igen.

Liknande trådar

Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 915
Utrustning Jag vill ha en dressyrsadel till foderhästen och funderar över vad som kan fungera, hon har en enkel rygg som tur är och normal bomvidd...
Svar
13
· Visningar
2 167
Senast: Buck
·
Utrustning Min lilla pärla har en svår rygg, har jag lärt mig nu. Den är rak, men ej spikrak, nästan lite svängd då han är skarpt överbyggd och pga...
Svar
3
· Visningar
2 985
Senast: DrT
·
Utrustning Hej alla här på buke! Har hemma en sadel på öppet köp och håller på att bestämma mig om jag ska behålla den eller inte. Den är lagom...
Svar
7
· Visningar
1 517

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka