Sadel för "kast med liten ryttare",

Hade en äldre modell innan och det är en bra sadel, min var dock väldigt hal, men en 20 år gammal sadel blir ganska väl polerad i sitsen ;).
Hoppas den blir bra :)
Men näää, säg nu inte så. Har ju just sålt en halka-av-sadel. Fast den här är enligt återförsäljaren sex år.

Men näää, säg nu inte så. Har ju just sålt en halka-av-sadel. Fast den här är enligt återförsäljaren sex år.
ja då har den ju inte ens en del av antal rid timmar på sig, min hade hängt i tävlings/försäljningsstall, dvs 4h om dagen i 20 år ;), men man satt stabilt i den i alla fall, ingen sadel man höll på att kasa av åt sidan på i alla fall.

Kika efter en Passier PSL S med kilbossor?
Det är en hoppsadel med stora klossar och halvdjupt säte. Stadig och fin med mycket stöd, favoriten ute i skog och mark och även på hoppbanan men även för markarbete.

Jag har en PSL S med rundbossor, och även en Optimum S med kilbossor. De är snarlika i passformen, det är mycket bossorna som gör sadeln mer eller mindre svängd.

Jag tycker man får mycket bättre grepp om man fettar in sadeln innan ridning. Alternativt finns det Grip stick att prova, men har inte testat det själv.

Vilken interesant tråd! Jag har aldrig tänkt på att jag bara trillar av i min ena sadel, en gammal stubben allround/hopp som jag använder vid hoppning och uteritter. Den är jätte hal... Senast i lördags när jag kom travande och det sprang ut en joggare ( i neongula kläder) framför oss hamnade jag i diket. Hästen körde tvärnit med sidokast och jag hade inte en chans....
Hmmm dags att ge sig ut i sadeldjungeln tror jag, aj aj min plånbok:arghh:

@Blandrastik hur gick det med sadeln :)? Blev den godkänd?
JA! :D
Min Passier PSL är min nya "partner in crime". Klarar svårare ridövningar som:"Tvärnit", "Kast med liten ryttare" "Blandade småhopp i och ur dike", "Prästens lilla kråka" och sist men inte minst; "Såg inte du verkligen inte Heffaklumpen?"
Rejäla känstöd, framförallt baktill, som jag inte ens tänkt på, hjälper dig vid "tvärnit och kast åt sidan".

Min Passier PSL är min nya "partner in crime". Klarar svårare ridövningar som:"Tvärnit", "Kast med liten ryttare" "Blandade småhopp i och ur dike", "Prästens lilla kråka" och sist men inte minst; "Såg inte du verkligen inte Heffaklumpen?"
Rejäla känstöd, framförallt baktill, som jag inte ens tänkt på, hjälper dig vid "tvärnit och kast åt sidan".
Härligt ^_^ ångrar lite att jag sålde min första passier. Inte psl men mycket lik. Men passade inte hästen och fick inte reda på att den var ställbar i vidden förrens precis efter jag sålt den :`(. Har i alla fall hittat en dressyrsadel som passar hästen och som jag sitter klistrad i ^_^ tekna s line :p

Bra val! Du kommer maxa tiden i sadeln vs tiden du ligger avkastad i diverse buskar. :o

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Tillbaka