Sadel för "kast med liten ryttare",

Blandrastik

Trådstartare
är jag i behov av. Unghästen börjar växa till sig och är kvickare än en vessla när Heffaklumparna dyker upp bakom buskarna. Har en dressyr Optimum II som sitter som ett smäck på honom, samt en Prestige Appaloosa från mitten på 1800-talet som är djävlulusiskt hal som jag använder i skogen. Det är den som ska bytas ut.
Ganska rak och lång rygg. så jag behöver tips på hoppsadlar.

Kritere:
-Bättre begagnad kvalitetssadel heldre än en ny för samma peng. Säg 8000-12 000-prisläge.
-Gärna omstoppningsbar.
-Inte flatback, då jag hoppar allt som är nedgrävt ungefär två gånger i kvartalet. Så jag gissar att en djup sadel av hoppmodell?

Tips på märken?
Vad har ni dressymuppar på era hästar i skogen och för hushållshoppning?

Osäker på omstoppningsbar och ingen äldre kvalitetssadel men den mest uppbyggda hoppsadel jag haft var en pfiff ramiro. Man satt där man satt sas :D Funkade ändå att hoppa i. Passar rak rygg, inte så tokig tycker jag.

ig9jpd.png

är jag i behov av. Unghästen börjar växa till sig och är kvickare än en vessla när Heffaklumparna dyker upp bakom buskarna. Har en dressyr Optimum II som sitter som ett smäck på honom, samt en Prestige Appaloosa från mitten på 1800-talet som är djävlulusiskt hal som jag använder i skogen. Det är den som ska bytas ut.
Ganska rak och lång rygg. så jag behöver tips på hoppsadlar.

Kritere:
-Bättre begagnad kvalitetssadel heldre än en ny för samma peng. Säg 8000-12 000-prisläge.
-Gärna omstoppningsbar.
-Inte flatback, då jag hoppar allt som är nedgrävt ungefär två gånger i kvartalet. Så jag gissar att en djup sadel av hoppmodell?

Tips på märken?
Vad har ni dressymuppar på era hästar i skogen och för hushållshoppning?
Vi har en Optimum hopp till stor & Gul. Tycker den är skön och man sitter bra i den!

jag har en globus esperanza som har rätt rejäla (flyttbara) stöd både framför och bakom skänkeln. inte särskilt flat i sätet. tycker den ger bra stöd och brukar vara rätt humant prisläge beg.

Men det finns ju massor av Passier hoppsadlar på hästnet? Passar nu dressyrsadeln så hade jag ju aldrig tvekat utan letat reda på en likadan hopp. Kolla även på ett visst center i Höllviken....
Nej, det är möjligt, men det var det här med "kast med liten ryttare". Jag tror att en Marcus Ehning eller vad de heter är för flata i sitsen. Därav denna tråd. :)
Hästen är nog ganska standard, det är matten som vill ha en "sitta som klister-sadel"

Eftersom häst har rak rygg så hade jag spanat på Kieffers hederliga gamla hoppmodeller med enorma stöd. Inn, Norbert Kof eller Ludger Beerbaum, alla är modeller som är rätt djupa och har enorma stöd. Jag hade en Inn till min QE-häst, och då satt jag minsann kvar :p.

Eftersom häst har rak rygg så hade jag spanat på Kieffers hederliga gamla hoppmodeller med enorma stöd. Inn, Norbert Kof eller Ludger Beerbaum, alla är modeller som är rätt djupa och har enorma stöd. Jag hade en Inn till min QE-häst, och då satt jag minsann kvar :p.
Just ja, de ska jag spana efter.

Jag tycker att rida i long-chaps gör att jag sitter ganska stadigt. Sen har jag en kräm som jag smörjer in sadeln och chapsen med då blir det ganska stumt. Fast det är ju ingen garanti för busiga hästar.

Är lite osäker på om den är rak, men bra för lång rygg är den iaf: Kieffer Donau! Lär inte kosta allt för många kronor heller. Är min hästs enda sadel, och tillika min dressyrsadel. Vilket nog säger en del om hur den ser ut, "hoppsadel" till trots :grin:

Har inte Albionsadlarna mkt klossar? Bates caprilli är helt ok också har flyttbara klossar, luftstoppad dock.

För kast med liten ryttare så är det antingen bra med en flat sadel eller en djup, dvs vill du snabbt komma i sadeln igen eller knappt hoppa ur den? För kast åt sidan så föredrar jag dressyrsadlar, lite halvt djupa så att man kan kravla tillbaka i den. För bockning så föredrar jag öppna platta sadlar som man inte fastnar bakom bakvalvet på. Och för stegring så är det bra med någorlunda halvdjup hopp så att man inte kasar av bakåt och har någorlunda korta läder så att man kan ta stöd i stigläderna även om fötterna är bak vid rumpan ;).
(Har mycket erfarenhet av allt ihop ;), värsta sadlarna var en bates momentum och en wintec Isabel werth. Ena för platt och andra för uppbyggd och djup.

För kast med liten ryttare så är det antingen bra med en flat sadel eller en djup, dvs vill du snabbt komma i sadeln igen eller knappt hoppa ur den? För kast åt sidan så föredrar jag dressyrsadlar, lite halvt djupa så att man kan kravla tillbaka i den. För bockning så föredrar jag öppna platta sadlar som man inte fastnar bakom bakvalvet på. Och för stegring så är det bra med någorlunda halvdjup hopp så att man inte kasar av bakåt och har någorlunda korta läder så att man kan ta stöd i stigläderna även om fötterna är bak vid rumpan ;).
(Har mycket erfarenhet av allt ihop ;), värsta sadlarna var en bates momentum och en wintec Isabel werth. Ena för platt och andra för uppbyggd och djup.
Precis min tanke, eftersom det ofta handlar om rå-nit plus kast så väljer jag djup. Men baktanken naturligtvis att kommer man ur, så kommer man inte tillbaka.

Kan tillägga att efter idogt Buke-surfande, hittade en liknande tråd i ämnet, så föll valet på en Passier PSL-VS, som enligt Buke-maffian är "sadeln man sitter klistrad i" Hade ingen aning om denna sadel innan och hittade en begagnad för rätt peng.
Vad skulle man göra utan Buke? :)

Precis min tanke, eftersom det ofta handlar om rå-nit plus kast så väljer jag djup. Men baktanken naturligtvis att kommer man ur, så kommer man inte tillbaka.

Kan tillägga att efter idogt Buke-surfande, hittade en liknande tråd i ämnet, så föll valet på en Passier PSL-VS, som enligt Buke-maffian är "sadeln man sitter klistrad i" Hade ingen aning om denna sadel innan och hittade en begagnad för rätt peng.
Komplettera med handbollsklister så är du hemma! ;)

Hade en äldre modell innan och det är en bra sadel, min var dock väldigt hal, men en 20 år gammal sadel blir ganska väl polerad i sitsen ;).
Hoppas den blir bra :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Tillbaka