sadel för flera hästar?

Sv: sadel för flera hästar?

Som Boj sa, så är det ju ryggen som avgör. :)

Min sadel (bomlös men ser ut som en bomsadel) har passat de hästar jag testat den på. :)

har en sadel som passar nästan alla hästar i stallet, dock bör man lägga en padd under vissa av hästarna, då sadeln i sig själv gärna tippar över lite framåt (modellen är sådan)

En bomlös sadel har större förutsättningar att passa olika sorters ryggar, även om det så klart inte är detsamma som att den ligger bra på alla hästar, för det finns det nog ingen sadel som gör.

Jag rider i en equipe vet inte exakt vad modellen heter men den rider jag med på nästan alla våra hästar eller andra hästar jag rider. Det ä bara på vissa den inte paSar då hästen är extremt svank ryggig eller jätte rak.

En kul fråga.
De finns ingen sadel som passar alla hästar men de finns sadlar som kanske inte passar nån häst 100% men som passar 100hästar till 65%. Om man bara har en häst tycker jag själv att en välanpassad sadel är A och O. Men om man (som jag) rider över 180olika hästar om året är de helt uteslutet att kunna ha en sadel som passar varenda häst som passerar mitt liv i en månad.

Sadlar som jag själv tycker passar ett stort antal hästar(med tillägg av olika dynor - dynor blir hästtränarens bästa vän):
Draupnir - dynor lite varstans beroende på hästens byggnad
Ástund winner plus - dynor lite varstans beroende på hästens byggnad
Ástund xzenophon - dyna fram ofta bra då den är väldigt bred och lätt glider fram annars på omusklade hästar
Hrimnir - lite olika modeller - dyna ofta nödvändigt bak
Topreiter - olika modeller - är inget fan av att rida i dom sadlarna själv men dom sitter ofta ok på många hästar

Rider själv i draupnir och vill ha en ástund winner plus och xzenophon, när du man ska få råd till de :)

//Petronella - som tillbringar många många timmar i sadeln varje dag

oj rider du så många! vart jobbar du? låter som ett drömjobb :)

Skulle vilja bli häst tränare så därför vill jag ha en sadel som passar olika hästar. Ska kolla in dom du förslog.

En kul fråga.
De finns ingen sadel som passar alla hästar men de finns sadlar som kanske inte passar nån häst 100% men som passar 100hästar till 65%. Om man bara har en häst tycker jag själv att en välanpassad sadel är A och O. Men om man (som jag) rider över 180olika hästar om året är de helt uteslutet att kunna ha en sadel som passar varenda häst som passerar mitt liv i en månad.

Sadlar som jag själv tycker passar ett stort antal hästar(med tillägg av olika dynor - dynor blir hästtränarens bästa vän):
Draupnir - dynor lite varstans beroende på hästens byggnad
Ástund winner plus - dynor lite varstans beroende på hästens byggnad
Ástund xzenophon - dyna fram ofta bra då den är väldigt bred och lätt glider fram annars på omusklade hästar
Hrimnir - lite olika modeller - dyna ofta nödvändigt bak
Topreiter - olika modeller - är inget fan av att rida i dom sadlarna själv men dom sitter ofta ok på många hästar

Rider själv i draupnir och vill ha en ástund winner plus och xzenophon, när du man ska få råd till de :)

//Petronella - som tillbringar många många timmar i sadeln varje dag

Jag har provat min Sensation Ride G 3 på... fem hästar (tror jag??) vid det här laget. Den har legat toppen på allihopa! :bow:

Eller också gör man som de flesta profesionella ryttare och skiter i om sadeln passar eller inte och rider alla träningshästar i samma sadel... :angel:

Jag har en stübben focus som passar många hästar. Den fungerar dock inte på min väldigt rakryggade häst, eller på min väldigt korta häst.
Den + min pad är väldigt :love:

Jag använder K1 TÖLT till alla hästar, den ligger perfekt om inte hästen har för kort rygg. Kan också nämna att jag har 1 sadel till 12 olika om dagen.

KL.
Jag har flera sadlar som går att använda till flera av mina hästar. Mitt senaste köp är en islandshästsadel som är köpt till en fjording och också används på en kallblodstravare...

har en sadel som passar nästan alla hästar i stallet, dock bör man lägga en padd under vissa av hästarna, då sadeln i sig själv gärna tippar över lite framåt (modellen är sådan)

Jag kan inte låta bli att bli lite skeptisk när jag läser det där. När en sadel vickar frammåt så är den i regel för smal för hästen.

Ska du rida samma hästar regelbundet i längre tid? dina egna? så skulle jag rekommendera att prova ut sadlar till hästarna men hjälp utav en sadelutprovare. Det går säkert att hitta en sadeln som passar flera, och att man kanske får köpa en extra till någon annan.

Ska du ta hästar på träning, och bara rida de korta perioder så skulle jag köpa en sadel som passar DIG. Då det är du som ska ha "livslång relation" med sadeln.. och hästarna är ju bara där under korta perioder och skadas inte om sadeln inte ligger perfekt i nån/några veckor. Köp isåfall gärna en lite bredare sadel och lägg under en padd om sadeln blir för stor på någon häst.

jag har löst det med en sadel med flexibom som är mjuk och anpassar sig efter hästen, ligger bra på alla jag provat den på och den har utbytbar bomvidd.

en sadel du kan byta bom i öppnar många möjligheter och är den kort också så passar den ännu fler. själv har jag en hrimnir pro som är både kort och har en mycket flexibel bom med utbytbara koppjärn. vill du ha nåt billigare finns alltid wintec 500 dressyr som också passar många dock inte hästar med rak rygg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
737
Senast: Ajda
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 669
Utrustning Är det någon som har koll på Källqvists Genesis sadel med utbytbart koppjärn -->allround mot hopp skulle jag gissa att det är? Är det en...
Svar
7
· Visningar
622
Hästvård Vi har en nätt B-ponny (Welsh) som ska ridas in snart. Tjejen som ska hjälpa till att rida in henne är 15år ( ca 167cm lång , men väger...
Svar
2
· Visningar
291
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka