Sadel för den lilla plånboken

I

islandsflickan

Hejsan

Jag letar en ny sadel till min islandshäst men har inte så stor plånbok då jag pluggar. Kan ni rekomendera bra sadlar till bra priser. Jag kan även tänka mig en dressyrsadel då jag provat en sådan tidigare på henne. Letar lite på begagnadmarknaden men är osäker på vilka sadlar som passar islandsryggar.

Hon har en något svankig rygg, efter att ha fått föl och är lätt överbyggd. Just nu håller vi på att bygga upp muskulaturen igen så hon är inte nå stort muskelpaket, utan rätt normalbyggd.

Har lite svårt där jag bor att hitta någon sadelprovare, så jag får förlita mig på kunniga i min omgivning.

Hoppas någon kan ge några bra tips :)

Sv: Sadel för den lilla plånboken

Hur lång och hur bred är ryggen?
wintecsadlarna brukar fungera bra på ryggar som du beskriver. De får dock inte vara för breda och ej för korta. 17" ligger på 43cm och det bredaste järnet på runt 100 grader har jag för mig. De är också väldigt mycket sadel för pengarna!

Kari flex bomlös sadel. Den kostar runt 5700kr och passar även senare då din häst musklar sig mera eftersom den är just bomlös :) Jag tycker att det är en jättebra sadel! :)

ja och nu finns ju de nya Supremesadlarna också, för en nätt introduktionspris :)

Tack tack för svaren :)

Kan börja med att säga att någon bomlös sadel är vi inte ute efter. Jag har provat en sådan och jag satt verkligen inte bra i den. Vet inte vilket märke det var, men jag fick en helmysko sits i den. Så det är främst bomsadlar jag letar efter. Island eller dressyr.

Hon har en relativt kort rygg och skulle tippa på normal mot vid över ryggen. Men tyvärr inga mått. Sadeln jag hade tidigare var xw och den är lite i vidaste laget för henne och på tok för lång över ryggen.