Sadel för den lilla plånboken

I

islandsflickan

Hejsan

Jag letar en ny sadel till min islandshäst men har inte så stor plånbok då jag pluggar. Kan ni rekomendera bra sadlar till bra priser. Jag kan även tänka mig en dressyrsadel då jag provat en sådan tidigare på henne. Letar lite på begagnadmarknaden men är osäker på vilka sadlar som passar islandsryggar.

Hon har en något svankig rygg, efter att ha fått föl och är lätt överbyggd. Just nu håller vi på att bygga upp muskulaturen igen så hon är inte nå stort muskelpaket, utan rätt normalbyggd.

Har lite svårt där jag bor att hitta någon sadelprovare, så jag får förlita mig på kunniga i min omgivning.

Hoppas någon kan ge några bra tips :)

Sv: Sadel för den lilla plånboken

Hur lång och hur bred är ryggen?
wintecsadlarna brukar fungera bra på ryggar som du beskriver. De får dock inte vara för breda och ej för korta. 17" ligger på 43cm och det bredaste järnet på runt 100 grader har jag för mig. De är också väldigt mycket sadel för pengarna!

Kari flex bomlös sadel. Den kostar runt 5700kr och passar även senare då din häst musklar sig mera eftersom den är just bomlös :) Jag tycker att det är en jättebra sadel! :)

ja och nu finns ju de nya Supremesadlarna också, för en nätt introduktionspris :)

Tack tack för svaren :)

Kan börja med att säga att någon bomlös sadel är vi inte ute efter. Jag har provat en sådan och jag satt verkligen inte bra i den. Vet inte vilket märke det var, men jag fick en helmysko sits i den. Så det är främst bomsadlar jag letar efter. Island eller dressyr.

Hon har en relativt kort rygg och skulle tippa på normal mot vid över ryggen. Men tyvärr inga mått. Sadeln jag hade tidigare var xw och den är lite i vidaste laget för henne och på tok för lång över ryggen.

Om man kollar efter graderna på sadlar så vad motsvarar smal, normal, vid och x-vid. Det står lite olika beroende på märke. Ibland står det 32, 33 osv, ibland 97, 98 osv eller så normal och vid osv. Kan man hitta på nätet hur man omvandlar dom där tabellerna.

Lillhästenistav (obs inte helt säker på stavningen) har en tabell under sadelutprovning, tror jag det var...
Mät bomvinkeln - det står också på den hemsidan hur du gör det, så blir det lättare att hitta något som åtminstone passar hästen.
Min Goertz passar hästen men inte mig...

Denna sadel har jag. Den har fungerat finfint som övergångssadel i kanske 6 år nu:angel: Men till sommaren SKA jag få tummen ur och köpa en ny sadel!:D Vill man ha en ny och billig sadel som passar ens hyfsat vida, överbyggda och svankiga häst så kan jag rekommendera den. Min är fortfarande hel och fin efter alla dessa år, trots att det inte direkt är något kvalitetsläder.

Kanske Griffin haflinger skulle bli bra? Passar ngt svängd rygg och finns w samt xw. Finns på Hööks.

Provade en sådan idag, och den var inte tillräckligt svängd för min häst i alla fall, även om bomvidden var bra. Jag satt väldigt skönt i den, så det var synd att den inte passade hästen!

Jag har en wintecdressyr, 17" som bara är använd 10 gånger som bara ligger, den är kort och ligger bra på en häst som inte har så rak rygg.

Min häst har däremot väldigt rak rygg så jag måste köpa en som passar oss bättre.

Den hänger bara i sadelkammaren och ska säljas så pm'a om du är intresserad.

Vad har du prövat för bomlös då? Det är ju skillnad på bomlös och bomlös... Jag har också en Kari Flex, den är jättebekväm om jag får bra sits i den. Inte i nån annan sadel får jag lika bra sits "automatiskt"! Folk som har ridit min häst frågar alltid vad jag har för sadel för den är så bekväm, och dom tror inte på att den är bomlös! Den passar bra på korta ryggar också... :)

Tänkte fråga desamma.

de är skillnad på bomlösa å bomlösa.

Har testat en randols på min häst å den va vidrig. köpte sen en KariFlex å den älskar jag!

Älskar också Kariflex, man sitter bra i den och ligger bra på hästen, samt formar sig efter hästen då hästen ändrar muskulatur osv :) Perfekt!

precis. min häst är bara sex år och jag har ridit honom i lite mer än 1,5 år. kariflexen har han haft i ett halvår nu. de övriga året har vi hunnit avverka 4 sadlar och en period barbacka pga pengabrist. han ändrar sig hela tiden. så jag gav upp och köpte en bomlös, de bästa jag gjort!

Jag älskar också min kari-flex. Den ser lite konstig ut men när man sitter i den så är det perfekt. Första sadeln som inte ger mig ryggont också :-)
Jag rider in min unghäst i den och han är så fin i ryggen, musklad.

precis. min häst är bara sex år och jag har ridit honom i lite mer än 1,5 år. kariflexen har han haft i ett halvår nu. de övriga året har vi hunnit avverka 4 sadlar och en period barbacka pga pengabrist. han ändrar sig hela tiden. så jag gav upp och köpte en bomlös, de bästa jag gjort!

Ja, jag hade en sadel som inte passade innan också, men nu med Kariflexen spelar det ingen roll hur hästen ändrar sig, dessutom har han fått finare rygg bara genom att jag bytte till kari flex :)

Jag älskar också min kari-flex. Den ser lite konstig ut men när man sitter i den så är det perfekt. Första sadeln som inte ger mig ryggont också :-)
Jag rider in min unghäst i den och han är så fin i ryggen, musklad.

Och jag med, tycker mycket om Kari-Flex. Bekväm för hästen och för mig. Den är inte alls som de äldre bomlösa som var som en madrass.

OA

Jag gillade inte alls kari flex. Den tryckte mot bogblad och mot länden på båda mina hästar. Jag tycker inte att bomlöst löser alla problem även om det känns så. Jag tycker det är bättre variera mellan bom och bomlöst.

Hejsan

Bomfria sadlar är i min mening det allra bästa du kan ha till din häst, om du inte hoppar väldigt mycket vill säga. Otrooligt skonsamma för rygg och musklulatur! För att inte tala om rörelsefriheten hästarna får i dem! Den första bomfria jag satt i var också hemsk.. tänker inte säga vilket märke men jag satt väldigt illa och hade ingen som helst balans, medan sadeln gled omkring... usch! Men OJ vad de ändrats.. nu kommer jag aldrig mer rida i annat än bomfritt! De sadlar jag ridit i har rymliga kanaler för ryggraden, ligger perfekt, ryttaren får supersits och.. ja jag är såld *s*

Jag har haft äran att rida väldigt mycket i StarTrekks bomfria sadlar, och även KariFlex bomfri (ca 7000:-), säljs bla på Kaupre.se. Av ST sadlar är Espaniolan den ljuvligaste enligt mig.. en dröm!

Har en kompis som säljer en mycket fin, beg StarTrekk Gaiter, kontakta Ellen på ellenemilia@hotmail.com vid intresse. Du hittar hur den ser ut på Kaupres hemsida den med.

Lycka till med sadelköp! / C

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Utrustning Letar efter en dressyrsadel till min ponny som är korsning arab/fjording. Araber är ju inte precis kända för sitt goda sadelläge så jag...
Svar
3
· Visningar
2 659
Senast: Aleel
·
Utrustning Hej alla därute! Just nu är jag ute med ljus och lykta med att leta sadel till mitt lite äldre halvblod. Jag är inte jättebra på...
Svar
19
· Visningar
1 098
Senast: majabergman
·
Dressyr Letar fortfarande dressyrsadel till min Islandshäst. Det mesta glider fram på honom då han är lite smal över bogarna och behöver bredda...
2
Svar
25
· Visningar
4 801
Senast: moli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar