M

magsun

Vad är sabelbent, hur ser man det och vilka konsikvenser får det vid ridningen?

Sv: Sabelbent

sabelbent enligt en bok jag har.

*Disponerar för senskador
*Disponerar för skador i djupa böjsenans försträckningsband och avspräningsfraktur i framknäet.
*disponerar för stresskador på främst ledranden och djupa böjsenans försträckningsband.
*Disponerar för inflammationer i knäleden.
*Disponerar för skador för skador på ytliga ligament baktill på framknäet.

*men alla dessa saker behöver ju inte slå in*

Visst är det sabel ben som är när benet är konkavt?? Alltså är svängt bakåt, så att knäet blir längst bak om man skulle se hästens ben från sida????
Och bockbent är när det gör motsatsen och är svängt framåt med knäet som längst fram??

Eller är jag helt förvirrad nu på morgonen :angel:

Jo,på sätt o vis har du rätt,men oftast är det små marginaler det handlar om... svårt för en otränat öga att se på direkten... med sabelbenhet brukar outvecklat knä följa...

Och visst är det en klar förslitningshöjning av sabelbenthet!

Kan man känna i ridningen på något visst sätt att en häst är sabelbent?

Då får det nog vara riktigt rejält...

En duktig veterinär ser det enkelt,om du vill veta...

Anledningen till att jag frågar är att Kurtan som jag rider är väldigt snubblig och tydligen är något halvsyskon till henne sabelbent.... Tänkte om det fanns ett samband. Jag har inte varit hos henne, sen jag fick den informationen dock, så jag vet ej om hon är....

Jag kom just på en grej :idea:
Jag har ju en exteriör bok :D
Här kommer en bild på sadelben (bockben fick också följa med)
Ben

Nu känner jag bara till lite om bockbenthet som jag lärt mig av en hästkunnig bekant. Han säger att hade han inte vetat något om bockbenthet skulle han aldrig köpa en häst som var det men nu vet han mycket om det och kan därför säga att det inte är något annat än ett skönhetsfel. Sen om samma sak gäller för sabelbenthet får någon annan svara på...

Oi, min ridelærers unghest ble nettopp erklært sabelbent...
Han ser slik ut. Han er en to år gammel sportsponni. Ingen på stallen hadde sett det, men veterinæren la jo merke til det.

När jag vet. besiktigade hästen så sa de att hon var aningen sabelbent, men sen tittade de på benet från andra sidan och bedömde att hennes teckning hade lurat dem och att hon inte var det. Ändå tog de med det i protokollet? :confused: Om hästen bara har väldigt lite, hur stor är risken för skador då?

Min ponny val sabelbent, jag hade aldrig tänkt på det utan det var vet. som såg det och min ponny hade kotledsinflammation säger dock inte att det var pga. detta men vet. trodde att det var en av faktorerna till att han fick kotledsinflammationen.

*knapplån*

Jag skulle vilja veta hur sabelbenta bakben ser ut?
Någon som kan beskriva eller visa en bild?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter I dag är det förberedelser inför en tävling som står på schemat. Vi ska få bada, rykta och lära oss att knoppa en häst. Alina får testa...
Svar
0
· Visningar
124
Senast: Gunnar
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 117
Senast: Kilauea
·
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
653
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 036
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar