Så var det dags igen...

S

svaper

Det här börjar bli otroligt läskigt nu...
Från Tidningen Ridsport:

"Rutinerad österrikare dödsstörtade i fälttävlan

Ytterligare ett dödsfall har inträffat i fälttävlan.
Det var i söndags som 61-årige Franz Graf dödsstörtade under en nationell tävling i Aspang, Österrike. Franz Graf fick sin häst över sig i samband med ett fall och avled på plats.

Franz Graf var en rutinerad och erfaren fälttävlansryttare med bland annat starter i världscuptävlingar på meritlistan.
Dödsfallet är det tredje på fälttävlansbanorna i år."

Sv: Så var det dags igen...

jag säger som jag brukar, han gjorde iaf det han tyckte var kul när han dog.

det står däremot aldrig ngt om hur det gick emd hästen`?

det står däremot aldrig ngt om hur det gick emd hästen`?

Det är ju sällan i de olyckorna hästarna skadar sig, dom gör ju :obara:o en kullerbytta... fast med ryttaren underst.

Jag har svårt att ta in några fler olyckor, det är bara för ofattbart hemskt. Men trots allt är det nog fortfarande farligare att köra EU-moppe, snöskoter eller gå på krogen

jo men jag menar dom kunde väl iaf skrivit att "hästen fick inga skador" eller ngt sånt. sen vad händer om jag äger en häst och sen dör, blir det typ en släkting som får ta hand om hästen sen då eller? men om man inte har några släktingar då? visst är jag trög..?:angel:

Men tävlar man internationellt och i höga klasser är det ju inte ofta ryttaren som äger hästen, utan snarare är den sponsrad av något företag som betalar hästen. Tror jag iaf.

Ang. dödsfallet, verkligen jättehemskt. Dags att bättra på säkerheten snart. Men som Montgomery sa: han hade iaf kul när han dog..

jo men man kan ju dö hemam på gården när man sitter o tragglar dressyr..

Fruktansvärt tråkig början på året.

Ni får inte lägga in såna här trådar man överväger varje gång att sluta med byggandet.:(
Men det kan jag ju inte göra. vem tar min plats och försöker göra våran underbara sport säkrare?:confused: Banbyggare växer inte på träd nu för tiden .Och ni som undrar när det är dax att göra något åt säkerheten. kan man bara säga det görs inget annat än arbetas med säkerhet.
Det är inte bara vårat jobb som banbyggare att sköta säkerhet. tränare,ryttare och föräldrar måste dra sitt strå till stacken. jag menar i bland man kännslan av att det är bara på banorna säkerheten måste ses över.
Skäll på mig om jag sticker ut hakan för mycket.:D

Fruktansvärt tråkig början på året.

Ni får inte lägga in såna här trådar man överväger varje gång att sluta med byggandet.:(
Men det kan jag ju inte göra. vem tar min plats och försöker göra våran underbara sport säkrare?:confused: Banbyggare växer inte på träd nu för tiden .Och ni som undrar när det är dax att göra något åt säkerheten. kan man bara säga det görs inget annat än arbetas med säkerhet.
Det är inte bara vårat jobb som banbyggare att sköta säkerhet. tränare,ryttare och föräldrar måste dra sitt strå till stacken. jag menar i bland man kännslan av att det är bara på banorna säkerheten måste ses över.
Skäll på mig om jag sticker ut hakan för mycket.:D

Nope, inget skäll! Det är så sant som det är sagt och jag hävdar med en dåres envishet att största ansvaret måste ligga på tränarna som är de som sett ekipaget mest...(förhoppningsvis...:angel:).

Nu var ju inte denne "farbror" direkt orutinerad i sammanhangen men jag skulle gärna vilja veta vilken typ av hinder det handlade om också?

delvis KL

En fundering ang olyckorna.

Är vi helt fel på det?
För ett antal år sedan hade vi inte så mycket säkerhetstänk att prata om men olyckorna var inte särskilt många.

Vad har ändrats på dessa år?
Ryttarens ridsätt?
Har vi proriterat en annan typ av häst?
Annan typ av ridning?
Annan typ av ryttare?

Är banorna annorlunda?
Påverkar dessa spektakulära hindrena ridningen? Hoppvänligheten? En annan typ av häst?

Ska vi kanske söka "problemet" någon annanstans än där vi gör?
Rider vi på "rätt" hästar?
Rider vi "på rätt sätt"?

Har jakten på den kompletta hästen gjort att vi rider på fel egenskaper?

:idea:

(se nu detta som ett FÖRSÖK till debatt om vad vi håller på med :D)

Det är ju omöjligt för nån av oss att svara på om ridsätt/hästtyp/hinderbygge/bansträckningar har haft nån påverkan på detta som händer, men förhoppningsvis finns det ett gäng "däruppe" som får alla fakta och alla upplysningar om varje olycka (och inte bara en massa tillrättalagda ursäkter) som kanske kan hitta nån gemensam nämnare för varför olyckorna ökat så drastiskt.
Den enda faktor som jag kan komma på generellt är att dressyren överlag förbättrats, kan det vara så att man fått hästarna för lydiga (alternativt låsta) i handen så att de tappat sin egen taxeringsförmåga/självbevarelsedrift och bara lyssnar på ryttaren istället för att fokusera på hindret och gör då ryttaren fel...... ja då hjälper inte hästen till att fixa situationen

Funderar på.. En del tävlingar jag varit på både med dottern (ponny) samt AH så ser man hästar som är helt slut!! redan i mitten av banan. Händer olyckorna i slutet för att mjölksyran tagit över förnuftet hos häst? Eller är det som Betti ovan skriver är de för lydiga nu att minsta lilla halvhalt får dem att släppa sitt eget "go" och då inte kunna taxera rätt.

Som tur är har vi en ponny som "skiter blankt" i halvhalter i terrängen, styr på alla hinder, har inget övertempo och är villig att taxera och ta eget ansvar, tack och lov att jag satte upp dottern på en sådan läromästare. Men det kan ju hända henne med - om ponnyn inte har tränats rätt... suck - vi får sluta med det här och börja åka på guldfisk utställningar istället:eek:

Funderar också på..... Det som är gemensamt för många av den senaste tidens olyckor är att de är av typen rotationsolycka där ryttaren uppenbarligen hamnat för nära hästen. Typen av olyckor hände väl ibland förr också ? men var det så att man red mer framåt, kanske med mer action över hinder. Det i sin tur kanske då gjorde att vid en rotation kommer ryttaren att flyga av på ett annat sätt och inte hamna för nära hästen. Med detta vill jag inte säga att man överlag ska börja rida i ett snabbare tempo men idag kan man på alla nivåer ibland se väldigt dåligt action framför och över hinder. Fastnar hästen då på hindret roterar ryttaren tillsammans med hästen istället för att "flyga" av.

Ja så tycker jag också att det verkar överlag, även om jag tror att det är svårt att hitta en "universalanledning" till alla fall. Det har ju förekommit många olika slags olyckor, men jag tror just dessa olyckor är vanligast när följden blir dödsfall. När hästen kommer för nära, nästan krånglar sig över hindret & därför heller inte hinner få fram frambenen i landningen/över hindret. Men det är ju också en typ av olycka som uppenbarligen drabbar ALLA, nu finns det verkligen exempel i alla typer av ryttare: proffs, amatörer, rutinerade, orutinerade, riktigt kassa ryttare & de som rider som de bästa i världen i allt från debutant till ****. Dessutom på alla olika sorters hästar. Jag tror att det är det som gör det hela så svårt att greppa & sammanfatta.

Jag har faktiskt inte den blekaste aning om vad man mer kan göra för att förhindra att den här utvecklingen fortsätter. Året har ju verkligen inte börjat så lovande... :crazy:

Det är ju omöjligt för nån av oss att svara på om ridsätt/hästtyp/hinderbygge/bansträckningar har haft nån påverkan på detta som händer, men förhoppningsvis finns det ett gäng "däruppe" som får alla fakta och alla upplysningar om varje olycka (och inte bara en massa tillrättalagda ursäkter) som kanske kan hitta nån gemensam nämnare för varför olyckorna ökat så drastiskt.
Den enda faktor som jag kan komma på generellt är att dressyren överlag förbättrats, kan det vara så att man fått hästarna för lydiga (alternativt låsta) i handen så att de tappat sin egen taxeringsförmåga/självbevarelsedrift och bara lyssnar på ryttaren istället för att fokusera på hindret och gör då ryttaren fel...... ja då hjälper inte hästen till att fixa situationen

Jag tror inte heller att vi sitter med det exakta svaret men funderingar brukar vi ju ha :angel:

Just detta att det drar över debutant som svårare klass gör iallafall att mina tankar går rundor. :D

Det här med dressyren är onekligen ngt som förändrats. Kanske det kan påverka?

Ja så tycker jag också att det verkar överlag, även om jag tror att det är svårt att hitta en "universalanledning" till alla fall. Det har ju förekommit många olika slags olyckor, men jag tror just dessa olyckor är vanligast när följden blir dödsfall. När hästen kommer för nära, nästan krånglar sig över hindret & därför heller inte hinner få fram frambenen i landningen/över hindret. Men det är ju också en typ av olycka som uppenbarligen drabbar ALLA, nu finns det verkligen exempel i alla typer av ryttare: proffs, amatörer, rutinerade, orutinerade, riktigt kassa ryttare & de som rider som de bästa i världen i allt från debutant till ****. Dessutom på alla olika sorters hästar. Jag tror att det är det som gör det hela så svårt att greppa & sammanfatta.

Jag har faktiskt inte den blekaste aning om vad man mer kan göra för att förhindra att den här utvecklingen fortsätter. Året har ju verkligen inte börjat så lovande... :crazy:

Visst är det så, det drabbar alla som du skriver, är det ytterligare ett tecken på systemfel, hur vi utbildas, hur vi tränas. Även de bästa kan ju göra/ha fel, alla olyckor beror de bara på otur ?
Klart att det också är kombinationseffekter som gör det hela svårare.
Det finns alltid mer att göra på alla fronter.

vilka 3 typer är det mest fall på?
gissa.
vilket hinder toppar?
1. ........
2. ........
3. ........

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Ytterligare ett dödsfall har inträffat i fälttävlan. Det var i söndags som 61-årige Franz Graf dödsstörtade under en...
Svar
1
· Visningar
616
Senast: careblomman
·
S
Fälttävlan Usch, nu händer det igen... Från Tidningen Ridsport: "Nytt dödsfall i fälttävlan Ytterligare ett dödsfall har inträffat i...
2
Svar
21
· Visningar
2 687
Senast: fio
·
S
Fälttävlan Ännu en dödsolycka i fälttävlan. Från Tidningen Ridsport: "Nytt dödsfall i fälttävlan Fälttävlan har drabbats av ytterligare en...
Svar
8
· Visningar
1 153
Senast: weeh_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama