Så vall och släppa hästar på..

movi

Trådstartare
Nu vill jag veta,då jag och min dotter har en diskussion,ingen hetlevrad sådan..Hon går jordbruk/hästhållning..

Förra året såddes vall och gödslades efter konstens alla regler,och den är nu stängslad och hästar släppta på..Vallen är alltså helt nylagd,inget hö är taget,och ingen har betat!

Dottern säger att det är inte bra,man ska ta en skörd först och sen låta hästar gå..För hästar ska inte gå på en "nysådd" 1a-årsvall och ta första gräset,det är för starkt..

Någon som vet något,man blir ju rädd för fångrisk eller liknande när man hör sånt!

Sv: Så vall och släppa hästar på..

Jag tror verkligen inte det kan vara bra....

Den behöver inte alls vara speciellt extra stark, lite beroende på vilka växter som såddes in. När jag sådde in vall med timotej, gödslades etc och sommaren efter när den vuxit upp slogs den på midsommardagen och analysprov togs tre dagar senare innan balningen av hösilaget. Då låg det på motsvarande 8 MJ / 40 g smrp omräknat till hö torrsubstans. Så det var förvånansvärt svagt tyckte jag för en ny vall! Men den var gödslad året innan, vid insådd.

Orsaken till att jag gärna tar en höskörd innan är för att få stabilare mark. Hästarna trampar så mycket att de så lätt förstör den nya gräsväxten så det blir luckor där ogräset får bra fäste. Med en höskörd innan blir det ett bättre rotsystem som gör att hagen bättre tål trampning.

Om det är för "starkt" eller inte beror ju på hästens behov. Mina ston som är fullblod eller med mycket fullblod och dräktiga eller digivande kan knappast få för "starkt" bete. Den gamla valacken däremot för honom är nog allt bete lite för bra han har ett väldigt litet behov.

Fång kommer företrädesvis vid hastiga förändringar i foderstaten d v s snabba foderbyten. Så om hästarna är vana vid det kraftiga betet ska det inte vara några direkta problem p g a betet. Det som däremot kan vara en risk för fång så här års är temperatur skillnaderna mellan dag och natt. För om det går ner mot nollan på natten så ändrar gräset sin sammansättning för att inte frysa sönder och vissna på det viset blir det ett helt annat foder för hästen. Med andra ord väldigt hastiga foderbyten mellan natt och dag betet.

Liknande trådar

Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 232
Senast: cambodia
·
Hästmänniskan Hej! Jag behöver lite råd,förslag och även skriva av mig lite. så den som orkar läsa allt är guld värd :bow: På skolan har vi så...
2
Svar
30
· Visningar
3 317
Senast: Gotthard
·
Foder & Strö Jag har ett hö att komplettera med då vi har skyhög kvot på silaget och jag har en proteinkänslig häst, men jag har inte någon analys på...
Svar
5
· Visningar
4 322
Senast: Willja
·
Ekonomi & Juridik Jag har en hästgård på 13 ha varav 8 ha åkermark. Jag är singel och har två hästar. Första året jag bodde här hägnade jag in 2 ha till...
2
Svar
25
· Visningar
5 115
Senast: Favina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka